ماهان شبکه ایرانیان

۹ حالت خواب معمولی و بررسی نتایج آن‌ها

بسیاری از ما هنگامی‌که می‌خوابیم به حالت خوابیدن توجه نمی‌کنیم و همین مسئله باعث می‌شود تا در دراز مدت دچار مشکلاتی از قبیل کمردرد، زانو درد، گردن درد و … بشویم. امروز در بنیتا با نحوه‌های صحیح و ناصحیح خوابیدن آشنا می‌شویم و امیدواریم با استفاده از این شیوه‌ها گامی به‌سوی سلامتی خود برداریم. با ما همراه باشید.

بسیاری از ما هنگامی‌که می‌خوابیم به حالت خوابیدن توجه نمی‌کنیم و همین مسئله باعث می‌شود تا در دراز مدت دچار مشکلاتی از قبیل کمردرد، زانو درد، گردن درد و … بشویم. امروز در بنیتا با نحوه‌های صحیح و ناصحیح خوابیدن آشنا می‌شویم و امیدواریم با استفاده از این شیوه‌ها گامی به‌سوی سلامتی خود برداریم. با ما همراه باشید.

 

1- خوابیدن به پشت درحالی‌که دست‌ها در کنارتان باشند

 

خوابیدن به پشت

همه ما می‌دانیم که خواب یکی از ارکان و کارهای مهم در زندگی ما است چون ما به خواب نیاز داریم تا انرژی کافی برای کارهای روزمره را به دست بیاوریم ولی قضیه به این سادگی‌ها هم که فکر می‌کنیم نیست، باید برای به دست آوردن سلامتی و انرژی کافی حالت خوابیدن ما هم مناسب باشد و تمام ارگان‌ها و قسمت‌های بدن ما هنگام خواب راحت باشند و فعالیت داشته باشد. بهتر است از حالت‌هایی که باعث می‌شوند در روز دچار دردهای عضلانی شویم دوری‌کنیم.

اولین حالتی که می‌خواهیم درباره ان توضیح دهیم خوابیدن به پشت است که دست‌ها در کنار شما قرار گرفته باشد، این حالت برای گردن و ستون فقرات مناسب است چون در هنگام خواب به این قسمت‌ها فشار کمی وارد می‌شود. در این حالت خیلی از بالشت برای راحتی استفاده می‌کنید و نکته این نوع حالت خوابیدن هم در این است که افرادی که حالت و به پشت را برای خوابیدن انتخاب می‌کنند بیشتر از دیگر افراد خروپف می‌کند و دچار وقفه تنفسی می‌شوند.

 

2- حالت رو به پشت وقتی‌که دست‌ها رو به بالا هستند

 

خوابیدن روبه پشت

این حالت خواب «حالت ستاره دریایی» هم خوانده می‌شود، این حالت خیلی برای پشت شما خوب است چه بالشت زیردست‌هایتان باشد و یا نباشد. در این حالت پوست صورت شما دچار چین‌وچروک و شکستن هم نخواهد شد. همچنین چون دست‌های شما به سمته بالا است به شانه‌هایتان فشار خواهد آمد؛ مانند حالت قبل در این حالت هم شما خروپف خواهید کرد و اسیدهای معده‌تان به مری شما خواهند آمد (ریفلاکس معده). بهتر است بدانید ریفلاکس یک بیماری فیزیولوژیکی و مزمن گوارشی است که در آن اسید اضافی از معده به مری ـ هنگامی که غذای مصرفی به‌خوبی هضم نشده است ـ برمی‌گردد. در شرایطی که برگشت این اسید بیش‌ازحد باشد و تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند در دراز مدت موجب آسیب جدی به مخاط مری شود. این بیماری در اثر عواملی مانند وجود باکتری در روده، استرس و اضطراب زیاد، التهاب روده، سنگ کیسه صفرا یا ترشح بیش از حد اسید معده به وجود می‌آید. در این حالت اسید معده به سمت بالا یا به اصطلاح پشت جناغ سینه می‌رود و به مری و معده فشار وارد می‌کند. این فشار وارده معمولاً به صورت سوزش پشت جناغ سینه بروز پیدا می‌کند؛ بنابراین افراد هنگام خوردن غذا سوزشی احساس می‌کنند که در واقع همان بازگشت اسیدهایی است که از معده به مری برمی‌گردند.

 

3- صورت به سمت پایین

 

خوابیدن در حالی که صورت رو ببه پایین است

این حالت برای معده شما خیلی خوب است و همچنین هضم غذا را بسیار ساده خواهد کرد. خب اینجا یک مشکل نه چندان کوچک هم پیش می‌آید، چون شما نمی‌توانید که از طریق بالشت نفس بکشید، مجبورید که صورت خود را به یک‌طرف هل دهید. این حالت فشار زیادی بر روی گردن شما وارد خواهد کرد و چون روی قوس کمر هم فشار است باعث می‌شود که کمر درد ناهنجاری در طول روز به سراغتان بیاید. متأسفانه خوابیدن به روی شکم و فروکردن سر در بالشت ایده ال‌ترین حالت خواب برای خیلی‌هاست، اما متخصصان معتقدند که این راحت‌ترین کار برای شروع یک صبح دردناک است. با این حالت خوابیدن، شکم به سمت پایین کشیده می‌شود و انحنای ستون فقرات بسیار آسیب می‌بیند. اگر سر به‌صورت 90 درجه روی بالشت فرو ‌رود، علاوه بر اینکه نفس کشیدن سخت‌تر می‌شود و کابوس‌های شبانه زیاد می‌شوند فشار زیادی به گردن وارد می‌شود. خوابیدن به روی شکم، قوس کمر را پس از مدتی زیاد می‌کند و موجب می‌شود که سرتان هرروز به یک سمت خم شود که خود باعث آسیب به گردن و چین‌وچروک صورتتان می‌شود.

به‌علاوه با فشاری که به عصب‌های شما وارد می‌آورد، موجب خواب رفتن (بی‌حسی) بدنتان می‌شود. برای کمتر کردن آسیب این حالت خوابیدن، بهتر است بالشت‌های نرم و پفی خودمان را با یک بالشت نازک‌تر و مسطح‌تر عوض کنیم. این کار باعث می‌شود گردن ما بیش از حد بالا قرار نگیرد و ستون فقرات کمتر آسیب ببیند.

علاوه بر این، با قرار دادن دو بالش نازک زیر لگن مانع از فشار زیاد به قوس کمر شوید. این کار تقسیم وزن را در بدن هم‌تراز می‌کند و ستون فقرات با بقیه اعضای بدن هم‌سطح می‌شود.

 

4- حالت جنینی

 

خوابیدن به روش جنینی

این حالت یکی از بدترین حالت‌های خواب است که به شما توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه این‌گونه نخوابید. می‌دانیم که جمع‌کردن زانوها و قرار دادن چانه‌ها بر روی آن‌ها خیلی راحت و لذت بخش است ولی به حرف ما گوش کنید و از این حالت دوری کنید. این حالت بسیار تأثیر بدی بر روی گردن و کمر شما خواهد گذاشت و همچنین باعث می‌شود که به‌سختی نفس عمیق بکشید. البته باوجود بدی‌هایش اگر شما خروپف می‌کنید و یا حامله هستید این حالت به شما کمک شایانی را خواهد کرد. ولی وقتی این حالت را امتحان کنید که واقعاً مجبورید چون در ازای راحتی که دریافت می‌کنید باید عوارض جانبی بعد آن را هم به جان بخرید.

 

5- خوابیدن به بغل درحالی‌که دست‌ها در امتداد بدن هستند

 

خوابیدن به بغل

وقتی‌که شما رو به بغل خوابیده‌اید و هر دو دستتان را در کنار و در امتداد بدن قرار داده‌اید، قوس کمر در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد و یک حالت متعادل و خوب رأی آن قسمت حیاتی از بدن شما فراهم می‌شود. این حالت برای افرادی که خروپف می‌کنند و قطع تنفس دارند خیلی خو است ولی چون صورت شما بر روی بالشت قرار می‌گیرد به دلیل وجود جاذبه دچار پیری پوست خواهید شد و همچنین سینه‌هایتان ضعیف خواهند شد.

 

6- خوابیدن به بغل درحالی‌که دست‌ها در امتداد بدن نیستند

 

خوابیدن به بغل و تاثیرات ان

این حالت نیز مانند حالت قبل همان فواید را در بر دارد چون تقریباً به آن شبه است و ه خوابیدن به بغلی، عوارضی همچون شانه درد را در مقابل دارد چون که فشار قابل توجهی به آن‌ها وارد می‌شود که اگر دست‌هایتان مانند این حالت در مقابلتان قرار گیرند این حالت تشدید هم می‌شود و فشار وارده بر روی شانه‌ها دوچندان می‌شود.

 

7- نکات فرق خوابیدن در بغل به سمت چپ و یا راست 

 

خوابیدن به سمت چپ یا راست بغل

این حالت زیر مجموعه دو حالت قبل است به همین دلیل همان عکس را برای آن در نظر گرفته‌ایم، وقتی رو به بغل خوابیده‌اید و به سمت است دارید ای حالت را تجربه می‌کنید بهتر است بدانید که سمت راست خوابیدن سوزش سر دل را بدتر کند، درحالی‌که خوابیدن در سمت چپ می‌تواند کشش بر روی اندام‌های داخلی مانند کبد، ریه و معده را بیشتر کنند (به حداقل رساندن رفلکس اسید). دکترها به زنان حامله توصیه می‌کنند که به سمت چپ بخوابد چون میزان خون رسای به جنین در این حالت خیلی زیاد است؛ اما اگر عادت به خوابیدن به پهلوی چپ ندارید و ناخودآگاه به پهلوی راست خود می‌چرخید، بهتر است که یک بالش نرم و مسطح بین زانوهایتان بگذارید. این کار باعث می‌شود که باسن و مفاصل بدن هم‌تراز باشند و وزن به‌صورت کاملاً مساوی در سطح بدن تقسیم شود. این توزیع وزن باعث می‌شود فشار کمتری به قلب وارد شود و خواب به‌مراتب آرام‌تری خواهید داشت. شانس به شما روی آورده است، زیرا این حالت خوابیدن هیچ تأثیر منفی بر بدن شما نخواهد داشت.

 

8- خوابیدن به کمک بالشت

 

خوابیدن به کمک بالشت

در اینجا یک حالت بسیار خوب را برایتان معرفی می‌کنیم، یعنی خوابیدن به کمک بالشت. در این حالت فشار بر روی اثر اندام خیلی کم می‌شود چون داریم از بالشت برای خواب استفاده می‌کنیم. در این حالت می‌توانید به‌راحتی بخوابید و با قرار دادن بالشت بین زانوها و دستانتان درد بعد خواب را به کمترین مقدار ممکن برسانید. اگر پشت شما درد می‌کند می‌توانید یک بالشت را زیر قوس کمرتان قرار دهید و یا در زیر زانوها یک بالشت را قرار دهید. حالت‌های متفاوتی برای خواب با بالشت قرار دارد و شما می‌توانید هرکدام از آن‌ها را امتحان کنید و ببینید ه کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است.

 

9- محصولات برای خواب بهتر 

 

لوازم برای خوابیدن بهتر

در بازار محصولت زیادی برای خواب بهتر وجود دارند که بعضی از آن‌ها کارایی لازم رادارند و بعضی‌ها نه! شما بهتر است که از پزشک معالج خود قبل از خرید مشورت کنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان