نگاهی کوتاه بر تاریخچه‌ ی عکاسی اولیه

دیگر سن و سالی از عکاسی گذشته است و امروز هر گوشی موبایلی را که ببینی یک دوربین عکاسی دارد و به هر جا که سر بزنی عکس‌های مختلفی چشمت را نوازش می‌دهد اما سال‌های زیادی گذشته است که این هنر به تکامل امروزی‌اش برسد

دیگر سن و سالی از عکاسی گذشته است و امروز هر گوشی موبایلی را که ببینی یک دوربین عکاسی دارد و به هر جا که سر بزنی عکس‌های مختلفی چشمت را نوازش می‌دهد اما سال‌های زیادی گذشته است که این هنر به تکامل امروزی‌اش برسد. در کشور انگلستان و در شهر لندن خانه‌ی عکس سامرست (Somerset) محلی است برای جمع‌آوری عکس‌هایی از تمام دوره‌ها. اجازه بدهید سری به این خانه بزنیم و خاطرات عمر دو قرنی هنر عکاسی را با هم مرور کنیم. در ادامه با بنیتا همراه باشید. 

 نیکولا نیاپه 1816 

نیکولا یک مخترع فرانسوی بوده است که اولین موتور ترکیبی درونی را اختراع نموده است او تاریک‌خانه دوربین را با کاغذ حساس عکس ادغام نمود تا اولین عکس ثابت دنیا را با تاریکخانه دوربین به ثبت برساند. در نتیجه‌ی 8 ساعت تابش مستقیم نور خورشید، هردو سمت یک ساختمان را در عکس روشن می‌کرد.

جوزف نیسپوره نیاپه

منظرهای از یک پنجره در (Le Gras, Saint-Loup-de-Varennes) مربوط به سال 1827 میلادی عکاس: جوزف نیسپوره نیاپه (1765-1833) از کلکسیون (Gernsheim) دانشگاه تگزاس، آستین، آمریکا ذخیره شده در آرشیو (Charmet/Bridgeman) 

 هنری فوکس تالبوت 1834 

 عکس‌های با نگاتیو دائمی را می‌سازد او از کاغذی استفاده می‌کند که در کلراید نقره فرو برده است و با مخلوطی از نمک ثابت شده است. او سپس عکس‌ها را با پرینت ارتباطی بر روی یک کاغذ دیگر به چاپ می‌رسانده است.

فوکس تالبوت

 فوکس تالبوت (راست) در محل ظهور و برداشت عکس‌ها سال 1845 عکاس انگلیسی قرن نوزدهم، از آرشیو جهانی تاریخ تصاویر (Bridgeman) 

 لوییس دوگاری 1837 

 لوییس دستگاهی به نام دوگاری تایپ (daguerreotype) را اختراع کرد. او اولین تصویر ثابتی که کمتر از 30 دقیقه نیاز به تابش دارد را ظاهر کرد. این عکس‌ها بر روی صفحه‌های ایجاد شده در مسِ نقره‌فام قرار گرفت و با یدید نقره و جیوه گرم پوشش داده شد.

بوارد دو تمپله 1838 

 اعتقاد بر این است که «بوارد» اولین کسی است که عکسی از یک انسان زنده گرفته است. فقط دو مرد در نزدیکیِ گوشه پایین سمت چپ عکس مشخص هستند. شخصی ظاهرا داشته چکمه‌های خود را توسط شخص دیگر جلا می‌داده است. بوارد، در یک مکان به اندازه کافی به حالت ایستاده قرار گرفته تا بتواند در زمان بیش از 10 دقیقه‌ای که برای نوردهی به عکس لازم بوده به صحنه مسلط باشد و عکسش را بگیرد.

بوارد دو تمپله

بوارد دو تمپله 1838، پاریس، از آرشیو جهانی تاریخ عکاس لوییس دوگاری (1787-1851) از آرشیو (BRIDGEMAN) 

 نادار 1858 

 فلیکس توموچون (نادار)، متولد پاریس است. او اولین کسی بود که موفق به گرفتن عکس هوایی شد. نادار با استفاده از یک بالن بزرگ که به نام غول (The Giant) معروف شده بود مشغول به عکاسی بود. در سال 1874 نادار، استودیو پرتره خود را در پاریس به امپرسیونیست‌ها (Impressionists) قرض داد تا اولین نمایشگاه امپرسیونیسم را تاسیس کنند.

ادوارد مایبریج

نادار بالا بردن هنر عکاسی به ارتفاع، منتشر شده در سال 1862

اونوره دامیر (1880-1879)، عکس‌های آرشیوی (Bridgeman) 

ادوارد مایبریج 1877 

 ادوارد متولد انگلستان است. او در جمع پولدارهای سانفرانسیسکو شرط بست که می‌تواند عکسی بگیرد که در آن هر چهار سم اسب روی هوا باشد. او اولین عکس تایمر دار دنیا را با اسب خودش به ثبت رساند.

مجموعه فلیپس

سوارکار اسب‌دوانی بر روی یک اسب در حال یورتمه رفتن، صفحه 627 از جنبش (Animal Locomotion) جانوری / 1887

ادوارد مایبریج، تصاویر آرشیوی از (BRIDGEMAN) در سال 1830-1904 

آلفرد استیگلیتز 1902 

آلفرد مدیریت نمایشگاهی در شهر نیویورک را به نام عکس تجزیه طلب (Photo Secessionist) بر عهده داشت. عکس تجزیه طلب، نقش بسزایی در مطرح شدن عکاسی به عنوان یک هنر زیبا و هنر عکاسی داشته است. 

لوئیس هاین 1909 

 جامعه شناس و عکاس آمریکایی، استخدام شده توسط کمیته ملی کودکان کار ایالات متحده آمریکا به عکاسی از کودکان کار در کارخانه‌های تولیدی در زمان رکود بزرگ می‌پرداخت. لوئیس برای صلیب سرخ با عنوان تنسی ولی آتوریتی (TVA) عکاسی کرده است.

 

لوییس هاین

مربوط به سال 1929 از آلفرد استیگلیتز (1864-1946)

مجموعه فیلیپس، واشنگتن دی.سی، ایالات متحده آمریکا، تصاویر BRIDGEMAN

 کنترل کننده جرثقیل

 کنترل کننده جرثقیل، ساختمان امپایر استیت، 19930-1931

تصاویر عکس کریستی، تصاویر آرشیوی (BRIDGEMAN)

 من ری 1921 

 ری، شروع به ساختن فتوگرام (rayographs) نمود. او با قرار دادن اشیا بر روی کاغذ عکاسی و استفاده از سایه یک لامپ از راه دور، باعث ایجاد یک تصویر بدون دوربین شد. 

آندره کرتس 1925 

آندره از زاد‌گاه خود مجارستان به پاریس نقل مکان کند. پاریس، جایی که یک پروژه 11 ساله عکاسی زندگی خیابانی او آغاز می‌شود. او با توجه به کمک‌های خود به ترکیب عکاسی یکی از چهره‌های تاثیرگذار عکاسی خبری، به حساب می‌آید.

آندره کرتس

برج ایفل پاریس 1929 عکس با فیلم نقره آندره کرتس (1894-1985)

موزه اسرائیل، اورشلیم، تصاویر آرشیوی BRIDGEMAN

 

 هانری کارتیه برسون 1947 

 رابرت کاپا و دیوید سیمور آژانس تصویرِ مگنوم (Magnum) را افتتاح کردند. مگنوم یکی از اولین آژانس‌های عکاسی است که کاملا متعلق به عکاسان بوده و توسط آن‌ها اداره می‌شد. 

عکاسی برای صدور مجوز 

آنچه دیدید فقط خلاصه‌ای است از تاریخ عکاسی ملل. چنانچه به این هنر علاقه دارید یا می‌خواهید که یک پروژه تحقیقاتی در مورد هنر زیبای عکاسی بزنید با موسسه تصاویر (Bridgeman) تماس حاصل فرمایید. 

می توانید نگاهی هم به " 50 برند برتر لباس مردانه در طول تاریخ [قسمت پنجم/پایانی]" بیندازید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر