ماهان شبکه ایرانیان

معجزات و امدادهای غیبی در عصر ظهور

بنام خداوند منان که نعمتهای بزرگ الهی امامت را برای ما بشر قرار داده تا در این دنیای بیکران مانند قاصدک بی هدف با هر باد و نسیمی به این طرف و آنطرف پرت نشویم

مقدمه

بنام خداوند منان که نعمتهای بزرگ الهی امامت را برای ما بشر قرار داده تا در این دنیای بیکران مانند قاصدک بی هدف با هر باد و نسیمی به این طرف و آنطرف پرت نشویم. حضرت حق ضمن آفریدن ما طریق درست زندگی کردن و انسان بودن را با فرستادن نعمتهای الهی (ائمه اطهار(ع) ) به ما ارزانی داشتند و این وظیفه ما انسانها است که در جهت بدست آوردن برنامه صحیح زندگی و خودسازی تلاش کنیم.

امام دوازدهم که لقب ولی عصر را خداوند به او دادن و به اذن پروردگار ولایت بر عصر وزمان را نیز دارد، مقدم بر زمان است. پس حضرت بر خود زمان نیز امام است و نه فقط اثر پذیر نیست، بلکه در زمان تأثیر می کند. منظور از عصر در سوره «والعصر» عصر ظهور حضرت مهدی علیه السلام است که در آن عصر، حق بر باطل به طور کامل غلبه می کند. اگر چه اساس قیام حضرت مهدی علیه السلام بر امور طبیعی است ولی به اقتضای عظمت و گستردگی آن قیام جهانی، خداوند تبارک و تعالی نیز برخی از نیروهای غیبی و فوق طبیعی را در اختیار آن حضرت قرار خواهد داد تا موجبات پیروزی هر چه بهتر فراهم آید.

مسلماً در این عصر و زمان سیری که باید طی شود تا حضرت مهدی علیه السلام ظهور کند با توجه به سختیها و ناملایمات بسیار زیاد، آسان و سریع اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا که در روایات بسیار اشاره به نادانی های بی حدّ و اندازه مردم و زودباوری ها و عکس العمل های کاذب مردم و خروج دجّال و سفیانی( که ریشه ابوسفیان می باشد)، شده است و این خود نیاز به امدادها و معجزات الهی دارد، حال چه از طریق یاری ملائک و فرشتگان « چنانچه پیامبر(ص) فرمودند: « وَ ینصرُ بملائکة الله، با ملائک یاری می شود.» و خداوند ملک را به درنگ کردن کندی حرکت امر می فرماید: بدین جهت روزها و سالها طول می کشد.»

و چه از طریق خود حضرت که با در دست داشتن میراث پیامبران، مانند عصای موسی و یا انگشتر حضرت سلیمان،...و چه از طریق طی الارض، قدرت تکبیر، ندای ابری که بر سر حضرت در حرکت است تا دور از تابش خورشید او را حفظ کند و با صدای رسا و آشکار ندا می دهد این مهدی است...و بسیاری از معجزات ریز و درشت. 

 فصل اول: از زمان ظهور تا آغاز حکومت حضرت مهدی (عج)

1- زمان ظهور نامعلوم

احادیث و روایات بسیاری از زمان ظهور حضرت خبر می دهند ولی زمان دقیق ظهور بر همگان پوشیده است. چنانچه پیامبر(ص) می فرماید: "مهدی از عترت و اهل بیت من است. او در آخر الزمان به هنگام سختی روزگار و فتنه و اختلاف و عدم امنیت می آید و خداوند به وسیله او زمین را پر از قسط و عدل می نماید". (آخرالزمان به معنی اخرین دوران حیات بشر و قبل از برپایی قیامت).

در فرهنگ اسلامی، آخرالزمان، هم دوران نبوت پیامبر اکرم (ص)، تا وقوع قیامت را شامل می شود و هم دوران غیبت ظهور مهدی موعود(ع) را. عده ای ازمتفکران و مفسران مسلمان دوران معاصر ازقبیل:

مرحوم علامه طباطبائی؛ استاد شهید مطهری،سید قطب، محمد رشید رضا،شهید سید محمدباقر صدر و. .. با اتکا به آیاتی از قران کریم (اعراف: 138، انبیاء:105،صافات:171 و 172) استخلاف انسان در زمین، فرمانروا شدن نیکوکاران زمین (وراثت صالحان ) و پیروزی حق بر باطل رابه رغم جولان دائمی باطل، به عنوان سرنوشت آینده بشر مطرح کردند و آیات و روایات مربوط به تحولات آخر الزمان را بیانگر نوعی فلسفه تاریخی می دانند و به اعتقاد ایشان، عصر آخر الزمان عبارت است از دوران شکوفایی تکامل اجتماعی و طبیعی نوع انسان. چنین آینده ای امری است محتوم که مسلمانان باید انتظار آن را داشته باشند و نباید منفعل و دلسرد به "حوادث واقعه" بنگرند، بلکه با حالتی پرنشاط و خواهان صلاح جامعه انسانی و آگاه از تحقق اهداف تاریخی انتظار، باید سرشار از تامید، آمادگی و کوشش در خور این انتظار مقدس باشند.

فضل بن یسار می گوید: "به امام باقر (ع) عرض کردم: برای این امر (ظهور) وقتی هست؟ " امام فرمود: "وقت گذاران، دروغ می گویند؛ وقت گذاران دروغ می گویند؛ وقت گذاران دروغ می گویند."کذب الوقّاتون"

در برخی از روایات بصورت محدود زمان هایی برای رخداد این حادثه بزرگ ذکر شده است.

امام صادق (ع) در این باره می فرماید: قائم ما اهل بیت در روز جمعه ظهور خواهد کرد.

امام باقر(ع) ضمن بیاناتی درباره روز عاشورا فرمودند: و این روز "عاشورا" روزی است که در آن قائم(ع) قیام خواهد کرد. از جمع این دو روایت این طور بر می آید، روز جمعه ای که عاشورا قرار گیرد قائم آل محمد(ص) قیام خواهد کرد.

2- عصر ظهور

عصر از اسامی آن حضرت است و در قران کریم هم ذکر شده است. (سوره والعصر)و در فرهنگ لغات به معنی آخر روز تا هنگام غروب آفتاب و به معنی دوران و روزگار می باشد و ظهور به معنی آشکار شدن پدیدار شدن می باشد. اگر بخواهیم درمورد این دو کلمه کمی فکر کنیم هر عقل سلیم به این نتیحه می رسد که منظور از عصر ظهور این است که با آمدن حضرت مهدی(ع) باطل غروب و حق نمایان خواهد شد. این ساده ترین و کوتاه ترین معنی است که می شود از این دو کلمه استنباط کرد.

"در او جمع آمد از آیات کبری  ز موسی و ز عیسی و ز یحیی/ز خضر و یونس و ادریس و الیاس امام عصر خود را نیک بشناس"

شگفتی های قبل از ظهور و زمان ظهور بسیار زیاد می باشد به طوریکه خود نیاز به نوشتن یک کتاب برای توضیح شان دارد، چنانچه قبل از آمدن حضرت، مومنین خود 70 فرقه خواهند شد و آنهائیکه هم در حاشیه قرار دارند به دلیل ظلم و جور و ترس و وحشت و. .. و بسیاری از ناملایمات نه تنها دین خود را از دست می دهند بلکه حتی نام خدا را می ترسند به زبان آورند. امیر المومنین(ع) در این باره فرمودند:"چنان زمین پر از ظلم و جور شود که کسی به طور علنی نمی تواند بگوید الله، الله." با طلوع وجود مقدس حضرت، جهان روشن می شود و آفتهای مادی و معنوی از بین خواهد رفت.

3-دگرگونی در عصر ظهور

- دگرگونی علوم طبیعی و وسائل زندگی در عصر ظهور

روایات مربوط به دوران حضرت مهدی(ع) مواردی از پیشرفت علوم و امکانات بشری را ترسیم می کند که برای نسل های گذشته و معاصر غیر قابل تصور است. این تحول در ابعاد گوناگون بوجود خواهد آمد، از جمله در مخابرات، ابزارهای بصری، پژوهشی، جنگ افزارها، سیستم های اقتصادی، حقوقی، قضائی و چیزهای دیگر.

به نظر می رسد برخی از این تحولات در سایه کرامات و معجزاتی است که خداوند بدست حضرت و یارانش جلوه گر می سازد. برای تحقق عدالت جهانی و پیروزی ارتش طرفداران حق، بریغماگران و جباران آیا رهبری نهضت، از سلاح های سنتی استفاده می کند یا از پیشرفته ترین اسلحه های موجود؟

پاسخ این است که برای استقرار چنان حکومتی، باید حکومت های خودکامه را از صحنه خارج کرد و برای خارج کردن آنها- لااقل در شرایط کنونی – یک سلاح برتر لازم است. آیا این سلاح همانند یک اشعه مجهول و مرموز است یا یک نوع تاثیر مرموز روانی و یا اثری هم چون از کار انداختن دستگاه های فکری و کامپیوتری دارد، یا چیزی از قبیل ترس و وحشت فوق العاده است که مانع هر گونه تصمیم گیری می شود؟

امام حسن مجتبی (ع) د راین باره می فرماید: در دولت مهدی(ع) درندگان سازش می کنند. زمین نباتات خود را خارج می کند. آسمان برکاتش را فرو می فرستد، گنجهای نهفته در دل زمین برای او (مهدی) آشکار می شود، و از مشرق تا مغرب را مالک می شود. خوشا به حال کسی که آن روزگار مسعود را درک کند و دستوراتش را با گوش جان بشنود.

4-سیمای کلی دوران ظهور

با آنکه قران کریم معجزه جاوید پیامبر(ص) ما در همه زمان ها است، اما می توان گفت پیشگوئی های پیامبر(ص) از سرنوشت بشر و تحولات گوناگون اسلام در مسیر تاریخ، و خبر از مجد و عظمت و پیروزی دوباره اسلام در جهان از معجزه های دیگر آن پیامبر عظیم الشان است.

ظهور حضرت مهدی(ع) پس از یک رشته حو ادث مقدماتی منطقه ای و بین المللی از شهر مکه آغاز خواهد شد. در سطح منطقه ظهور، ابتدا دو دولت هوادار آن حضرت در ایران و یمن تشکیل می گردد. یاوران ایرانی حضرت دولت خود را سالها قبل از ظهور برپا می کنند و پس از قرار گرفتن در یک جنگ طولانی، آن را به پیروزی به پایان می برند. از نشانه های ظهور که یکی پس از دیگری آشکار می گردد، شاید بزرگترین نشانه همان ندای آسمانی است که به نام حضرت روز بیست و سوم ماه رمضان به گوش جهانیان می رسد. سیف پسر عمیره چنین می گوید: "نزد منصور(خلیفه عباسی) بودم، او بی مقدمه خطاب به من گفت: ای سیف بن عمیره، به یقین منادی از آسمان ندا خواهد داد و نام مردی از فرزندان ابوطالب را خواهد خواند. گفتم: ای امیر المومنین جانم فدایت! آیا به این سخن ایمان دارید؟ گفت: آری، سوگند به کسی که جانم در دست اوست این همان چیزی است که به گوش خود شنیده ام. گفتم: ای امیر المومنان، این حدیث را پیش از این نشنیده بودم.

گفت: ای سیف، آنچه شنیدی حق است. وقتی آن حادثه به وقوع بپیوندد، نخستین کسانی که ندای آسمانی را پاسخ دهند یابیم، چرا که آن ندا، مردی از عموزادگان ما را می طلبد!

گفتم: مردی از فرزندان فاطمه (علیها السلام )؟ گفت: آری ای سیف. اگر این سخن را از محمد بن علی (امام محمد باقر علیه السلام ) نشنیده بودم، اگر تمام مردم روی زمین هم برایم نقل می کردند نمی پذیرفتم. اما گوینده این خبر، محمد بن علی است." با این ندای آسمانی، حضرت ارتباط با برخی از یاران خود را آغاز می کند و پس از ان در همه جای عالم سخن از "مهدی موعود" بر زبان ها جاری می گردد. سینه ها مالامال از مهر و محبت او می شود.دشمان از ظهورش بیمناک و جستجو برای دستیابی به آن وجود مبارک را آغاز می کنند. میان مردم شایع می شود که او در شهر مدینه است. حکومت حجاز یا نیروهای خارجی، از سپاه سفیانی که در سوریه مستقر است یاری می طلبد تا شاید بتواند بر اوضاع داخلی مسلط شده و جنگ های قبیله ای حجاز را پایان دهد.

سپاهیان سفیانی وارد مدینه می شوند. آنها هر مرد هاشمی را که مظنون که نظر برسد دستگیر و زندانی و بسیاری از آنان و هوادارانشان را به قتل می رسانند. سپس آن حضرت در شهر مکه با بعضی از یاران خود تماس می گیرد تا این که قیام و حرکت مقدس خویش را در شب دهم محرم بعد از نماز عشا از حرم شریف مکّی آغاز می کند. آنگاه نخستین سخنرانی خود را برای مردم مکه ایراد می فرماید که دشمنان وی سعی در ترور آن حضرت دارند، اما یاران آن حضرت با در میان گرفتن آن بزرگوار، دشمنان را متفرق ساخته و نخست بر مسجدالحرام و سپس بر مکه تسلط می یابند. در صبح روز دهم محرم، حضرت مهدی(ع) پیام خود را به زبان های مختلف به تمام جهان ابلاغ می کند و ملل دنیا را به یاری خویش دعوت کرده، اعلام می دارد که در مکه خواهد ماند تا معجزه ای که جد بزرگوارش حضرت مصطفی (ص) وعده فرموده بوقوع بپیوندد. و آن فرو رفتن لشکر سفیانی به زمین است – که برای در هم شکستن حرکت آن حضرت راهی مکه می شوند. پس از اندک زمانی، معجزه وعده داده شده در مورد سپاه سفیانی که در مسیر مکه به حرکت در آمده – اتفاق می افتد. آن حضرت پس از این معجزه، با سپاه خود که بیش از ده هزار نفر است از مکه به مدینه رهسپار می شود و پس از نبرد با نیروهای دشمن مدینه را آزاد ساخته و با آزاد سازی دو حرم مکه و مدینه، فتح حجاز و تسلط بر منطقه خاتمه می یابد. حضرت محمد(ص)درباره مردم آخر الزمان و اوضاع احوال و امور دنیوی آنها این چنین پیش بینی نموده است. قال فأوحی الی ربی عزوجل: یکون ذلک اذا رفع العلم و ظهر الجهل از پروردگار عز و جل درباره مردم آخر الزمان پیام هایی به من رسیده است. آخر الزمان زمانی است که دانش و پیشرفت بشر به سطح بالا می رسد و همزمان با آن جهالت مردم بیش از همیشه آشکار می شود، جهالت به معنی نادانی و نادرستی در رفتار و کردار.

5- روایات آغاز حکومت حضرت مهدی از ایران

این حدیث صراحت دارد که آغاز نهضت حضرت از ناحیه مشرق خواهد بود از امیرالمومنان علیه السلام نقل شده که فرموده: آغاز کار او از مشرق است زمانی که این امر پیش آید سفیانی خروج می کند، از طرفی آنچه علما بر آن اتفاق دارند و روایات متواتر ان را تائید می کنند، این است که ظهور حضرت مهدی(ع) از مکه به مدینه است.

بنابراین باید منظور امیر المؤمنان علیه السلام که فرمود " آغاز کار او از مشرق است" یعنی پیدایش کار و مقدمات نهضت او از شرق است و همچنین می توان فهمید که ظهور مقدمات نهضت حضرت قبل از خروج سفیانی است و فاصله ابین این مقدمات و خروج سفیانی، مدتی نه کوتاه و نه طولانی است."

در برخی روایات آمده است که آن حضرت پس از پیروزی بر حجاز راهی جنوب ایران می شو.د و در آنجا با سپاه ایران و توده های مردم آن سامان به رهبری خراسانی و شعیب بن صالح برمی خورد. آنان با وی بیعت کرده و با قوای دشمن در بصره به پیکار می پردازند که سرانجام به پیروزی آشکاری دست می یابند.

سپس اما وارد عراق گردیده و اوضاع داخلی آن جا را پاکسازی می کند و با درگیری با بقایای نیروی سفیانی ان ها را شکست داده و به قتل می رساند آن گاه عراق را مرکز حکومت و کوفه را پایتخت خود قرار می دهد و بدین سان یمن، حجاز، ایران و عراق یکپارچه تحت فرمانروایی آن حضرت در می آید.

از روایات بر می آید: نخستین جنگی که حضرت پس از فتح عراق به آن اقدام می کند جنگ با ترکان است که آن ها را شکست می دهد. امام پس از تجهیز، سپاه بزرگش را راهی قدس می گرداند، در این هنگام با سپاه سفیانی درگیر نبردی سخت می شوند، نبردی که محورهای ساحلی آن از عکّا در فلسطین گرفته تا انطاکیه در ترکیه و در داخل از طبریّه – شهر و دریاچه ای است در فلسطین – تا دمشق و قدس را فرا می گیرد...

در این هنگام خشم الهی بر نیروهای سفیانی و یهودی و رومی فرود آمده و به دست مسلمانان کشته می شوند و مسلمانان پیروز مندانه وارد قدس می گردند. غریبان مسیحی وقتی مواجه با شکست یهودیان به دست با کفایت حضرت مهدی(ع) می شوند خشمگین شده و علیه حضرت اعلان جنگ می کنند؛ ولی ناگاه حضرت مسیح علیه السلام از آسمان قدس فرود آمده و با سخنان خویش جهانیان به ویژه مسیحیان را مورد خطاب قرار می دهد. فرود آمدن حضرت مسیح علیه السلام برای جهان نشانه ای است که موجب شادی مسلمانان و ملت های مسیحی خواهد گردید.

6- آثار و اعجاز ظهور

1.ثروت ها به طور مساوی تقسیم می شود.

 هنگامی که به واسطه ظهور امام زمان (ع) دنیا پر از عدالت شود، ثروت های جهان به طور مساوی تقسیم خواهند شد؛ چنانچه امام محمد باقر (ع) فرمودند: وقتی قائم ما اهل بیت قیام کند، ثروت را به طور مساوی تقسیم می کند و عدالت را در میان مردم پیاده می نماید.

2.رضایت و خشنودی همگانی است.

 رسول اکرم (ص) می فرمایند: ساکنان آسمان، مردم زمین، پرندگان هوا، درندگان صحراها و ماهیان دریاها – همه و همه – از او خشنود خواهند شد.

3.فقر و بینوایی ریشه کن خواهد شد.

 در پرتو عدالت حضرت بقیه الله (ع)، عموم مردم بی نیاز خواهند شد. چنانچه در حدیث آمده است: زمانی برای مردم پیش می آید که انسان صدقات از طلا را با خود بر می دارد؛ تا آن ها را در راه خدا انفاق کند، ولی نیازمندی را پیدا نمی کند که این صدقه را قبول نماید.

4.همه مردم در امنیت به سر خواهند برد؛

چنانچه امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: دشمنی از دل ها زدوده می شود؛ درندگان و چهارپایان با یکدیگر سازش می کنند، یک زن طبقی بر سر گذارده از عراق تا شام (از شرق تا غرب) تنها سفر می کند، همه جا قدم بر سرزمین سبز و خرم می گذارد، در حالی که درنده ای او را نمی آزارد و دچار ترس و وحشت نمی شود.

5.برکات آسمانی نازل می شود.

چنان چه در حدیث آمده است: زمین چیزی از بذرهای خود را نگه نمی دارد، جز این که آن را بیرون می فرستد و آسمان چیزی از باران رحمتش را نگه نمی دارد جز این که سیل آسا بر بندگان خود فرو می ریزد.

6.همگی در رفاه به سر می برند.

 رسول خدا (ص) فرمودند: امت من در زمان حضرت مهدی (ع) آنچنان متنعم می شوند که هرگز چنین بهره مند نشده اند. آسمان باران رحمتش را سیل آسا بر آن ها فرو می ریزد، زمین چیزی از گیاهانش را باقی نمی گذارد، جز این که آن را می رویاند در آن روز ثروت بر روی هم انباشته می شود، هر کسی که بیاید و بگوید: ای مهدی! به من عطا کن، می فرماید: بگیر! و حضرتش ضمن حدیث دیگری می فرماید: «ساکنان آسمان و زمین از او راضی و خشنود می شوند، مال را به طور مساوی بین آن ها تقسیم می کند، قلوب امّت محمد (ص) را پر از بی نیاز می نماید و عدالتش همگان را فرا می گیرد.»

7.زمین گنج های پنهان خود را آشکار می کند.

 پیامبر اکرم (ص) در این زمینه می فرماید: در آن زمان چهارپایان در امان هستند و درندگان با هم سازش می کنند. زمین پاره های جگرش (گنج های پنهان و با ارزش خود) را بیرون می ریزد.... پاره های جگر زمین ستون هایی از طلا و نقره است.

8.دام ها و چهارپایان زیاد می شوند.

 چنان که در روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده است: مهدی (ع) خارج می شود، خداوند باران رحمتش را می فرستد، زمین گیاهش را می رویاند، و دام در جهان زیاد می شود او ثروت را به طور مساوی تقسیم می کند و امت اسلام بزرگ و شکوهمند می گردد.

9.رفع مزاحمت ها و ایجاد آسایش برای عموم مردم است.

 چنانچه امام محمد باقر (ع) می فرمایند: مهدی (ع) راه های اصلی را توسعه می دهد، بالکن هایی را که به خارج جاده ها آمده و از دیگران سلب آزادی کرده است و ناودان هایی را که به کوچه ها می ریزد، از بین می برد.

10.پرده های ظلمت کنار می رود.

 امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: وقتی قائم ما قیام کند، زمین به نور پروردگارش نورانی می شود، و مردم از نور خورشید بی نیاز می شوند و شب و روز یکی می شوند و تاریکی از بین می رود.

11.ایجاد برادری و مواسات میان انسان ها است.

چنانچه امام محمد باقر (ع) می فرمایند: هنگامی که قائم ما قیام کند، دوران برابری و برادری فرا می رسد. در آن زمان یک مسلمان آنچه نیاز داشته باشد، از جیب برادر مسلمانش بر می دارد و او مانع نمی شود.

فصل دوم: معجزات حضرت در آستانه ظهور

"هیچ معجزه ای از معجزات پیغمبران و اوصیای ایشان نیست مگر آن که ظاهر خواهد گردانید خدای تعالی مانند ان را بدست قائم ما به جهت تمام گردانیدن حجت بر اعدا."

1- تعریف معجزه

همانگونه که از لفظ آن استفاده می شود به امر خارق العاده ای گفته می شود که مدعیان نبوت برای اثبات مدعای خود که ارتباط با عالم غیب و خدای عالم هستی بوده می آوردند. و دیگران را نیز به مقابله و معارضه و آوردن مثل آن دعوت می کنند و چون کسی مانند ان را نمی تواند بیاورد و عاجز از انجام آن است بدان معجزه می گویند آنکه گفته شده کار خارق العاده و این مقابل کارهای محال عقلی است تعلق نمی گیرد چنانچه اراده حق تعالی نیز به این گونه امور تعلق نمی گیرد. معجزه بکارهایی تعلق می گیرد که به طور عادت و معمول محال به نظر می آید اما برای عقلا انجام آن کار محال نیست. مانند: اژدها شدن عصا، زنده شدن مرده، بارور شدن و سبز شدن درخت خشک و یا طی کردن صدها و یا هزاران فرسنگ راه را بدون وسائل ظاهری و در زمان های بسیار اندک و حتی در یک لحظه و یا نقل و انتقال اجسامی را در این مدت کوتاه و فاصله زمانی و مکانی و یا شکافتن کرات آسمانی و اجسام سخت و محکم زمینی مانند صخره ها رابا وسایل معمولی مانند عصای چوبی و امثال اینگونه کارها که به طور معمول انجام آنها نیاز به داشتن وسائل و گذشت زمان های زیاد دارد و پیامبران الهی این کارها را برای اثبات مدعای خود که گاهی مسبوق به درخواست دشمنان و مخالفان بوده و گاهی هم بدون در خواست آنها و بدون این وسائل و در مدت بسیار اندکی انجام می دادند و دیگران را نیز به آوردن مانند آن به مبارزه و تحدی می طلبیدند.

و نمونه هایی از این قبیل که در قران نیز آمده است. مانند عصای موسی(اژدها شدن و زدن همان عصای چوبی به سنگ و جوشش دوزاده چشمه آب از آن...) و ماجرای تخت بلقیس و زنده شدن مردگان با نفس معجزه آسای حضرت مسیح، داستان حضرت مریم و ولادت حضرت عیسی(ع) و...

2- معجزات حضرت مهدی(ع)

پیشوایان معصوم هرچه به دوران غیبت نزدیک می شوند معجزات بیشتری از خود نشان می دهند تا شیعیان با عزمی راسخ و ایمانی استوار گام در عصر غیبت نهاده، پیروزمندانه دوران غیبت را پشت سر قرار دهند. از این رو شمار، معجزاتی که از امام هادی و امام عسکری (ع) صادر شده، قابل مقایسه با شمار معجزات پیشوایان قبلی نبود. به همین دلیل در دوران غیبت صغری هرچه به غیبت کبری نزدیک تر می شویم معجزات بیشتری ازناحیه مقدسه صادر می شود و به خصوص صورت خبرهای غیبی درباره زندگی شخصی افراد که در مدتی کوتاه به وقوع پیوسته، اعجاز آن آفتابی می گردد. معجزاتی که از ناحیه حضرت در غیبت صغری به وقوع پیوسته بسیار است. در برخی روایات پاره ای معجزات برای حضرت ذکر شده است.

1- سبز شدن چوب خشک 2-نرم کردن سنگ سخت 3- سخن گفتن پرنده به امر حضرت امیر المومنین (ع) می فرماید: "حضرت مهدی (ع) در مسیر حرکت خود یکی از سادات حسنی که دوازده هزار رزمنده به همراه دارد برخورد می کند. حسنی در قیام احتجاج برمی آید و خود را سزاوار تر به رهبری می داند. حضرت در پاسخ او می گوید: "من مهدی هستم.حسنی پرسید: آیا دلیل و نشانه ای داری تا با توبیعت کنم؟ حضرت به پرنده ای که در آسمان در حال پرواز است اشاره می کند و آن پرنده فرود می آید و در دستان حضرت قرار می گیرد، آن گاه به قدرت خداوند لب به سخن می گشاید و بر امامت حضرت مهدی(ع) گواهی می دهد. برای اطمینان بیشتر سید حسنی، امام (ع) چوب خشکی رابه زمین فرو می برد آن چوب سبز می شود و شاخ و برگ می دهد و بار دیگر پاره سنگی را از زمین بر می دارد و با یک فشار آن را خرد کرده همانند خمیر نرم می کند.

سید حسنی با دیدن آن کرامات، به حضرت ایمان می آورد. خود و همه نیروهایش تسلیم امام می شوند و حضرت او را به عنوان فرمانده ی نیروی خط مقدم می گمارد. سپس سید حسنی از منطقه مشرق زمین (سرزمین دیلم) قیام می کند و مردم رابه یاری مردی که در کنار ضریح فریاد برآورده دعوت می کند، گنجهای خدا در طالقان به دعوت او لبیک می گویند چنان که امام صادق(ع) بنا بر نقل مفضل فرموده: "آنگاه سیدحسنی – آن جوانمرد زیباروی که از طرف سرزمین دیلم پیدا می شود قیام می کند و به آواز بلند و صدای رسا – که همه مردم بشوند – فریاد بر می آورد که ای آل محمّد! مضطر را اجابت کنید و به صدای آن منادی که در اطراف ضریح فریاد برآورده جواب دهید! گنج های خدا در طالقان، او را جواب خواهند داد. گنج اند اما چه گنجی؟ این گنج ها طلا و نقره نیستند بلکه آنها دلیر مردانی آهنین اراده هستند که بر مرکب های جنگی تیره رنگ سوارند و انواع سلاح ها در دست آنهاست و همواره ستمگران را می کشند تا وارد کوفه شوند و بیشتر روی زمین را از وجود ظالمین پاک می کنند. کوفه را محل اقامت و پایگاه نظامی خود قرار می دهند و در این هنگام خبر ظهور حضرت مهدی به او می رسد؛ اصحابش از او سوال می کنند: مهدی کیست؟ سید حسنی در جواب می گوید: بیایید با هم برویم و ببینیم او کیست و چه می خواهد؟" امام صادق (ع) می فرماید:"به خدا قسم که سید حسنی می داند که او مهدی است و او را به خوبی می شناسد، مقصودش از این حرف این است که حقیقت آن حضرت را بر یارانش آشکار سازد." در روایتی دیگر، سید حسنی را به عنوان صاحب طبرستان معرفی کرده اند، چنان که امیرالمومنین (ع) در خطبه ملاحم فرموده است: "حسنی –صاحب طبرستان- همراه عده زیادی از سواره و پیاده قیام می کند تا این که به نیشابور می رسند و آن جا را فتح می نمایند و اموال را تقسیم می کنند؛ سپس به اصفهان و قم می آیند و در قم بین او و مردم درگیری بزرگی واقع می شود و با یکدیگر به جنگ می پردازند و چون مردم قم در مقابل حسنی می ایستند تا این که عده ی زیادی کشته می شوند و عده ای فرار می کنند، آنگاه حسنی اموال انها را مصادره می کند و زنان و اولادشان را اسیر می کند و خانه هایشان را خراب می کند حسنی چهل روز در قم ماند."

4- جوشش آب و آذوقه از زمین:

امام صادق (ع) می فرماید: هنگامی که حضرت قائم (ع) در شهر مکه ظهور می کند و قصد حرکت به کوفه را دارد، به نیروهایش اعلام می کند که کسی آب و غذا و توشه راه با خود برندارد. حضرت سنگ موسی(ع) را همراه دارد. هرجا که توقف کنند سنگ را به زمین می کوبد و از زمین چشمه های آب ی جوشد. هر کسی گرسنه باشد با نوشیدن آن سیر می گردد و هر کسی تشنه باشد، سیراب می شود.

5-طی الارض و نداشتن سایه:

امام رضا (ع) فرمود: هنگامی که حضرت مهدی(ع) ظهور می کند، زمین از نور خداوند روشن می شود و زمین زیر پای مهدی به سرعت حرکت می کند ( و او با سرعت مسیرها را می پیماید) و اوست که سایه نخواهد داشت.

6-کندی حرکت زمین:

امام باقر (ع) فرمود: "وقتی امام زمان (ع) ظهور می کند به سوی کوفه حرکت می کند و در آن جا هفت سال حکومت می کند که هر سال آن برابر ده سال از سالیان شماست.

7-قدرت تکبیر

رسول خدا (ص) می فرماید: "...حضرت مهدی(ع) جلوی قسطنطنیه فرود می آید. در آن روزگار، آن دژ،هفت دیوار دارد. حضرت هفت تکبیر می گوید و دیوارها فرو می ریزد.

8-عبور از آب:

امام صادق (ع) می فرماید: "پدرم فرمود: هنگامی که حضرت قائم (ع) قیام کند... سپاهیانی را به شهر قسطنطنیه می فرستد. آن گاه که به خلیج برسند، جمله ای بر روی پاهای خود می نویسند و از روی آب می گذرند. رومیان وقتی این معجزه را می بینند به یکدیگر می گویند: وقتی سپاهیان امام این چنین باشند، خود حضرت چگونه خواهد بود. از این رو، درها را به روی آنان می گشایند."

9-ندای ابر:

امام صادق (ع) فرمود: "... حضرت مهدی (ع) در آخر الزمان ظهور می کند. بر سر آن حضرت ابری در حرکت است و هر جا برود، آن ابر نیز می رود تا حضرت را از تابش خورشید حفظ کند و با صدای رسا وآشکار ندا می دهد، این مهدی است.

3- دو معجزه ای که غربیها را از ورود در جنگ دچار تردید می کند

به نظر می رسد دو معجزه ای که حضرت مهدی (ع) انجام می دهد، غربی ها را از ورود به جنگ به طرفداری از یهودیان و سفیانی – دچار تردید می کند.

معجزه اول- ظاهر شدن اصحاب کهف

معجزه دوم-بیرون آمدن صندوق نسخه های تورات و انجیل از غار انطاکیه و استدلال با آنها.

اخبار و روایات از هم پیمانی غرب و روس علیه مسلمین ایجاد محاصره اقتصادی و فرود آمدن بین صور تا عکّا نزدیکی دمشق خبر می دهد.

پس از مواجه شدن ناگهانی غربی ها با شکست یهودیان و سفیانی به دست حضرت مهدی (ع) آنها به امام اعلان جنگ می دهند که ناگاه حضرت مسیح (ع) از آسمان به قدس فرود می آید و با سخنان خویش جهانیان را مورد خطاب قرار می دهد و این امر موجب خشنودی مسیحیان و مسلمانان می شود و حضرت مسیح، بین حضرت مهدی و غربی ها وساطت می نماید و قرارداد صلحی به مدت ده سال بین دو طرف بسته می شود. چنان که پیامبر (ص) می فرماید:"بین شما و رومیان، چهار پیمان صلح برقرار می شود که چهارمین آن به دست مردی از خاندان هرقل انجام می پذیرد که چند سال دوام خواهد یافت. در این هنگام مردی از عبدالقیس به نام سودد بن غیلان پرسید: در آن روز پیشوای مردم کیست؟ حضرت فرمود: مهدی از فرزندانم که مردی چهل ساله به نظر می رسد؛ چهره اش چون ستاره تابان می درخشد، وی گنجینه های زمین را استخراج نموده و. .."

" بین مهدی (ع) و فرمانروای طغیانگر روم – پس از کشته شدن سفیانی و به غنیمت در آمدن هستی قبلیه کلب- صلحی برقرار می شود، به گونه ای که بازرگانان شما و آنها به کشورهای یکدیگر رفت و آمد می کنند و آنها سه سال به ساختن کشتی های خود می پردازند... تا آن که کشتی های رومیان در سواحل عکّا لنگر می اندازند و آن جا صحنه کار زار می گردد.

فصل سوم: امداد غیبی

معنای امدادغیبی در لغت و فرهنگ قرانی

غیب یعنی نهان، پشت پرده، و در قران یعنی آن چیزهایی که از حواس ظاهری ما نهان است و پشت پرده محسوسات واقع شده است. خداوند در قران می فرماید: «أَلَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ (بقره /3)؛ آنان که به غیبت ایمان می آورند...»گاهی در زندگی همه درها را بر روی خود بسته می بینیم عملا از نیروهای زمینی دیگر کاری بر نمی آید بی اختیار دست به آسمان بلند می کنیم و از عرشیان و ملکوتیان استمداد می طلبیم این چه نیرویی است که در طوفان حوادث ما را یاری می کند؟ و دست غیب خداوند را با تمام وجود حس می کنیم.

غیب یعنی پشت پرده این پرده از نوع ماده و جسم نیست این پرده حجاب محدودیت حواس ماست که تنها امور نسبی و محدود را درک می کند. غیب بودن غیب مربوط به مقدار توانایی دستگاه های حسی و ادراکی ما است. پیامبران و امامان راهنمایان جهان غیبند، آمده اند که مردم را به غیب و ماورای ظاهر و محسوسات، مؤمن و معتمد نمایند. پیامبران به اینکه مردم به وجود غیب ایمان داشته باشند اکتفا نکرده اند. آنان آمده اند که میان مردم و غیب رابطه برقرارکنند و حلقه اتصال میان مردم و غیب باشند. مردم را مومن به مددهای غیبی و عنایت های خاص غیبی در شرایط خاصی بنمایند.

امداد های غیبی از سوی پروردگار

1-ایجاد دلهره و ترس در دل دشمن

خداوند می فرماید:«سَنُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کفَرُوا الرُّعْبَ؛ ما در دل های کافران، وحشت خواهیم افکند» پیامبر اکرم (ص) فرمود:"خداوند به من پنج چیز عطا کرد، از جمله این که به وسیله ترس و هراسی که در دل دشمنانم افکند، پیروز شدم".

2-یاری فرشتگان

امام باقر(ع) فرمود: هنگامی که قائم ما ظهور کند، خداوند او را به وسیله فرشتگان نشاندار و فرشتگان پیاپی وصف زده و فرود آورده شده و کروّبیان یاری خواهد کرد، در حالی که جبرئیل، پیشاپیش آن حضرت و میکائیل، سمت راست و اسرافیل، سمت چپ و فرشتگان مقرب، در کنار او هستند". سه هزار فرشته برای یاری پیامبر اسلام در جنگ بدر نازل شدند، قران می فرماید: "خداوند شما را در جنگ بدر، در حالی که ناتوان بودید، یاری کرد؛هنگامی که به مومنان گفتی: آیا سه هزار فرشته که خداوند به یاری شما فرستاد، بس نیست؟ "

3-عصای موسی با مهدی است

امام باقر (ع) فرمود: عصای موسی نزد ما است آن سبز است. مانند زمانی که از درخت جداشد؛ سخن می گوید... برای قائم مهیا شده. .. ان عصا فریاد می زند و می بلعد. جنس عصای موسی از شاخه درختی به نام آس بود که درختی است که در بهشت کاشته شده و آن را جبرئیل (ع) برای او آورد. حضرت مهدی(ع) هنگام ظهور عصای موسی(ع) را همراه دارد آس، درختی است بلندتر از انار، دارای گل و برگی معطر، تخمش سیاه است. در مناهی رسول (ع) از خلال کردن با چوب آن نهی شده است. در حدیثی از پیامبر(ص) آمده:" وَ رائحة اِبْنَتِی فاطِمَةَ الزَّهْراء رائحةُ السَّفَرْجَلِ والآس و الورد"

4-مسیح به یاری مهدی، از آسمان فرود می آید

طبق گفته احادیث، مسیح از آسمان فرود می آید و پشت سرمهدی (ع) نماز می گذارد. پیامبر(ص) فرمود:"چگونه خواهد بود آنگاه که عیسی بن مریم، در میان شما فرود می آید و پیشوای شما از خود شما باشد؟" در حدیثی از اهل سنت آمده است که: «عیسی (ع) در گردنه ای به نام « افیق » در سرزمین مقدس فرود می آید، وارد بیت المقدس می شود، در حالیکه مردم برای نماز صبح صف کشیده باشند. پس امام (ع) « حضرت مهدی» عقب می رود، ولی عیسی (ع) او را جلو می اندازد و خود به او اقتدا کرده، پشت سرش طبق شریعت محمد (ص) نماز می خواند و می فرماید: «شما اهل بیتی هستید که احدی نمی تواند بر شما پیشی بگیرد»

5-سایر امور اعجاز آمیز

مساله صیحه آسمانی و اعلام قیام حضرت مهدی و امر به بیعت با ایشان و فرو رفتن لشکر سفیانی در زمین بین مکه و مدینه، همگی از امور شگفت انگیز است، همچنین اسلحه پیامبر اسلام میراث پیامبران و صحیفه فاطمیه همراه آن حضرت است و اصحاب کهف و حضرت خضر و حضرت الیاس و. .. از یاوران ان حضرت هستند.

6-مدد الهی امداد غیبی

علاوه بر اینکه مراحل طبیعی و عادی یک انقلاب و قیام را طی می کند از طریق امدادهای غیبی الهی و معجزات متعدد یاری می شود امام صاق(ع) فرمودند: "انقلاب مهدی را سه سپاه یاری می کند، سپاهی از فرشتگان، سپاهی از مومنان و سپاهی از رعب" پس از مقاومت نمودن حضرت مهدی (ع) و یارانش در برابر تهاجمات فرهنگی و نظامی دشمن و دوستان ناآگاه و بعد از قبولی یاران، در امتحان های سخت میدان نبرد یاری خداوند نازل می شود؛ چنان که علی (ع) در روز جنگ صفین برای یارانش فرمود: در رکاب رسول خدا، آن چنان مخلصانه جنگیدیم که حتی حاضر بودیم پدران و فرزندان و برادران و عموهای خویش را در این راه ( اگر برخلاف حق باشند) نابود کنیم این پیکار بر تسلیم و ایمان ما می افزود و ما را در جاده وسیع حق و صبر و بردباری در برابر ناراحتی ها و جهاد با دشمن، ثابت قدم تر می ساخت. گاهی یک نفر از ما و دیگری از دشمان ما، همانند دو قهرمان با یکدیگر نبرد می کردند، هر کدام می خواست کار دیگری را تمام کند، تا کدام یک جام مرگ را به دیگری بنوشاند، گاهی ما بر دشمن پیروز می شدیم و زمانی دشمن بر ما پیروز می شد. اما هنگامی که خداوند، راستی و اخلاص ما را دید، خواری و ذلت رابه دشمنان ما نازل کرد و نصرت و پیروزی را به ما عنایت فرمود؛ تا آنجا که اسلام بر زمین ها گسترده شد.

نتیجه گیری:

بعد از مطالعات کوتاه و اندک بدست آوردم از آنجا که شیعه هستیم و اعتقادات محکم به احادیث و آیات قرآن تحریف نشده داریم نباید پذیرفتن این امر که « نه تنها وجود حضرت بقیة. .. الاعظم خود معجزه است بلکه وجود یازده امام دیگر خود معجزه اند، را بعید بدانیم » زیرا وجود پاک و مطهر، بانوی دو عالم فاطمه زهرا(س) خود معجزه است چرا که قبل از بوجود آمدن ایشان و قبل از اینکه خداوند ایشان را در صُلب پیامبر قرار دهد 40 روز در غار حرا به عبادات خاص مشغول بوده و از میوه خاص بهشتی که جبرئیل (ع) برای او آورد تناول کردند و با هیچ فردی جزء حضرت خدیجه که آنهم جهت آوردن غذا گهگاهی خدمت ایشان می رسید مراوده ای نداشتند. خداوند بود و فرشته امین او جبرئیل دگر چه ها بود و چه گذشت را فقط ائمه اطهار می دانند و پس از آن به اذن خداوند این خیر کثیر را از طریق حضرت خدیجه (س) به او عطا فرمود. چنانچه وجود پاک حضرت عیسی (ع) در حضرت مریم نهاده شد و همچنان وجود امام زمان (عج) در نجس خاتون.

همانطوریکه می دانیم در مورد امام حسن عسکری(ع) در محاصره دشمن و تحت نظر رژیم در سامرا اجازه ارتباط با مردم و امت خویش را از او سلب کردند و این از مدد الهی بود که بانوی محترمه نرجس خاتون راهی برای ورود به آن محدوده و اجازه ورود داشته باشد. ایشان از طرف پدر، دختر «شیوعا» پسر قیصر روم شرقی و از طرف مادر، از نسل شمعون از یاران حضرت عیسی مسیح (ع) که وصیّ او بشمار می رفته، بوده است. و با اینکه در کاخ زندگی می کرد چان پاک و باعفت بود که از حیث رفتار و اخلاق به خانواده مادری کشیده، و زندگی اش همچون زندگی شمعون و عیسی و مریم (ع) سرشار از صفا، معنویت و پاکی بود. از این رو دوست داشت با یک خانواده پاک و خداپرست وصلت کند و خداوند او را در این امر کمک کرد و به طور غیر عادی و تعجب آور خود را به امام حسن عسکری(ع) رساند. هنگامی که نرجس خاتون وارد خانه امام هادی (ع) شد امام او را به خواهرش حکیمه خاتون سپرد تا احکام و دستورات اسلام را از او بیاموزد. حکیمه خاتون با این که خود از بزرگان خانواده امامت و رسالت بود، او را سیده خاندان خود و خود را خدمتگزار او خطاب می کرد. همانطور که غیبت حضرت بقیة الله یکی از الطاف خداوند منان است و حکمتهایی در بر دارد، ظهور آن و معجزات عصر ظهور آن حضرت نیز، یکی از الطاف بی پایان حضرت احدیت می باشد و حکمتهای دیگری دارد که بعد از ظهور ایشان کشف خواهد شد. «طوبی لِلصّابِرینَ فی غَیبَتِهِ! طوبی لِلمُقیمینَ عَلی مَحَبَّتِهِ، اُولئِک الَّذین وَصَفَهُمُ اللّه  فی کتابِهِ وقالَ: «هُدًی لِلمُتَّقینَ * الَّذینَ یؤمِنونَ بِالغَیبِ»«خوشا به حال شکیبایان در غیبت او، و پای برجایان در محبت او، که آنها را خدای تبارک و تعالی در کتابش چنین توصیف فرموده است: « این قرآن هدایت است برای پرهیزگاران آنها که به غیبت ایمان می آورند».

منابع

1.اثبات الهداة

2.ارشاد مفید

3.اوضاع در آخرالزمان، رضا کوشاری

4.بحارالانوار

5.بیاناتی از سید مهدی میرباقری

6.حضرت مهدی (ع) از ظهور تا پیروزی

7.حضرت مهدی (عج) از ظهور تا پیروزی، دکتر سید حسین تقوی

8.روزگار رهایی، تالیف کامل سلیمان و ترجمه علی اکبر مهدی پور

9.سالنامه موعود، 8 بهمن 1395.

10.شرح دفتر دل، علامه حسن زاده آملی

11.عدل الهی، استاد شهید مطهری

12.عصر ظهور، علی کورانی

13.عصر ظهور، علی کورانی

14.عقد الدرر

15.غیبه نعمانی

16.فرهنگ الفبایی مهدویت موعود نامه، مجتبی تونه ای

17.معجم احادیث

18.معجم الحادیث الامام المهدی

19.منتخب الاثر

20.نجم الثاقب

21.نهج البلاغه، خطبه 56

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان