قهریاآشتی باوالدین ها کدام؟

برقراری رابطه دوستانه   اگر رابطه دوستانه محکمی با جوونا برقرار کنید، مطمئن باشید اونا هم شما رو به عنوان دوست نزدیک خودشون که در محیط خونواده است، باور می کنن و وقتی به مشکلی برمی خورن، برای مشورت پیش شما می یان و از طرف دیگه شما با همین رابطه دوستانه، می تونید به شناخت بهتری از رفتارهای جوون برسید

قهریاآشتی باوالدین ها کدام؟

برقراری رابطه دوستانه
 

اگر رابطه دوستانه محکمی با جوونا برقرار کنید، مطمئن باشید اونا هم شما رو به عنوان دوست نزدیک خودشون که در محیط خونواده است، باور می کنن و وقتی به مشکلی برمی خورن، برای مشورت پیش شما می یان و از طرف دیگه شما با همین رابطه دوستانه، می تونید به شناخت بهتری از رفتارهای جوون برسید.

در پی راه حل
 

متأسفانه وقتی اختلافی بین والدین با جوون یا نوجون پیش می یاد، کمتر کسی از خودش می پرسه که چرا همچنین مسئله ای پیش اومد و علت بعضی رفتارهای نامناسب چی بود؟ آیا درسته که فقط به حکم وظیفه، با کمال ادب معذرت خواهی کنیم و بگیم که دیگه تکرار نمی شه؟

اعتدال در رفتار
 

بارها پیش اومده که یه خواسته ای از پدر و مادرمون داشتیم، ولی با مخالفت اونا روبه رو شدیم. این جور موقع ها به خودمون بگیم، مگه من چی خواستم؟! شاید هم عصبانی بشیم و در رو محکم ببندیم واونجا رو ترک کنیم، ولی اگه چند لحظه با خودمون فکرکنیم به جای این کارهای بی فایده، می تونیم بشینیم و با حوصله و آرامش خواسته منطقی مون رو مطرح کنیم، درسته که یه خورده سخته، ولی به انتحانش می ارزه.

جلوگیری از عواقب
 

گاهی اوقات این قهرها چند روز و متأسفانه حتی گاهی هفته ها طول می کشه و این طور می شه که لحظه های باارزش زندگی ما رنگ وبوی کینه به خودش میگره، اما اگه سعی کنیم تو رفتارهامون صادق باشیم و جایگاه ها را درخانوده بشناسیم، حتماً لحظه ها و دقایق بهتری رو خواهیم داشت. به قول معروف «ازمحبت خارها گل می شود»، روان شناس ها می گن، اگه ناخواسته کسی روناراحت کردی و می خوای از دلش دربیاری، می تونی برای جبران اشتباهت، یه شاخه گل به اون بدی یا مستقیم با عذرخواهی کردن، سرصحبت رو باز کنی که جواب این یکی سریع تر و موندگارتره. و چه خوبه این کارها به صورت عادت دربیاد.
هیچ آدم عاقلی برای رسیدن به چیزی که می خواد، بیهوده خودش رو به در و دیوار نمی زنه. ما می تونیم با کلمات مؤدبانه مثلِ «اگه ممکنه»، «اگه برای شما مشکلی نیست» خواستمون رو عنوان کنیم. مطرح کردن خواسته ها با بیان این کلمات، معمولاً نتیجه مطلوب تری داره.

تحریک از طرف هم سن و سال ها
 

ممکنه رفتارجوون ما مثل روز و شبی که سیر طبیعی شون روطی می کنن، عادی باشه، ولی یک دفعه یه زلزله همه چی رو عوض کنه. ممکنه یه زلزله رفتاری، جوون ما رو بهونه گیر و زودرنج بکنه. وقتی خوب دقت می کنید می بینید رفتارش مثل سابق نیست. بعد ازاینکه با چند تا از هم کلاسی هاش برخورد می کنید، می فهمید که این رفتار خودش نیست، بلکه یه رفتار کاملاً تقلیدیه.

بهره گیری ازتجربه و دانش
 

همیشه خودمون رو جای اون فردی بذاریم که باهاش تند برخورد کردیم؛ چه احساس به ما دست می ده؟ درسته... خشم و دلخوری و کدورت. با این روش به سادگی می شه فهمید اشتباهمون کجا بوده که باعث قهر شده. ما می تونیم با استفاده مناسب از دانشمون، از پیش اومدن اختلاف های خونوادگی جلو گیری کنیم تا بعدها خودمون رو سرزنش نکنیم.

پیشی گرفتن درآشتی
 

توجه کردن به این سخن باارزش پیامبر در سوق دادن ما به آشتی حتماً مؤثره، پیامبر اسلام می فرمایند: هردو مسلمانی که با یکدیگر قهر و از هم دوری کنند و سه روز در این حال باشند، ازاسلام بیرون می روند و میان آنها پیوند و دوستی دینی نخواهد بود؛ و هرکدام به صلح و سخن گفتن پیشی گیرد، او در روز حساب زودتر به بهشت درآید.
راستی! به نظرشما اینکه پیامبر(ص) فرمود: «دو مسلمان»؛ آیا شامل فرزندان و والدین، نمیشه؟
منبع: نشریه گلبرگ- ش116
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان