۲۰ درصد مردم رینیت آلرژیک دارند

به التهاب مجاری هوایی بینی که معمولا با علایم ترشحات آبکی از بینی و خارش همزمان بینی و چشم ظاهر می‌شود، رینیت می‌گوییم

20 درصد مردم رینیت آلرژیک دارند

به التهاب مجاری هوایی بینی که معمولا با علایم ترشحات آبکی از بینی و خارش همزمان بینی و چشم ظاهر می‌شود، رینیت می‌گوییم. التهاب آلرژیک بینی یا رینیت آلرژیک حدود 20 درصد جامعه را درگیر می‌نماید و از مهم‌ترین بیماری‌های جوامع پیشرفته است.
در دوسوم کلیه بیماران این علایم قبل از سی‌سالگی دیده می‌شود لیکن این بیماری می‌تواند در هر سنی ظاهر شود. هیچ تفاوتی بین زن و مرد در ابتلا به این بیماری وجود ندارد، هر چند پسربچه‌های بالای 10 سال دو برابر دختران دچار این عارضه می‌شوند. بیماری رینیت آلرژیک به شدت وابسته به ژن است، یعنی عوامل ژنتیکی و وراثت در بروز آن موثرند. احتمال بروز این بیماری در فرزندان افرادی که هر دو والدین آنها مبتلا هستند تا 50 درصد افزایش می‌یابد. بسیاری از عوامل محیطی به صورت فصلی و یا دوره‌ای می‌توانند باعث بروز آلرژی شوند. گرد و خاک، سوسک و حشرات خشک شده و یا بقایای جانوری و گردگیری منزل عواملی هستند که در تمامی فصول سال عامل بروز آلرژی هستند لیکن درختان، علوفه و علفزارها، از عوامل بیرون از خانه هستند که به صورت فصلی عامل بروز آلرژی می‌شوند. از عوامل بسیار مهم در بروز و فراگیری این بیماری باد و توفان است که به جابه‌جایی گرده‌های گیاهی منجر می‌شود. اسپور (هاگ‌های) قارچی که در مناطق گرمسیر و مرطوب رشد می‌کنند از عوامل بسیار مهم بروز آلرژی است که معمولا در ابتدای فصل بهار و یا اواخر تابستان و ابتدای پاییز حداکثر شیوع را دارند. البته یادآور می‌شوم که این عوامل می‌توانند در تمامی فصول سال در داخل خانه عامل بروز آلرژی باشند. از دیگر عوامل بسیار مهم در بروز آلرژی عوامل حیوانی است که باید از گربه به عنوان مهم‌ترین عامل آلرژی حیوانی داخل خانه‌ای نام برد. علت آن ترشحات غدد زیرجلدی گربه است. این عامل پروتئینی بسیار کوچک و سبک می‌تواند بیش از 6 ساعت در هوا معلق باقی مانده و ماه‌ها پس از ترک گربه از خانه در محل سکونت باقی می‌ماند.
عطسه‌های مکرر، ترشح آبکی از بینی، ترشحات پشت حلق و احتقان و انسداد بینی، خارش شدید بینی، چشم و گوش و یا حلق و از همه مهم‌تر و گمنام‌تر خستگی شدید از مهم‌ترین علایم رینیت آلرژیک هستند. علایم دیگر بیماری شامل ویز ریه‌ای، اشک‌ریزش، گلودرد و کاهش حس بویایی است.
لازم است تذکر دهیم اغلب سردردهای مزمن افراد که ممکن است به عنوان سینوزیت مزمن معرفی ‌شوند ناشی از رینیت آلرژیک است. یادآوری این مطلب بسیار حیاتی است که فقط 3 درصد افراد با علامت سردرد دچار سینوزیت مزمن هستند و سینوزیت مزمن باشکایت از سردرد بسیار نادر است، پس سردرد و گرفتگی گوش از علایم بسیار شایع رینیت آلرژیک هستند. تشخیص رینیت آلرژیک و درمان آن بسیار مهم است که هفته آینده در این باره با هم صحبت می‌کنیم.

پی نوشت ها :
 

*متخصص گوش و حلق و بینی

منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر