فرق درد حمله قلبی و سوزش سر دل در چیست؟ [قسمت اول]

قطعاً شما برای یک‌بار هم که شده تجربه سوزش سر دل را داشته‌اید، مخصوصاً بعد از مصرف یک وعده غذایی سنگین؛ اما مشکل آنجاست که این علامت درست شبیه علامت حملات قلبی در مبتلایان به بیماری‌های قلبی است و خیلی وقت‌ها مخصوصاً در کسی که علاوه بر بیماری قلبی، به بیماری ریفلاکس اسید معده هم مبتلاست، می‌تواند باعث نادیده گرفتن علامت حملات قلبی شود و این مسئله ...

قطعاً شما برای یک‌بار هم که شده تجربه سوزش سر دل را داشته‌اید، مخصوصاً بعد از مصرف یک وعده غذایی سنگین؛ اما مشکل آنجاست که این علامت درست شبیه علامت حملات قلبی در مبتلایان به بیماری‌های قلبی است و خیلی وقت‌ها مخصوصاً در کسی که علاوه بر بیماری قلبی، به بیماری ریفلاکس اسید معده هم مبتلاست، می‌تواند باعث نادیده گرفتن علامت حملات قلبی شود و این مسئله خطرناک است. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

اما دانستن تفاوت‌ها و علامت‌های دقیق این بیماری‌ها می‌تواند در خیلی وقت‌ها از مرگ پیشگیری کند. در اینجا می‌خواهیم این تفاوت‌ها و علامت‌ها را به شما بگوییم. افرادی که در مورد درد قفسه سینه‌ی خودشان نگران هستند بهتر است منتظر دریافت مراقبت‌های پزشکی فوری نمانند. این افراد بهتر است فوراً با اورژانس تماس بگیرند، به‌خصوص اگر درد سینه به علتی ناشناخته، ناگهانی، یا شدید به وجود آمده باشد. حمله قلبی به علت انسداد یکی از شریان‌های خون‌رسانی قلب رخ می‌دهد. آنژین، دردی مشابه در قفسه سینه، به علت تنگ شدن این شریان‌ها توسط بیماری‌های قلبی رخ می‌دهد.

 

بیماری قلبیCredit:irannaz

 

سوزش سر دل، به احساس درد سوزشی در پشت جناغ یا ناحیه بالای شکم گفته می‌شود. این سوزش به دلیل بازگشت اسید معده به مری ایجاد می‌شود.

سوزش سر دل و حمله قلبی می‌توانند مشابه باشند. اگر شخص مردد است که دچار حمله قلبی شده است یا سوزش سر دل، بهتر است درهرحال به اورژانس خبر دهد. اگر فرد دچار حمله قلبی شده‌ است، مراقبت پزشکی فوری می‌تواند نجات‌بخش باشد.

در این مقاله می‌خوانیم:

1- حمله قلبی چیست؟

2- سوزش سر دل چیست؟

3- تفاوت بین علائم سوزش سر دل و حمله قلبی کدم‌اند؟

4- درمان حمله قلبی

5- درمان سوزش سر دل

1- حمله قلبی چیست؟

حمله قلبی به علت وجود بیماری عروق کرونری رخ می‌دهد. عروق کرونری وظیفه‌ی خون‌رسانی به قلب را بر عهده دارند و به قلب اکسیژن و انرژی می‌رسانند تا به تپش خود ادامه دهد.

بیماری عروق کرونری باعث عدم خون رسانی به بخشی از عضله‌ی قلب می‌شود که درنتیجه‌ی آن حمله قلبی رخ می‌دهد. حمله قلبی می‌تواند منجر به ایست قلبی شود. فردی که دچار ایست قلبی شده است هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد و همچنین قلب وی هیچ پالسی از خود نشان نمی‌دهد.

علایم حمله قلبی

Credit:irannaz

پزشکان وقتی در موردحمله قلبی و سایر مشکلات جدی قلبی مانند آنژین ناپایدار صحبت می‌کنند از اصطلاح «سندرم حاد کرونری » (ACS) نیز استفاده می‌کنند.

علائم حمله‌ی قلبی

حملات قلبی اغلب دارای علائم کلاسیک هستند:

• درد قفسه سینه که اغلب با کلمات فشار، سنگینی، سفتی، یا درد توصیف می‌شود

• درد قفسه سینه که فرد احساس کند یک وزنه‌ی بسیار سنگین در حال خرد کردن قفسه سینه‌ی وی است

• دردی که گاهی اوقات به سراغ فرد بیاید، اما بیش از چند دقیقه طول بکشد

البته همه‌ی حملات قلبی دارای علائم مشابه نیستند. علائم می‌توانند خفیف یا شدید باشند. حتی برخی افراد ممکن است هیچ علامتی را تجربه نکنند.

درد قفسه سینه یا احساس ناراحتی معمولاً در مرکز سینه یا مرکز سینه متمایل به چپ حس می‌شود، اما ممکن است این‌گونه نباشد. درد ممکن است به مناطق دیگر مثلاً به یک دست یا هر دو دست، گردن، فک، بالا یا وسط کمر سرایت کند.

دیگر علائم حمله‌ی قلبی عبارت‌اند از:

• عرق ناشی از اضطراب
• تنگی نفس

• احساس مریضی یا حالت تهوع

• استفراغ

 

افرادی که هنگام حمله قلبی با احتمال کمتری این علائم را تجربه می‌کنند شامل افراد مسن یا مبتلا به دیابت هستند. این افراد ممکن است علائم دیگری مانند تنگی نفس از خود نشان دهند.

دکتر احمد ادریس از بیمارستان فلوریدا در یک مقاله گفته است: «احساس سوء هاضمه» در افراد مبتلا به دیابت می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی به خصوص در هنگام مقایسه سوزش سر دل و حمله قلبی باشد.

 آنژین چیست؟ آنژین نوعی درد در قفسه سینه شبیه به درد حمله‌ی قلبی است. آنژین به علت باریک شدن رگ، به جای کاهش خون‌رسانی به قلب به علت انسداد شریان‌های کرونری، رخ می‌دهد.

افراد مبتلا به آنژین بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند. افرادی که به آنژین مبتلا هستند بهتر است تحت مراقبت‌های پزشکی و گوش‌به‌زنگ باشند.

سوزش سر دلCredit:irannaz

 

رایج‌ترین شکل آنژین، درد موقتی است که با استراحت یا دارو از بین می‌رود که به آنژین پایدار معروف است. در مقابل، آنژین ناپایدار خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

2- سوزش سر دل چیست؟

سوزش سر دل خود یک نشانه است و به‌خودی‌خود بیماری نیست. این احساس درد سوزشی معمولاً ناشی از برگشت اسید معده به مری است.

سوزش سر دل به قلب هیچ ارتباطی ندارد. این سردرگمی به دلیل محل درد، یعنی قفسه‌ی سینه، است.

معده برای حفاظت از پوشش خود در مقابل اسید موکوس ترشح می‌کند که به هضم غذا نیز کمک می‌کند. مری فاقد این حفاظت است، در نتیجه بازگشت اسید به پوشش آن آسیب می‌رساند. برای بسیاری از مردم، بازگشت اسید به مری ضرری ندارد.

دلیل درد به هنگام بازگشت اسید به مری به طور کامل مشخص نشده‌ است. اعصاب حساس به اسید ممکن است در ایجاد درد نقش داشته باشند.

علائم سوزش سر دل

سوزش سر دل باعث ایجاد احساس سوزشی در مری می‌شود. این دردِ همراه با سوزش دقیقاً در بالای معده احساس می‌شود. اسید می‌تواند به بالاتر حتی تا پشت دهان برسد.

سایر علائم بیماری بازگشت اسید مشابه سوزش سر دل است. این علائم می‌توانند حالت تهوع، نفخ و آروغ زدن باشند.

3- تفاوت بین علائم سوزش سر دل و حمله قلبی

گاهی اوقات تشخیص علائم ناشی از حمله قلبی یا سوزش سر دل دشوار است. تشخیص پزشکان اغلب بر اساس علائم مشخص‌شده در آزمایش است.

تفسیر علائم مشخص‌شده نیز توسط پزشکان دشوار است. به‌عنوان‌مثال، پزشکی در دانشگاه هاروارد، داستان خود از بیماری‌های قلبی را این چنین بیان کرده است:

بیمار دردی همراه با سوزش احساس می‌کرد، اما درمان‌های سوزش سردل مفید واقع نشدند. هنگامی که بیمار از حال رفت او را به بیمارستان منتقل کردند. آزمایش‌ها از بیماری‌های قلبی خبر می‌دادند که نزدیک به حمله قلبی نیز بود.

بهتر است ابتدا برای تشخیص سوزش سر دل از سکته قلبی در ابتدا باید پنج سؤال را برای خودتان جواب دهید:

 

فرق حمله قلبی و سوزش سر دل

Credit:irannaz

‍1- این درد چه نوع دردی است؟

همان‌طور که گفتیم درد ناشی از سوزش سر دل، دردی سوزناک و در زیر سینه و دنده‌ها است. این سوزش می‌تواند به سمت گلو نیز پیش برود و با دراز کشیدن و بلند کردن اجسام سنگین نیز بدتر می‌شود.

درحالی‌که درد ناشی از حمله قلبی باعث احساس فشار در مرکز سینه می‌شود که به‌طور ناگهانی و بسیار شدید است.

احساس سیری و سنگینی هم معمولاً با آن همراه می‌شود و خیلی وقت‌ها احساس تنگی نفس.

این درد می‌تواند به بازوها، شانه‌ها و یا گردن سرایت کند و این اتفاقی است که خیلی کم در سوزش سر دل می‌افتد. 

2- چه علامت‌های دیگری به همراه این درد دارید؟

سوزش سر دل معمولاً بااحساس طعم ترشی در انتهای دهان همراه است که از ریفلاکس اسید معده به مری ناشی می‌شود.

حمله قلبی معمولاً تعریق شدید را به همراه داد، علامتی که در سوزش سر دل اصلاً شایع نیست. همچنین احساس سبکی سر، تهوع، تنگی نفس و نیز تپش قلب دارید.

 در ادامه مقاله نیز با ما همراه باشید.

 

و اگر از این مقاله خوشتان آمد یک سری هم به "غذاهایی که متخصصان قلب از خوردن آنها پرهیز می ‌کنند" بزنید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان