فرق درد حمله قلبی و سوزش سر دل در چیست؟ [قسمت دوم]

در ادامه مقاله در خدمت شما هستیمُ همانطور که به یاد دارید گفتیم که قطعاً شما برای یک‌بار هم که شده تجربه سوزش سر دل را داشته‌اید، مخصوصاً بعد از مصرف یک وعده غذایی سنگین؛ اما مشکل آنجاست که این علامت درست شبیه علامت حملات قلبی در مبتلایان به بیماری‌های قلبی است و خیلی وقت‌ها مخصوصاً در کسی که علاوه بر بیماری قلبی، به بیماری ریفلاکس اسید معده هم مب ...

در ادامه مقاله در خدمت شما هستیمُ همانطور که به یاد دارید گفتیم که قطعاً شما برای یک‌بار هم که شده تجربه سوزش سر دل را داشته‌اید، مخصوصاً بعد از مصرف یک وعده غذایی سنگین؛ اما مشکل آنجاست که این علامت درست شبیه علامت حملات قلبی در مبتلایان به بیماری‌های قلبی است و خیلی وقت‌ها مخصوصاً در کسی که علاوه بر بیماری قلبی، به بیماری ریفلاکس اسید معده هم مبتلاست، می‌تواند باعث نادیده گرفتن علامت حملات قلبی شود و این مسئله خطرناک است. در ادامه با بنیتا همراه باشید.  

 

سوزش سر دل معمولاً به آنتی‌اسیدها پاسخ می‌دهد، درحالی‌که درد قفسه سینه ناشی از حملات قلبی هیچ واکنشی به آنتی‌اسیدها نمی‌دهد

3- چه چیزی باعث شروع این درد شده است؟

سوزش سر دل ناشی از ریفلاکس اسید معده، معمولاً طی 30 تا 45 دقیقه بعد از مصرف وعده‌غذایی ایجاد می‌شود، مخصوصاً وعده‌های غذایی سنگین و پرحجم و در صورت دراز کشیدن و خوابیدن بعد از مصرف غذا تشدید می‌شود. غذاهای چرب معمولاً متهم ردیف اول در برنامه غذایی‌اند.

غذاهای اسیدی، غذاهای ادویه‌ای و غذاهایی که حاوی کافئین هستند، قدرت بالایی در تحریک این عارضه گوارشی دارند.

سکته قلبی معمولاً بعد از فعالیت‌های بدنی سنگین ایجاد می‌شود. لازم نیست این فعالیت شدید، در حد بلند کردن یک جسم سنگین و یا دویدن باشد. آستانه تحمل افراد برای این فعالیت‌ها معمولاً متفاوت است.

علایم سوزش سر دل

Credit:irannaz

فعالیتی برای فرد سنگین است که باعث افزایش یک‌دفعه‌ای در فشارخون شود. این افزایش فشارخون حتی می‌تواند ناشی از استرس و هیجان باشد. برای مثال مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که شیوع حملات قلبی در طی فصل تابستان و تعطیلات که افراد به تفریح و مسافرت می‌روند، بیشتر است.

4- این درد چه مدتی ادامه پیدا می‌کند؟

سوزش سر دل ناشی از GERD معمولاً طی 5 تا 10 دقیقه از بین می‌رود؛ اما حمله قلبی بیشتر طول می‌کشد و ممکن است ساعتی بعد بازگردد. 

5- چه اقداماتی این درد را بهبود می‌دهد؟

سوزش سر دل معمولاً به آنتی‌اسیدها پاسخ می‌دهد، درحالی‌که درد قفسه سینه ناشی از حملات قلبی هیچ واکنشی به آنتی‌اسیدها نمی‌دهد، بلکه با قرص‌های قلبی آرام می‌گیرد.

اما فراموش نکنید حتی زمانی که شما هیچ سابقه‌ای از بیماری‌های قلبی هم نداشته باشید، باتجربه سوزش سر دل و علائم گفته‌شده باید به پزشک مراجعه کنید.

درصورتی‌که شما تجربه حمله قلبی داشته باشید، نادیده گرفتن این علامت‌ها و ربط دادن غلط آن به سوزش سر دل ناشی از ریفلاکس می‌تواند واقعاً تهدیدکننده زندگی باشد.

پزشک با بررسی علائم بیماری، تاریخچه بیماری و بررسی داروهای مصرفی به‌راحتی قادر خواهد بود بیماری اصلی شمارا تشخیص دهد و بهترین راهکار درمانی را برای شما در پیش بگیرد.

تفاوت اصلی بین علائم عبارت‌اند از:

• سوزش سر دل بعد از غذا خوردن و هنگام دراز کشیدن شدید‌تر می‌شود اگرچه حمله‌ی قلبی می-تواند بعد از غذا خوردن اتفاق افتد.

• سوزش سر دل می‌تواند با کاهش سطح اسید در معده توسط دارو از بین برود

• سوزش سر دل علائم کلی‌تری مانند تنگی نفس ندارد

• حمله قلبی علائم نفخ یا آروغ زدن ندارد، اما می‌تواند با سوزش سر دل اتفاق افتد

 

4- درمان حمله قلبی

درصورتی‌که مشکوک به حمله قلبی هستید، به‌سرعت خود را به اورژانس برسانید.

پزشکان اورژانس علائم را در نظر گرفته و بیمار را معاینه می‌کنند. آزمایش‌هایی که برای حمله قلبی تجویز می‌شود عبارت‌اند از:

• الکتروکاردیوگرام (EGC) این آزمایش تپش و ریتم قلب را با اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی حرکت از بالا به پایین قلب می‌سنجد.

• تست استرس – بررسی قلب، تنفس و علائم در طی ورزش بر روی تردمیل

• اکو، مخفف اکوکاردیوگرافی است، با استفاده از سونوگرافی قلب را معاینه‌می‌کند

• اشعه ایکس، آزمایش‌ها خون و آزمایش‌ها دیگر مانند پرتونگاری گردش خونِ قلب که آنژیوگرافی نام دارد

کاتتریزاسیون قلبی یک شکل از درمان است. یک دکتر به صورت مکانیکی شریان‌های تنگ را از طریق پوست کشاله ران یا بازو باز می‌کند.

یک لوله باریک و انعطاف پذیر از کنار یک رگ خونی به مقصد شریان مورد نظر در قلب منتقل می‌شود. یک بالون برای منبسط کردن عروق و بهبود جریان از طریق آن به کار می‌رود. ممکن است یک لوله‌ی توری به نام استنت در آنجا باقی بماند تا رگ را به همان صورت باز نگه دارد.

داروهای معروف به فیبرینولیتیک یا ترومبولیتیک گزینه‌های درمانی دیگر برای حمله قلبی هستند. این داروها باعث از بین رفتن لخته در حین انتظار بیمار برای کاتتریزاسیون قلبی می‌شوند.

داروهای دیگر ممکن است برای جلوگیری از آسیبِ ناشی از لخته شدن خون برای مدت بیشتری استفاده شوند، از جمله رقیق کننده‌ها‌ی خون مانند آسپرین و هپارین.

گزینه‌های جراحی شامل بای‌پس عروق کرونری هستند. در این عمل، جراح یک رگ خونی جدید را از بخش دیگری از بدن برمی‌دارد و برای دور زدن عروق کرونر مسدود شده استفاده می‌کند.

سوزش سر دلCredit:irannaz

 

افرادی که از حمله‌ی قلبی رنج می‌برند باید تلاش‌های طولانی مدتی برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات آینده انجام دهند. این تلاش‌ها می‌تواند تغییر در شیوه زندگی از مشاوره‌ی رژیم غذایی گرفته تا ورزش باشند. به افراد سیگاری توصیه می‌شود استفاده از تنباکو را کنار بگذارند. برای ایجاد این تغییرات از یک برنامه شناخته‌شده به نام توان‌بخشی قلبی می‌توان استفاده کرد.

 

5- درمان سوزش سر دل

تشخیص سوزش سر دل از طریق ترکیبی از موارد زیر

• بررسی علائم؛ دکتر سؤالاتی مانند زمان، میزان تکرار و مدت، سطح شدت و چگونگی تغییر مشکل در هنگام وعده‌های غذایی، وضعیت بدن و غیره را جویا می‌شود

• چگونگی پاسخ علائم به درمان کاهش اسید در معده

• تصویربرداری از مری؛ پزشکان ممکن است از یک دوربین به نام آندوسکوپ برای دیدن هرگونه آسیب در پوشش مری استفاده کند

• تست PH از مری برای اندازه‌گیری سطح اسیدیته

 

 قسمت قبلی این ماجرا را می توانید در "فرق درد حمله قلبی و سوزش سر دل در چیست؟ [قسمت اول]" ببینید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان