ماهان شبکه ایرانیان

فوائد اسیدهای آمینه

نیازی به گفتن نیست که فوائد اسیدهای آمینه فراوان بوده و وجود آنها جهت رشد و سرزندگی بدن ضروری می‌باشد

فوائد اسیدهای آمینه

نیازی به گفتن نیست که فوائد اسیدهای آمینه فراوان بوده و وجود آنها جهت رشد و سرزندگی بدن ضروری می‌باشد. این اسیدهای آمینه واحدهای شیمیایی بوده که پروتئین‌ها را می‌سازند. و به زبان ساده تحت عنوان اجزاء سازنده پروتئین شناخته می‌شوند. از طریق این مقاله به چگونگی کمک آنها به بدن پی ببرید.
پروتئینها یکی از مواد مغذی ضروری مورد نیاز بدن جهت حفظ سلامت کلی می‌باشند. آنها به تأمین و ساخت ساختار اولیه‌ی تمامی موجودات زنده دیگر نیز کمک می‌کنند. از ماموت گرفته تا باکتریهای میکروسکوپی، پروتئینها بخش اجتناب ناپذیر فرایندهای شیمیایی آلی و یا جسمانی به شمار می‌روند. جالب است که بدانید در انسان پس از آب، پروتئینها بیشترین بخش بدن ما را تشکیل می‌دهند. این پروتئینها حاوی چیزی بنام اسیدهای آمینه بوده که آنها را می‌سازند.
همانطور که از دوران کودکی به ما آموزش داده‌اند، اسیدهای آمینه اجزاء سازنده پروتئین‌ها می‌باشند. اسیدهای آمینه، در ترکیب با نیتروژن، چندین پروتئین مختلف تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن، آنها از محصول نهایی هضم تشکیل می‌شوند. این اسیدهای آمینه در اصل به دو نوع ضروری و غیر ضروری تقسیم می‌شوند. اسیدهای آمینه ضروری درون بدن ما تولید نمی‌شوند، از اینرو بایستی آنها را از منابع خارجی تأمین سازیم. اسیدهای آمینه غیر ضروری در داخل بدن ما تولید می‌شوند. هر دو نوع اسید آمینه عملکردهای ویژه‌ای را در بدن به انجام می‌رسانند.
فوائد مختلف

» رشد سلولی

اسیدهای آمینه، به هنگام شکسته نشدن، جهت سنتز پروتوپلاسم سلول لازم می‌باشند. آنها همچنین نقش حیاتی در ساخت و ساز سلول ایفاء می‌کنند. علاوه بر این، سبب ترمیم بخشهای فرسوده در طول تجزیه‌ی پروتئینهای بافت در حین به انجام رسیدن فرایندهای متابولیک بدن می‌شوند.

» ذخیره پروتئین‌ها

در افراد بالغ و یا مسن، سنتز پروتئین کمتر از تجزیه‌ی آن است. این بدان دلیل است که پروتئینها نمی‌توانند به هنگام ایجاد تعادل نیتروژن، ذخیره شوند. اما پروتئینها به طور عجیبی می‌توانند بواسطه‌ای این اسیدها هنگامی ذخیره شوند که سنتز پروتئین در مقایسه با تجزیه‌ی آن در میزان بالایی قرار داشته باشد.

» عضله سازی و ترمیم

پروتئینها، زمانی که به عنوان مکمل یا اسیدهای آمینه ضروری تأمین شده از مواد غذایی مصرف شوند، عضله سازی را فعال و سریعتر می‌سازند. برای افرادی که به طور دقیق به ورزش می‌پردازند، وجود آنها حیاتی‌تر است به این دلیل که می‌توانند به ترمیم بدن و عضله در فواصل میان تمرینات کمک کنند.

» سیستم ایمنی بدن و هضم

آنها حمایت و تقویت مورد نیاز سیستم ایمنی و نیز سوخت و ساز را فراهم می‌سازند. برخی از سلولهای مهم سیستم ایمنی به دلیل وجود اسیدهای آمینه تولید می‌شوند. به فرایند هضم از طریق تشکیل آنزیمهایی توسط اسیدهای آمینه کمک می‌شود.
موارد نامبرده فوائد حدود 28 اسید آمینه‌ی به طور کلی شناخته شده را شامل می‌شد. در این بخش انواع مهمتر آنها و عملکرد و فوائدشان معرفی می‌شود.

اسیدهای آمینه مهم و فوائد آنها

» ال ـ گلوتامین

گلوتامین اصولاً یک اسید آمینه نیمه ضروری به حساب می‌آید، اما در برخی شرایط، وجود آن ضروری می‌شود. با این حال، وجود آن به عنوان سوخت سلول‌های مخاط روده اهمیت دارد. این اسید آمینه بخش مهمی از فرایندهای متابولیک بدن را در مقایسه با سایر اسیدهای آمینه تشکیل می‌دهد. علاوه بر آن، هنگامی که بدن تحت استرس شدیدی قرار دارد، بر تعادل کلی اسید آمینه در بدن نظارت دقیق می‌کند. یک سیستم ایمنی و دستگاه گوارش سالم به کمک گلوتامین میسر می‌شود. علاوه بر آن، هوشیاری ذهنی، بهبود خلق و خوی و حافظه به کمک این اسید آمینه فراهم می‌شوند.

» ال ـ تیروزین

این اسید آمینه بر احساسات و رفتار عاطفی ما نظارت دارد. حتی در سنتز نهایی تیروکسین، نقش حیاتی ایفاء می‌کند. این امر در نهایت به جلوگیری از کم کاری تیروئید منجر می‌شود. علاوه بر آن، فعالیتهای مختلف مغزی را برانگیخته و به کنترل اضطراب و افسردگی ناشی از مقاومت دارویی کمک می‌کند.

ال ـ کارنیتین

به تبدیل چربی ذخیره شده بدن به انرژی کمک کرده و به همین دلیل است که برای ورزشکاران مفید بوده و به آنها اجازه‌ی انجام جلسات تمرینی فشرده را می‌دهد. همچنین اعتقاد بر این است که عملکردهای آنتی اکسیدانها با کمک ال ـ کارنیتین افزایش می‌یابند. علاوه بر مفید بودن آن برای افراد دیابتی (به این دلیل که ظاهراً هیپوگلیسمی یا کاهش قند خود را تحت کنترل قرار می‌دهد)، عملکرد کبد و کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد.

» ال ـ آرژنین

این اسید آمینه منجر به تأخیر در روند رشد تومور و سرطان شده و از کبد سم زدایی می‌نماید. علاوه بر آن، به ترشح مناسب هورمونهای رشد، و حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این اسید آمینه همچنین به مقابله با اختلالات کلیوی کمک کرده و در مردان می‌تواند موجب افزایش تعداد اسپرم آنها شود.

» ال ـ لیزین

لیزین به تشکیل کلاژن، ساخت پروتئینهای عضلانی، و بهبود ناشی از صدمات ورزشی و جراحی کمک می‌کند. وجود آن همچنین به منظور پیشگیری از عفونتهای ویروسی، مانند تبخال لب و تبخال تناسلی مهم است. به طور کلی، این اسید آمینه به سلامت کلی بدن کمک می‌کند.
چند مورد دیگر از جمله تریپتوفان، متیونین، فنیل آلانین، و غیره نیز وجود دارند، که نقش حیاتی در حفظ سلامت ما بازی می‌کنند. این اسیدهای آمینه همچنین عملکردهای مشابهی داشته و فوائد حدوداً مشابهی با آنجه در بالا عنوان شد دارند.
کلام آخر اما نه بی اهمیت‌ترین، اینکه چنانچه به مصرف مکملهای اسید آمینه به دلیل فوائد اسیدهای آمینه فکر می‌کنید، این کار را با دقت بسیار انجام دهید. آنها را پس از مشورت با پزشک مصرف کرده و از مصرف بیش از حد این مکملها خودداری کنید به این دلیل که عوارض جانبی نیز به همراه دارند. مراقب خود باشید!
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان