ماهان شبکه ایرانیان

۴۰ مکان دیدنی هاوایی که شما را وسوسه می کند به آنجا سفر کنید [قسمت اول]

گاهی انسان‌ها در سفر مقصدی را صرفاً به‌قصد تماشای یک شگفتی طبیعی انتخاب می‌کنند

گاهی انسان‌ها در سفر مقصدی را صرفاً به‌قصد تماشای یک شگفتی طبیعی انتخاب می‌کنند. هاوایی بهشت گرمسیری آمریکا، گروهی از جزیره‌های گرم در آب‌های آمریکا است که هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند. از گشت و گذار در اوهائو و شگفتی‌های مائوئی گرفته تا زیبایی‌های هونولولو و عجایب نهفته در لانای (Lanai)، هاوایی منطقه‌ی گرمسیریِ عالی برای کسانی است که دنبال سفر به آمریکا و کسب تجربه‌ای ناب هستند. اگر جز دسته افراد ماجراجو هستید امروز با بنیتا همراه باشید تا جزایر زیبای هاوایی را برایتان به تصویر بکشیم.

بهتر است درباره هاوایی بدانید که اقیانوس در پیرامون این جزایر 4٬000 تا 5٬000 عمق دارد. معروف‌ترین کوه هاوایی دایمند هد (Diamond Head) در نزدیکی هونولولو است. برخی از آتشفشانهای هاوایی هنوز فعالند از جمله مانوئا لوآ(Manua Loa) و کیلوئه‌آ ( Kiluea). در شمال شرقی مولوکاوی پرتگاهی به بلندای 1٬150 متر از سطح دریا قرار دارد که از بلندترین پرتگاه‌های جهان است.

آب و هوای هاوایی معتدل و نمناک است. بالاترین دمای هونولولو 31 درجه سانتیگراد و پایین‌ترین دمای آن 13 درجه سانتیگراد است. میزان بارندگی در یک روز در هونولولو گاه رکوردهای جهانی را می‌شکند. کوه وایالئاله (Waialeale) در جزیره کاوائی، با 1238 سانتیمتر بارندگی در سال از نمناک‌ترین مناطق جهان است.

شمار گیاهان بومی هاوایی به چندین هزار می‌رسد و 66 گونه پرنده بی‌همتا در هاوایی شناسایی شده‌اند. پیش از راه یافتن انسان‌ها به هاوایی هیچ پستانداری در این جزایر حضور نداشت.

به هاوایی خوش‌آمدید

هاوایی

Credit: maximkabb

این سرزمین‌ها دارای آب‌های پرتکاپو و مناظر خیره کننده هستند که بزرگ‌ترین رشته کوه‌های جهان در اینجا واقع است.

سرخسی که در بین گدازه‌های سرد شده آتش‌فشانی رشد کرده است

هاوایی

Credit: George Burba

سرزمین‌های هاوایی هرساله به خاطر این گدازه‌ها به اندازه 220 متر مکعب افزایش می‌یابد.

صخره‌های مرجانی هاوایی که حیات‌وحش پرتکاپویی در آنجا در جریان است

هاوایی

Credit: grafner

خلیج هلوپ (Hulope Bay) در هاوایی یکی از بهترین نقاط جهان برای غواصی به شمار می‌رود.

گدازه‌های ذوب‌شده مولتن لوا (MOUNT LOA)

هاوایی

Credit: choeyman

جالب است بدانید که در دهه 1960 فضانوردان قبل رفتن به کره ماه بر روی این زمین‌های گدازه‌ای راه می‌رفتند، چون بیشترین شباهت را به سطح کره ماه دارد.

عکس هوایی از جزیره کاهولاوی

هاوایی

Credit: Maria Estivill

جزیره غیر مسکونی امروزه نیروی دریایی ایالت متحده کاهولاوی را اداره می‌کند و از آن برای تمرینات ارتشی استفاده می‌کند. ارتش تقریباً بیش از 25 درصد اواهو که شامل زمین‌هایی در اطراف پرل هاربر (Pearl Harbor) (که یکی از بهترین بندرگاه‌های طبیعی اقیانوس آرام شمرده می‌شود) است را در دست دارد.

موج‌سواری، یک کار روزمره در هاوایی

هاوایی

Credit: epicstockmedia

موج‌سواری یکی از ورزش‌ها و تفریحات مفرح امروزی است که هزاران سال قبل توسط اهالی پولینزی که اولین ساکنان هاوایی بودند اختراع شد. آن موقع با تخته های 6 متری این کار را انجام می‌دادند.

کوه وایایلیل (Waieleale)

هاوایی

Credit: maximkabb

با توجه به بارش سالانه حدود 130 سانتی‌متر، این کوه تبدیل به خیس‌ترین مکان در کره زمین شده است. رود وایایلیل (Waieleale) نیز با توجه به نامش از همین کوه نشاءت می‌گیرد که یکی از 5 رودخانه قابل کشتیرانی در هاوایی هست.

هونولولو (HONOLULU)

هاوایی

Credit: Chris Howey

شهر هونولولو پایتخت جزایر هاوایی و بزرگ‌ترین بندر هاوایی است. با ایالات‌متحده آمریکا و کشورهای شرق دور و استرالیا با خطوط دریایی و هوایی گسترده‌ای مرتبط است. شهر هونولولو در جزیره اوآهو (از جزایر هاوایی) نخست به صورت دهکده‌ای بود که از 1794 به صورت بندری شناخته شد. چند سال بعد بندری مهم و معتبر گردید. وقتی سلطان کامه هامه‌ها مقر حکومت را در نزدیکی این شهر قرار داد بیش از پیش شهر رونق گرفت. کالاهایی که در این شهر تولید می‌شد به خارجیان فروخته و کالاهای مورد مصرف از آن‌ها خریداری می‌شد. علاوه بر این سلطان با دریافت عوارض بندری بر درآمد شهر افزود و شهر روز به‌روز ترقی می‌یافت. در سال 1825 بیشتر داد و ستد تجاری هاوایی در شهر هونولولو انجام می‌شد. در سال 1850 تاسیس شد. چون در سال 1959 کشورهایی تشکل یافت، پایتخت هاوایی شد. این شهر جنوبی ترین و غربی‌ترین شهر ایالات‌متحده نیز به شمار می‌آید.

غروب آفتاب در کوه مونا کیا (Mauna Kea)

هاوایی

Credit: Galyna Andrushko

اگر ارتفاع این کوه را از ته اقیانوس حساب کنیم، می‌توان گفت که مرتفع‌ترین کوه دنیا خواهد بود و ارتفاع آن حدوداً دو برابر اورست است. مونا کیا به زبان محلی به معنی کوه سفید، آتش‌فشانی است خاموش در جزایر هاوایی که ارتفاع آن از سطح دریا 4207 متر و از کف اقیانوس 10100 متر است. از آخرین فوران آتش‌فشانی آن، 4600 سال می‌گذرد و سازمان زمین‌شناسی آمریکا در سال 2012 آن را در درجه «نُرمال» قرار داده است. ازنظر شرایط محیط‌زیست دارای دو گونه آب‌وهوای کوهستانی در قله و جنگلی در دامنه هست.

با توجه به شرایط آب و هوایی ثابت و ارتفاع قله، محل مناسبی برای ستاره شناسان و اهل نجوم شناخته شده است و از سال 1964 که جاده مناسبی برای قله ساخته شده تلسکوپ‌های متعددی برای رصد ستارگان احداث شده است. رصدخانه مونوکی یکی از مراکز علمی دانشگاه هاوایی است و دارای تلسکوپ‌های قوی برای مطالعات رصدخانه‌ای است.

مونا کیا یکی از پنج تفتگاه سازنده جزایر هاوایی است و قدمت آن به یک میلیون سال می‌رسد مرحله سپری (Shield stage) را 250000 سال پیش پشت سر گذاشته و اکنون خاموش است. دهانه مشخصی ندارد و از خاکستر آتش‌فشانی پرشده است. ارتفاع آن 4207 متر و از مونا لوا بزرگ‌تر است و بلندترین نقطه ایالت هاوایی است.

جزیره گرمسیری کائوآئی (Kauai)

هاوایی

Credit: Ellen Chukhlesova

یکی از جزایر 8 گانه هست که قانون جالبی دز آن حکم فرماست، بر طبق قانون هیچ ساختمانی در این جزیره نباید بلندتر از درخت خرما باشد.

130 جزیره

هاوایی

Credit: maximkabb

مجمع الجزایر هاوایی متشکل از 130 جزیره است که بعضی از آن‌ها حدود 2500 کیلومتر طول دارند. از برخی جهات هاوایی می‌تواند پهن‌ترین ایالات در بین ایالات‌متحده آمریکا محسوب شود.

ساحل مولوکای

هاوایی

Credit: kalenkov

این جزیره 7400 نفر جمعیت دارد. کالوپاپا واقع در جزیره هاوایی از مولوکای (Molokai)، یک روستا در پایه بلندترین صخره‌های دریایی در جهان است که توسط کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت‌شده است؛ که حدود 1010 متر در اقیانوس آرام رهاشده است. چشم‌اندازهای این صخره‌های دریایی در فیلم پارک ژوراسیک 3 برجسته هست. به دلیل صخره‌های شیب‌دار و اقیانوس اطراف آن، با ماشین نمی‌توان به آنجا رفت و بازدیدکنندگان از طریق جاده خاکی به آنجا منتقل می‌شوند. برخی از کارکنان روزانه با پای پیاده از این جاده رفت‌وآمد می‌کنند. این جزیره همچنین بزرگ‌ترین ساحل ماسه سفید را نیز در اختیار دارد.

لاکپشت‌های دریایی

هاوایی

Credit: Shane Myers

لاک‌پشت‌های دریایی قادرند حدود 200 تخم را در یک‌زمان بگذارند. تا دو ماه بعد هم این تخم‌ها در شرایطی نگه‌داری می‌شوند که از خسارت شکارچیان در امان باشند و اگر هر بچه لاک‌پشت توانست که زنده بماند، می‌توان تا 40 سال زندگی کند.

اگر از این ماجراجویی لذت بردید میتوانید یک سری هم به "10 کشور برتر از لحاظ زیبایی و جاذبه های گردشگری برای مسافرت در سال 2016" بزنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان