۷ بیماری در سفر که از زیکا خطرناک‌ ترند [قسمت اول]

ویروس زیکا با کسی شوخی ندارد

ویروس زیکا با کسی شوخی ندارد. ویروس زیکا بدون اینکه به شما لحظه‌ای فرصت بدهد وارد بدن شما می‌شود و باعث ایجاد کودکان میکروسفالی (سرهای نامتعارف) به‌ویژه در زنان باردار می‌شود. هنوز هیچ درمان یا واکسنی برای این ویروس وجود ندارد و فقط تدابیر امنیتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری در نظر گرفته‌شده است که ازجمله آن‌ها درخواست از مسافران مقصدهای مستعد بیماری نظیر جزایر کارائیب و میامی برای کنسل کردن سفرهای غیرضروری خودشان بوده است.

خبر خوب؟ در حوضه بیماری‌های عفونی انسان، ویروس زیکا علائم خاصی از خود نشان نمی‌دهد و می‌توان به تب‌های خفیف، خارش و درد مفاصل اشاره‌کنیم. ویژگی دیگری که این بیماری دارد این است که شما اگر یک‌بار به این ویروس مبتلا شوید احتمال مبتلا شدن دوباره شما به‌شدت کاهش می‌یابد.

خبر بد: بیماری‌های بیشتر در سفر می‌تواند برای شما اتفاق بیافتد، بیماری‌هایی که علائمی به‌شدت بدتر و همچنین ناگوارتر برایتان ممکن است داشته باشند؛ بنابراین در دو قسمت همراه بنیتا باشید تا با 7 بیماری پرخطر آشنا شوید، شاید دلتان خواست مقصد سفر بعدی خودتان را عوض کنید.

1- تب دانگ (Dengue Fever)

تب دانگCredut: upload.wikimedia

راه‌های انتقال این ویروس هم همانند ویروس زیکا توسط گزش پشه است.

این بیماری بانام تب استخوان‌شکن در میان بومیان منطقه شناخته می‌شود و علائمی همانند اسم خودش: تب بالا، تهوع، درد عضلانی بسیار شدید دارد. نکته دیگری که باید در مورد تب دانگ بدانید این است که در بعضی مواقع این بیماری حاد شده و تبدیل به تب دانگ هموراژیک (Dengue Hemorrhagic Fever) می‌شود که علائمی همانند جمع شدن خون در چشم شما داشته باشد.

دلیلی که باعث شده است این بیماری به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های سفر شناخته شود، علائم سخت آن نیست. باید بدانید که این بیماری به سریع‌ترین بیماری شیوع پیداکرده در مناطق گرمسیری کره زمین معروف است. نباید گرمسیری را با ناحیه اعتدالی یکسان بگیریم. موارد اندکی از تب دانگ در کشورهایی که در منطقه امتداد خط استوا هستند مشاهده‌شده است. این ویروس شیوع بالایی در همه جهان هم داشته است، ازجمله می‌توان به گزارش‌های ابتلا به بیماری در فرانسه، کرواسی، هاوایی اشاره کرد. تقریباً نیمی از مردم جهان درخطر ابتلا به این بیماری هستند و حدود میلیون‌ها نفر هرساله به این بیماری دچار می‌شوند.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی همانند زیکا برای تب دانگ هم وجود ندارد و واکسنی هم برای مسافرانی که به مناطق پرخطر می‌روند وجود ندارد. تنها راهی که شما را می‌تواند از شر بیماری مهلکی همانند تب دانگ و زیکا نگه دارد، پوشیدن لباس‌های آستین‌بلند و دور کردن حشرات از محل اسکان خودتان می‌تواند باشد. مخصوصاً در طول روز این کار را با دقت بیشتری انجام دهید. نوزادها آسیب‌پذیرترین افراد در سفر هستند می‌توانید از مقاله پیشنهادهایی برای مسافرت کردن با نوزادان، استفاده کنید تا سفر بهتری داشته باشید.

2- هاری (Rabies)

هاریCredit: upload.wikimedia

این بیماری کشنده و مهلک است.

در فیلم‌های هالیوودی علائم این بیماری در سگ‌ها را به‌صورت کف دردهان سگ نشان می‌دهد. در نوع انسانی، علائم بیماری هاری متفاوت‌تر است. نشانه‌های این بیماری بسته به نوع انتقال ویروس به بدن قربانی می‌تواند متفاوت باشد، در بعضی موارد فلج شدن هم از علائم است. ولی یک علامت مشخص و مشترک برای همه انواع راه‌های انتقال ویروس هاری وجود دارد: آب‌گریزی. کسانی که به ویروس هاری مبتلا شده باشند به‌شدت از آب فرار می‌کنند. صرف‌نظر از علائمی که ممکن است باعث رنجش شخص شود، معمولاً هاری منجر به مرگ می‌شود.

این بیماری کمترین شانس زنده ماندن را در میان بیمارهای خطرناک دیگر دارد، به این معنی که اگر شما در اثر مبتلا شدن و عدم توجه به پزشک مراجعه نکنید، احتمال زنده ماندنتان منفی است. در مورد بیماری هاری نکات بدتری هم وجود دارد، شاید ماه‌ها و سال‌ها کسی که به بیماری هاری دچار شده است از وجود این ویروس در بدن خودش آگاه نباشد و تا زمانی که علائم بیماری شروع نشود نمی‌توان از وجود آن مطمئن شد و وقتی‌که علائم شروع به نشان دادن می‌کنند معمولاً خیلی دیر شده است. تاکنون تعداد انگشت‌شماری توانسته‌اند بعد از ظهور علائم جان سالم به درببرند و اکثر مردم بعد از شروع علائم جان خودشان را ازدست‌داده‌اند.

بیماری هاری در تمام نقاط دنیا وجود دارد و فقط در قطب جنوب است که می‌توانید از هاری در امان باشید، بیشتر مناطق مستعد هاری آفریقا و آسیا است. گزارش‌ها از انتقال بیماری توسط سگ به انسان خبر می‌دهد. اگر شما به منطقه‌ای خواهید رفت که در آن سگ داشتن یک عادت همگانی است و یا سگ‌های ولگرد در آن منطقه زیاد وجود دارد، بهتر است قبل از گرفتن بلیت خودتان به پزشک مراجعه کنید و واکسن هاری را دریافت کنید. واکسن هاری درمان قطعی برای بیماری نیست ولی شما را از مرگ حتمی نجات می‌دهد و می‌توانید راحت‌تر خودتان را به مقصد و پزشکان برسانید.

3- سوزاک مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک (Antibiotic-Resistant Gonorrhea)

سوزاک

Credit: cdn

چه چیزی باعث شده است بیماری که معمولاً با شوخی همراه است، به‌عنوان خطرناک‌تر از زیکا برسد؟ مقاومت این بیماری در برابر آنتی‌بیوتیک ویژگی مرگبار بودن آن است.

سوزاک به‌صورت کامل قابل‌درمان است؛ اما چند سالی است ویروسی از سوزاک کشف‌شده است که به‌شدت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت از خود نشان می‌دهد و به‌صورت شدیدی در همه نقاط جهان در حال شیوع است، ازجمله در شمال اروپا، چین، ژاپن، استرالیا. این بیماری در برابر آخرین سلاح دفاعی ما که همان آنتی‌بیوتیک‌ها هستند مقاوم هستند.

در بسیاری از مبتلایان مخصوصاً بانوان سوزاک علائم خاصی ندارد و افراد در بیشتر موارد از اینکه به این ویروس مبتلا شده‌اند آگاه نیستند. دلیل این بیماری در بسیاری از افراد محیط نامناسب کاری و زندگی می‌تواند باشد. کسانی که به این ویروس دچار می‌شوند، در طولانی‌مدت به ناباروری و نازایی دچار می‌شوند. همچنین این افراد شانس بالایی در دریافت ویروس ایدز هم نشان داده‌اند.

با توجه به اینکه این بیماری درمانی ندارد و نمی‌توان آن را توسط آنتی‌بیوتیک‌ها از بین برد، باید در مقابل راه‌های انتقال آن مقاوم شد. بهترین کاری که شما می‌توانید انجام دهید انجام رابطه‌های جنسی ایمن و همچنین پرهیز از انجام کارهای نامتعارف در رابطه جنسی خودتان همانند تماس دهانی است.

در مجموعه مقالات 30 توصیه برای سفر می‌توانید نکات بیشتری در مورد سفر بدانید.

با قسمت بعدی همراه بنیتا باشید.


 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر