ماهان شبکه ایرانیان

۵۰ برند برتر لباس مردانه در طول تاریخ [قسمت پنجم/پایانی]

وقتی در مورد انتخاب ۵۰ برند مردانه سخن به میان می‌آید کمی تردید و سردرگمی ایجاد می‌شود، برند را می‌توان به دستورات و راه‌های بهتر لباس پوشیدن تعبیر کرد، اما در مورد صفت مردانه‌ای که اضافه‌شده است باید فکر دیگری کرد

وقتی در مورد انتخاب 50 برند مردانه سخن به میان می‌آید کمی تردید و سردرگمی ایجاد می‌شود، برند را می‌توان به دستورات و راه‌های بهتر لباس پوشیدن تعبیر کرد، اما در مورد صفت مردانه‌ای که اضافه‌شده است باید فکر دیگری کرد. مسلماً باید ذهنیت خودتان را کمی تغییر دهید. همچنین باید در مورد نحوه رتبه‌بندی هم دقت زیادی به خرج داد. مسلماً سرگیجه گرفته آید. قبلاً فکر می‌کردید که برند مردانه یک مفهوم ساده در مورد تولید لباس مردانه است. در فهرستی که مشاهده خواهید کرد هدف ما نشان دادن پنجاه برند برتر تولید لباس‌های مردانه و خیاطی شده است. بنابراین ما به سراغ شلوارهای جین و تی‌شرت نخواهیم رفت. همچنین در میان برندهای لباس چند برند کفش هم مشاهده خواهید کرد اما بیشتر تمرکز ما بر روی لباس بوده است. مشکل دیگری که در طبقه‌بندی برند مردانه وجود دارد، کلاسیک و مدرن بودن (طراحی‌شده) لباس‌ها است. در فهرستی که آماده‌شده است تمرکز ما بر روی برندهایی بوده است که علاوه بر کلاسیک بودن با طراحی‌هایی که داشته‌اند توانسته باشند گامی مهم درروند لباس‌های مردانه در زمان خودشان برداشته باشند. گذشته در کنار آینده قرار دارد. 

 

10- Anderson & Sheppard

مؤسس: پتر گوستاو آکا پر آندرسون (Peter Gustav aka Per Anderson) 1905

 Anderson & Sheppard

credit: WikiCommons

برند Anderson & Sheppard را می‌توان مؤثرترین و بانفوذترین عضو از انجمن savila دانست. بنیان‌گذار این شرکت فردی به نام فردریک شولت (Frederick Sholte) که به پیشگامی در برش‌های پارچه معروف بود است. با روشی که او به کار بسته بود می‌توانستید کت‌وشلواری با برش‌های راحت‌تر بدوزند. علاوه بر این می‌توانستید کت‌وشلوار را به‌راحتی به تن کنید، درحالی‌که از مردانگی لباس چیزی کم نمی‌شد. مشتری‌های این افسانه خیاطی کسانی همانند فرد استایل (Fred Astaire)، گری کوپر (Gary Cooper) و بسیاری از نویسندگان و رمان نویسان همانند فرن لبوُویتز (Fran Lebowitz) بودند.


9- Hedi Slimane for Dior Homme

مؤسس: هِدی اسلیمان 2001 – 2007

هدی اسلیمانcredit: WikiCommons

افراد لاغر و ریزه منتظر این بودند که هدی برای برند Yves Saint Laurent در سال 1997 شروع به طراحی لباس و تولید کند، لباس‌هایی که بر اساس مینیمالیستی بودن طرح‌های هلموت لانگ (Helmut Lang) و جیل ساندر (Jil Sander) بودند. در سال 2001؛ او به کریستین دیور ملحق شد جایی که مجموعه‌ای از لباس‌های شیک به نام بسیار لاغر و اندامی بر اساس برند دیور طراحی و عرضه کرد. رویکرد جدید او بر اساس نوآوری که در خیاطی داشت توسط بسیاری از مشتری‌های جوان و به‌روزتر مورد استقبال قرار گرفت به شکلی که در میان مردم یک علاقه برای پوشیدن این لباس‌ها به وجود آمد. مسلماً موفقیت او در برند دیور بیشتر از Saint Laurent بود.


8- پرادا (Prada)

مؤسس: ماریو پرادا 1913

پراداcredit: WikiCommons

در دهه‌ای که مد هیپ پاپ و همچنین لباس‌های خاکستری (grunge) مد شده بود، سه نفر بانام‌های هلموت لانگ (Helmut Lang)، جیل ساندر (Jil Sander)، پرادا کمک کردند تا یک طراحی شیک، مفهومی و مد گونه در بین همه طراحی‌های بی‌مفهوم و کم محتوی در میان مردم به محبوبیت برسد. این استایل ادامه راهی بود که از سال 1980 توسط برندهایی همانند ورساچه که نمادی از تجمل، اشرافی گری، زیورالات مردانه بود، باقی‌مانده بود. این مد و روند جدید توسط فیلم‌هایی همانند Reservoir Dogs، Pulp Fiction در بین مردم محبوبیت پیدا کرد و زمینه را برای طراحانی همانند هدی هم باز کرد.


7- کلاوین کلین (Calvin Klein)

مؤسس: کلاوین کلین 1968

کلاویت کلینcredit: WikiCommons

کلاوین کیلن یک طراح لباس با قوانین مخصوص به خودش بود، اما بیشتر موفقیت او را می‌توان به استعدادش در بازاریابی و فروش دانست. در سال 1980 بعدازاینکه یک خط تولید جین را ایجاد کرد، کلین، ریچارد اودون (Richard Avedon) را به خدمت گرفت، تا از بازیگر مشهور آن روزها بورکز شیلد (Brooks Shield) و لباس‌هایی که به مارک کلاوین کلین بودند عکاسی کند. این روزها اگر از هنرپیشه معروف بپرسید که چه چیزی بین شما و کلین بود خواهد گفت: هیچ! او در آن زمان‌ها بسیار جذاب و همچنین مشهور بود و این تبلیغات برای کلین به قیمت به دست آوردن میلیون‌ها دلار تمام شد. او همچنین در اقدام‌های بعدی از بروس وبر (Bruce Weber) استفاده کرد تا از ورزشکار المپیکی آن روزها تام هینسواس (Tom Hinthaus) عکاسی کند. این تبلیغات، به کمک گوچی باعث ایجاد یک‌روند جدید در تبلیغات لباس‌های مردانه شد. آخرین کارگردان مجموعه تبلیغاتی کلین راف سیمونز (Raf Simons) بود که توانست این برند را دوباره بالا بکشید.


6- Brioni

مؤسس: نازارنو فونتیکولی و گائتانو ساوینی (Nazareno Fonticoli and Gaetano Savini) 1945

برونیcredit: WikiCommons

شیفتگی مردم جهان به مد ایتالیا به این برند بازمی‌گردد، برند معروف و مشهور Brioni. در میانه قرن بیستم این برند به دوختن لباس‌هایی برای ستاره‌های مشهوری همانند گری کوپر، کلارک گیبل که هر پرده نقره‌ای سینماها را روشن و خاموش می‌کردند مشهور شد. به دنبال آن، آمریکایی‌ها و بعد از آن‌ها همه دنیا، علاقه شدیدی به کت‌وشلوارهای رومی (ایتالیایی) پیدا کردند، کت‌وشلوارهایی با شانه‌های پهن، و یقه‌های V شکل، دارای پلیسه، همچنین جیب‌هایی که بیرون زده باشند. Brioni دست به نوآوری‌های زیادی زد، ازجمله آن‌ها می‌توان به میزبانی اولین نمایش مد مردانه در فلورانس در سال 1957 اشاره کرد. این‌کاره‌ای باعث شد تا جایگاه ایتالیا در لباس‌های مردانه و مد جهانی به‌شدت مستحکم شود.


5- Gieves & Hawkes

مؤسس: توماس هاوکس و جیمز گیویز (Thomas Hawkes and James Watson Gieves) 1717

هاوکسcredit: WikiCommons

تعداد زیادی از خیاطان انجمن خیاطی savile در لیست ما حضور داشتند. ما Gieves & Hawkes را به خاطر تأثیرگذاری و همچنین پیشگام بودنشان در تجارت و مد جهانی انتخاب کردیم. کمپانی که در اوایل قرن 18 ام ساخته شد و برای اولین بار در قرن 19 ام شروع به کار رسمی خودش را به‌عنوان تولیدکننده پوشاک مردانه اعلام کرد. این پوشاک برای خاندان سلطنتی تهیه‌شده بود. آن‌ها برای افراد زیادی همانند مایکل جکسون تا جورج سوم لباس دوخته‌اند. وقتی شما به انجمن خیاطان savile بروید لباس مایکل جکسون را خواهید دید که به‌نوعی الهام گرفته از لباس‌های نظامی در آن دوران و دوخته‌شده به دست این برند بوده است. هاوکس ازجمله اولین خیاطانی بود که توانست لباس‌های آماده و دوخته‌شده را (که به لباس‌های فوری) معروف شدند به‌صورت تجاری به فروش برساند.


4- پیرکاردین (Pierre Cardin)

مؤسس: پیرکاردین، 1950

پیرکاردینcredit: WikiCommons

در موردبحث برندها، خلاقیت و شایستگی را به کسی که بر روی برندی همانند کاردین، سرمایه‌گذاری کرد باید داد. برندی که در چند سال توانست همه بازارها را تاکنون به دست آورد. کاردین اولین گام خودش برای تولید پوشاک مردانه را در سال 1960 برداشت، کت‌وشلوارهایی جدید بدون یقه که دوختی استوانه‌ای داشتند. در میان مردم و همچنین طراحان لباس آن نوع کت‌وشلوار بسیار محبوبیت پیدا کرد (همان لباس‌هایی که بیتل ها به تن داشتند). بزرگ‌ترین میراث کاردین را می‌توان در پیشگام بودن طراحی‌هایش به شکل زندگی روزمره مردم دانست. کاردین در بین مردمی که یک لباس را از خانه تا محل کار و گردش به تن داشتند محبوبیت بسیاری به دست آورد، این همان چیزی است که ما از آن به‌عنوان میراث ماندگار کاردین یاد می‌کنیم. او توانست به همه دنیا نشان دهد که مردان می‌توانند چه لباس‌های بهتری به تن داشته باشند، و پس از او طراحان زیادی راه او را ادامه دادند.


3- آرمانی (Armani)

مؤسس: جورجیو آرمانی، 1975

آرمانیcredit: WikiCommons

افراد و برندهای کمی همانند آرمانی و جورجیو توانسته‌اند دوخت و دوز لباس‌های مردانه و همچنین کت‌وشلوارهای مردانه را دچار تغییر کنند. بعد از مدتی که جورجیو برای نینو چروتی (Nino Cerruti)، به‌عنوان یک خبرنگار آزادکار کرد، به زنگا و جورج (Zenga and Ungaro) به‌عنوان یک کارمند آزاد پیوست و سپس برای خودش در دهه 1970 میلادی برند آرمانی را تشکیل داد. او نگاهی متفاوت به کت‌وشلوار مردانه داشت و آن را به شکلی که هر مردی با پوشیدن آن راحت باشد تبدیل کرد. نتیجه کارهای ارمانی، با آنچه انتظار داشتیم متفاوت بود. او یک دوره مهم در لباس‌های مردانه به وجود آورد که پیشگامش خودش بود.


2- برادران بروکس (Brooks Brothers)

مؤسس: هنری استند بروکس، 1818

بروکسcredit: WikiCommons

چه چیز مهم‌تر از برادران بروکس می‌تواند وجود داشته باشد؟ آن‌ها مسلماً یکی از قدیمی‌ترین‌های تولید لباس مردانه در امریکا هستند. آن‌ها لباس‌های آماده به پوشیدن را به مردم امریکا معرفی کردند. زیبایی برای لباس مردانه را تعریف کردند. آیا برای شما کافی نیست؟ می‌توانیم فهرستی از نوآوری‌های زیادی از این برند به شما بدهیم. در سال 1900، آن‌ها کراوات‌های نخی، ابریشمی، کت‌وشلوارهای سَک و همچنین تی‌شرت‌های دکمه‌دار را معرفی کردند. در سال 1930، پیراهن‌های تابستانی، پیراهن‌های صورتی، ژاکت‌های شتلند، مادراس، کت‌های پولو را معرفی کردند. اگرچه این نوآوری‌ها برای شما هم‌اکنون بسیار آشنا به نظر می‌رسند ولی این‌ها اولین گام برای تولید لباس‌های کنونی آمریکایی بوده است. البته امروزه هم این برند نقش اساسی را بازی می‌کند. در سالهای 1990 و 1980 با بسیاری از شرکت‌ها همکاری داشتند، تا به نقطه‌ای که دوست داشتند در ریشه بازار برسند. مالکان این برند آدم‌های حدی در کارهایشان بودند. امروزه این برند از همیشه قوی‌تر و سرحال‌تر است. این روزها آن‌ها دارای 300 شعبه مغازه در کل کشور امریکا هستند، همچنین از طراحان برتر لباس همانند توم براون Thom Brown برای ایجاد برندهای دیگری همانند Black Fleece استفاده کرده است که آثاری کلاسیک از لباس مردانه را مطابق آنچه سالها قبل وجود داشتند را دوباره طراحی و روانه بازار کند. بروکس نامی است که می‌توان در کنار لباس‌های سنتی آمریکایی از آن یادکرد.


1- رالف لورن (Ralph Lauren)

مؤسس: رالف لورن، 1967

رالف لورنcredit: WikiCommons

در اوایل سالهای 1960، رالف لورن به‌عنوان یکی از فروشندگان برند برادران بروکز بود. او از ارتش بازگشته بود و از مدرسه اقتصاد خارج‌شده بود. او پسر یک یهودی مهاجر اروپایی بود. او برای همیشه توانست لباس و روند پوشیدن مردان را تغییر دهد. در سال 1967 او پولو را تأسیس کرد. او پیراهن‌های بدون یقه سال‌های 1930 را دوباره روانه بازار کرد. در سال 1970، او جایزه فشن کوتی امریکا (the Coty American) را به خاطر خط تولید لباس‌هایش کسب کرد، خطی از لباس‌ها که کمی فضای ورزشی داشتند. بعد از گذشت چهل سال از آغاز آن روزها، او هیچ‌وقت جایگاه طلایی خودش را در لباس‌های آمریکایی و اروپایی از دست نداد. اما چرا او به‌عنوان نفر اول لیست ما شناخته می‌شود؟ چون‌که او برندی را ایجاد کرد که به‌صورت کلاسیک لباس مردانه تولید می‌کرد و بیشتر طراحی‌های لباس مردانه را دچار تغییر کرد. او محصولاتی باکیفیت، باقیمت‌های مناسب به دست مشتریان خودش در امریکا و اروپا می‌رساند، نیازی که در آن روزها اساسی‌ترین نیاز آمریکایی‌ها بود. او برای هرکسی لباس خاص خودش را داشت، اما چگونه این کار را می‌کرد؟ به بخشی از صحبت‌ها در مورد او توجه کنید: رالف توانست به همه نشان دهد که یک برند چگونه می‌تواند پیشتازی کند، مد هرساله تغییر می‌کند، اما وقتی از رالف لیفچاتیز (Ralph Lifschitz) به رالف لورن رسید او به همه نشان داد که مردان می‌توانند چه لباس‌های بهتری به تن داشته باشند.

برای مشاهده سایر قسمت های این مطلب از پیوندهای زیر استفاده نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان