همانطور که بهیاد دارید در مطلب قبل گفتیم در این روزها مشغله کاری به قدری زیاد است که ممکن است برای انجام کارهای شخصی فرصت کافی نداشته باشید، چه برسد به این که بخواهید تغییرات عمدهای در شیوه زندگی خود اتخاذ کنید. بنابراین بهتر است ابتدا گامهای کوچکی بردارید تا با مشاهده نتایج یک، دو تغییر کوچک به ایجاد تغییرات بزرگتر امیدوار شوید. همه انسانها در فرهنگهای مختلف به دنبال شادی هستند؛ اما بهراستی شادمانی چیست و با چه ملاکهایی میتوان سنجید که آیا فرد شادی هستیم یا نه؟ در ادامه با بنیتا همراه باشید تا تعدادی دیگر از این قدمهای کوچک و محکم را برایتان به بهترین شکل تشریح کنیم.
مالی
14 - یک طرح مدیریت هزینه برای خود ایجاد کنید (طرح بودجهای). برای ریال به ریال خود برنامهریزی کنید تا دقیقاً بدانید که در کجای طرح مدیریت هزینه خود قرار دارید. با این کار میتوانید از استرس خود درباره هزینههایتان بکاهید.
15 - اینترنت را برای یافتن بهترین راهنماییهای صرفهجویی وجببهوجب بگردید، 10 عدد از این نکتهها را جدا کنید و بنویسید و همیشه آنها را رعایت کنید. در قسمت زیر چند نمونه را برای شما آماده کردهایم.
هنگام رفتن به فروشگاه با پول نقد و یک ماشینحساب بهجای عابر بانک بروید.
قبل رفتن به فروشگاه یک نگاهی هم به چیزهایی که در خانه دارید بیندازید تا یکچیز اضافی نخرید.
یک نگاهی به لولههای گاز بیندازید و اگر کاری هست که میتوانید برای صرفهجویی در مصرف گاز انجام دهید، دریغ نکنید.
از خود بپرسید که واقعاً به یک تلفن ثابت نیاز دارید.
همانطور که گفتیم حساب هزینه خود را دقیق انجام دهید و ریال به ریال را اندازهگیری کنید، نگذارید که حساب هزینهها در این دوره 100 روزه از دست شما خارج شود.
16 - در 100 روز آینده، برای پرداختهای خود از پول نقد استفاده کنید و هر تغییر الگویی که باعث میشود شما پول بیشتری را صرفهجویی کنید با آن مقدار پول در یک کاغذ بنویسید و در یک بطری شیشهای قرار دهید. بعد ببینید که در این صد روز چقدر پول میتوانید ذخیره کنید.
17 - بههیچوجه چیزی که در این 100 روز نیاز ندارید را نخرید و پول خود را برای مصارف اصلی و موردنیاز ذخیره کنید، این موارد را در قسمت زیر آوردهایم.
اگر بدهی دارید، آن را صاف کنید.
آن را برای روز مبادا نگهدارید.
شروع به ذخیره پول برای سرمایهگذاری کنید.
18 - هرروز یک ساعت را برای ایجاد یک منبع درآمد منفعل اختصاص بدهید. گاهی وقتها هم انسان باید با آرامش به فکر بپردازد چون همانطور که بالا هم گفتید مهم سرسختانه کار کردن نیست، مهم هوشمندانه کار کردن است.
مدیریت زمان
19 - در این 100 روز همیشه یک دفترچه را با خود به همراه داشته باشید که ذهن شمارا منظم نگه دارد. هر نکتهای را در آن دفتر وارد کنید، با این کار همه کارها در یکجا هستند و خوبی دیگر این کار این است که خارج از سر شما این افکار نوشته شدهاند. جالب است بدانید که یک جوان از انیشتین سؤال کرده بود که چرا شما که آنقدر باهوش هستید و درجه بالایی در علم فیزیک دارید هیچکدام از شماره تلفنهای دوستان خود را به یاد ندارید؟ انیشتین در جواب این جوان گفته است که وقتی من میتوانم همه آنها را در یک دفترچه قرار دهم چرا باید اطلاعات اضافی را در مغز خود قرار دهم. این جواب انیشتین هوشمندانه کار کردن را به ما گوشزد میکند. خب با این کار شما میتوانید در آینده درباره این چیزها با تمرکز فکر کنید. نکاتی که میتوانید در دفترچه بنویسید در قسمت زیر آورده شدهاند:
ایدههایی برای انجام دادن.
تاریخ قرار ملاقات.
لیست کارها
20 - ببینید که در طول 5 روز چهکارهایی را انجام میدهید، از این اطلاعات استفاده کنید تا بتوانید یک برنامه خوب برای صرفهجویی در زمان برای خود بنویسید. درصدی از زمان خود را که میخواهید صرف این کارها بکنید شامل یک سری مقررات هستند. تعدادی از این کارها را در لیست زیر آوردهایم:
حملونقل
کارهای خانه
فراغت
فعالیتهای درآمدزا
مطمئن باشید که در طی 95 روز باقیمانده به این طرح زمانی پایبند هستید و قدمبهقدم ان را برای مدیریت بهتر زمان انجام میدهید.
21 - کارهایی که انجام آنها خیلی ضروری نیست را شناسایی کنید و وقت آنها را به کارهایی بدهید که وقت برای انجام آنها خیلی کم است و انجام دادن آنها هم خیلی مهم است.
22 - 5 راه را پیدا کنید که باعث تلف شدن وقت شما میشوند و وقتیکه به این کارها میدهید را در طول این روزها کم و کمتر کنید. در ادامه چند مثال را برایتان زدهایم.
بیشتر از نیم ساعت را پای تلویزیون نگذرانید.
بیشتر از نیم ساعت در روز را در شبکههای اجتماعی نگذرانید، مانند تلگرام، فیسبوک و واتساپ.
بیشتر از 20 دقیقه در روز را صرف بازیهای ویدئویی نکنید.
23 - برای 100 روز آینده از انجام چند کار با هم بپرهیزید. یک کار را در هر زمان با بیشترین تمرکز انجام دهید.
24 - در این صد روز کارهای روز بعد را در شب قبل از آن برنامهریزی کنید.
25 - در این 100 روز سعی کنید که ابتدا کارهای مهم موجود در لیست وظایف را انجام دهید، سپس به سراغ کارهای دیگر بروید.
26 - در 14 هفته پیش رو هر هفته را موردبررسی قرار دهید و ببینید که چهکارهایی را انجام دادهاید. بهتر است ه چند نمونه سؤال زیر هم پاسخ بدهید.
چهکارهایی انجام دادید؟
چهکارهایی درست پیش رفت؟
چهکارهایی اشتباه پیش رفت؟
27 - در طول 100 روز باقیمانده، شما در آخر هرروز سعی کنید محل کار خود را تمیز کنید و میزی مرتب داشته باشید. میز کار خود را سازماندهی کنید و برگهها را در جای درست قرار بدهید و مطمئن شوید که همهچیز درست است. با این کار در روز بعد شما یک میز شستهورفته را در جلوی خودخواهید دید.
28 - یک لیست از تمام تعهدات و الزامات اجتماعی را آماده کنید و با یک مداد قرمز آنهایی را که برای رسیدن شما به اهدافتان تأثیری ندارند را خط بزنید و با قدمی محکم به پیشرفت خود ادامه دهید.
29 - در طول این 100 روز هر وقت که مشغول به یک کاری هستید، این سؤال را از خود بپرسید که «آیا این بهترین کاری است که من دارم در این زمان انجام میدهم؟» و خوب به جواب ان دقت کنید.
از شما دعوت میکنیم که قسمت اول این مطلب را در" 60 راه ساده برای بهتر کردن زندگی در 100 روز [قسمت اول]" مشاهده کنید.