ماهان شبکه ایرانیان

فوائد و عوارض جانبی سیترولین

افزودن سیترولین به رژیم غذایی روزانه خود چندین مزیت دارد. اما آیا مصرف سیترولین هیچ گونه عوارض جانبی به همراه دارد؟ این مقاله را خوانده تا اطلاعات بیشتری از این ترکیب آلی بدست آورید

فوائد و عوارض جانبی سیترولین

افزودن سیترولین به رژیم غذایی روزانه خود چندین مزیت دارد. اما آیا مصرف سیترولین هیچ گونه عوارض جانبی به همراه دارد؟ این مقاله را خوانده تا اطلاعات بیشتری از این ترکیب آلی بدست آورید.
ترکیب آلی سیترولین یک اسید آمینه بوده و جزء مهمی از کبد به شمار می‌رود. سیترولین توسط بدن جهت از بین بردن مواد سمی همچون آمونیاک از کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدون سیترولین سم زدایی سلولهای کبد از آمونیاک که محصول زائد فرایند اکسیداسیون می‌باشد، ممکن نخواهد بود. سیترولین به سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با عفونتها و افزایش انرژی کمک می‌کند. این اسید آمینه در پروتئین‌های تخصصی موجود در پوست، مو و سلولهای عصبی یافت می‌شود. وجود این ترکیب آلی جهت انجام فرایندهای متابولیک و حفظ تعادل نیتروژن در بدن لازم است. از آنجا که این اسید آمینه به تولید انرژی کمک می‌کند از بروز خستگی عضلانی جلوگیری می‌نماید. سیترولین به واسطه‌ی تبدیل خود به دیگر اسید آمینه (آرژنین) در بدن ما جریان خون را بهبود می‌بخشد. آرژنین جهت افزایش تولید اسید نیتریک در اندوتلیوم به منظور کمک به عملکرد گردش خون در نظر گرفته می‌شود.

مزایای سیترولین

هندوانه، به خصوص پوست آن منبعی عالی از سیترولین است. سبزیجاتی مانند کدو حلوایی، خیار، کدو به ویژه کدو اسکواش نیز منابع خوبی از سیترولین به شمار می‌روند. علاوه بر سبزیجات، میوه‌هایی مانند طالبی، خربزه تلخ (bittermelons) و خربزه تخم قند (muskmelon)، نیز حاوی مقادیر فراوان سیترولین می‌باشند. جوانه گردو به عنوان غنی‌ترین منبع سیترولین در نظر گرفته می‌شود.
سیترولین همچنین به وفور در ماهی، گوشت، تخم مرغ، شیر، و حبوبات یافت می‌شود. مواد غذایی سرشار از پروتئین، همچنین حاوی میزان بالایی از سیترولین می‌باشند. سیترولین به عنوان مکمل، فوائد بی‌شماری را به ارمغان می‌آورد. به بدن در جهت غلبه بر خستگی و استرس کمک می‌کند. مقدار صحیح از سطوح سیترولین در بدن موجب افزایش انرژی و اطمینان از عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن می‌شود. مکملهای سیترولین راهی ساده جهت تقویت سیستم دفاعی بدن شما فراهم می‌سازند. در اثر کمبود سیترولین، خستگی به عنوان مشکلی شایع بروز کرده در نتیجه مانع از کارآمدی بهینه‌ی شما به هنگام انجام کارهای روزمره می‌شود.
مصرف سیترولین اغلب برای بیماران مبتلا به مشکلات ادراری توصیه می‌شود. تکرر ادرار را می‌توان با استفاده از این ترکیب درمان کرد. سیترولین قادر به حداقل رساندن تقریباً تمام مشکلات مرتبط با ادرار بیش از حد می‌باشد. استفاده از سیترولین آسان بوده و می‌تواند برای تمامی گروه‌های سنی تجویز شود. مطالعات علمی صورت گرفته نشان می‌دهند که سیترولین می‌تواند پیشرفت تدریجی آترواسکلروز (گرفتگی عروق) را معکوس سازد. این بدان معناست که سیترولین برای افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و عروقی مفید است.
سیترولین به عنوان یک اسید آمینه غیر ضروری در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که تولید آن در بدن انجام می‌شود. با این حال، سنتز سیترولین ممکن است در افراد مبتلا به سندرم روده‌ی کوتاه با مشکل همراه باشد. در این وضعیت بدن توانایی خود را در جذب مواد مغذی به طور قابل توجهی از دست می‌دهد. به این دلیل که بخش مهم روده کوچک به دلیل جراحت و یا هرگونه مشکل پزشکی آسیب دیده است. از اینرو، آن تکه از روده‌ کوچک با عمل جراحی برداشته می‌شود. اما از آنجا که تولید سیترولین در روده‌ی کوچک اتفاق می‌افتد، کمبود این اسید آمینه ناگزیراً صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی، فرد بایستی به طور ویژه مکملها یا مواد غذایی سرشار از سیترولین و آرژنین را وارد رژیم غذایی خود سازد.
چندین مطالعه صورت گرفته حاکی از آن بوده که سیترولین بدست آمده از پوست هندوانه احتمالاً به درمان فشار خون بالا کمک می‌کند. در یکی از مطالعات انجام شده، شرکت کنندگانی از گروه‌های سنی 50 تا 60 سال و مبتلا به علائم پیش فشار خون بالا تحت درمان با سیترولین بدست آمده از هندوانه به مدت 42 روز قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که بهبودی قابل توجهی در جریان خون شریاینی بوجود آمده که به کاهش فشار خون آئورت کمک می‌شد. آئورت بلندترین شریانی است که از قلب حرکت کرده و به سمت پایین به سوی شکم کشیده می‌شود. اکثر شریانهای مهم بدن به عنوان شاخه‌هایی از آئورت در نظر گرفته می‌شوند. از آنجا که سیترولین بدست آمده در کاهش فشار خون شریانی مهم مفید است، مطالعات آتی در جهت ارزیابی سودمند عصاره‌های سیترولین در کنترل فشار خون بالا را تضمین می‌سازد.
آرژنین به تولید اکسید نیتریک در بدن ما کمک می‌کند. اکسید نیتریک جریان سالم خون را بهبود بخشیده، در نتیجه به سلامت کلی کمک می‌کند. در صورتی که مقادیر کافی اکسید نیتریک تولید نشود، پمپاژ خون توسط قلب با اشکال مواجه می‌شود. مصرف مکمل‌های آرژنین موجب حفظ سطح بهینه اکسید نیتریک می‌شود. مکملهای سیترولین به تسهیل تولید آرژنین کمک کرده به این دلیل که سیترولین در بدن ما به آرژنین تبدیل می‌شود. وارد نمودن سیترولین به رژیم غذایی می‌تواند استقامت فرد را افزایش داده و فعالیت بدنی را تقویت سازد. مکملهایی از سیترولین وجود داشته که به عنوان افزایش دهنده‌های میل جنسی شناخته شده‌اند. پزشکان استفاده از آنها را جهت بهبود میل جنسی توصیه می‌کنند.

اثرات جانبی سیترولین

تاکنون عوارض جانبی ناشی از مصرف سیترولین در نتایج بالینی و متون پزشکی گزارش نشده‌اند. افرادی که سیترولین مصرف می‌کنند، دچار هیچ گونه واکنش منفی نمی‌شوند. برای افرادی که قصد بهره‌برداری از فوائد سیترولین را دارند، این خبر خوبی به حساب می‌آید.
مطالعات صورت گرفته بر این امر تأکید داشته که سیترولین می‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد هوازی را افزایش داده و خستگی عضلانی را به تأخیر اندازد. سیترولین مالات، ترکیبی از اسید مالیک و سیترولین به عنوان یک سیترولین تبلیغ زیادی می‌شود. این ترکیب به بهبود تولید انرژی هوازی کمک کرده، در نتیجه به افزایش عملکرد ورزشی کمک می‌نماید. تعجبی ندارد که ورزشکاران اغلب از این مکمل جهت بالا بردن بار عملکردی و کاهش خستگی عضلانی پس از یک تمرین قدرتی استفاده می‌کنند. با این حال، حتماً پیش از مصرف این مکمل‌ها با پزشک خود مشورت نمایید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان