همراهی با نزدیکان در شرایط سخت (۱)

شما به عنوان کسی که شاهد غم و اندوه یکی از نزدیکان خود هستید، می‌توانید با یک کار بسیار ساده و کوچک به او کمک کنید.

همراهی با نزدیکان در شرایط سخت (1)

تحریریه دنیای سلامت

یک پلیس وظیفه‌شناس توسط گروهی آدم‌ربا کشته شد. او چهار فرزند داشت. یک مادر که صاحب سه فرزند بود، به قتل رسید؛ یک پدر در اثر حمله قلبی جان سپرد؛ یک هواپیما سقوط کرد؛ یک اتومبیل تصادف کرد، یک خودکشی، یک بیماری ... و در نتیجه مرگ یک پدر یا مادر جوان. ‌مرگ امری تغییرناپذیر در زندگی همه ماست، ولی ما اغلب نمی‌خواهیم از این جزء لاینفک زندگی حرفی بزنیم.

وقتی همسری تنها می‌شود و کودکی پدر یا مادرش را برای همیشه از دست می‌دهد، غم، اندوه و تنهایی زیادی را باید تحمل کند. البته این‌گونه احساسات در چنین شرایطی کاملا طبیعی است، ولی نباید فراموش کرد کسانی که در این موقعیت‌ها قرار می‌گیرند، بیش از هر چیز نیاز به همدردی و آغوش باز اطرافیان‌شان دارند.

همه ما وقتی که می‌شنویم پدر یا مادر جوانی از این دنیا رخت برمی‌بندد و همسر و فرزندان خود را تنها می‌گذارد، در اعماق قلب و روح‌مان احساس ناراحتی و غم می‌کنیم. با تمام وجود می‌خواهیم کاری کنیم، ولی نمی‌دانیم باید چه‌کار کنیم. گاهی اوقات سکوت می‌کنیم و حرفی نمی‌زنیم؛ مبادا حرف اشتباهی بر زبان آوریم.

شاهد غم و اندوه دیگران می‌شویم و احساس درماندگی می‌کنیم؛ چرا که نمی‌توانیم بر قلب‌های شکسته مرهمی باشیم. مرگ یکی از والدین تا مدت‌ها سایر افراد خانواده را متاثر می‌کند. گاهی اوقات تحمل این شرایط بسیار سخت و دردناک است و نیاز به حمایت نزدیکان دارد. برای آنکه بتوانید از بار غم و اندوه نزدیکان‌تان کم کرده و به آنها کمک کنید تا اوضاع زودتر به حالت عادی بازگردد، لازم است به برخی نکات توجه داشته باشید:

آنها واقعا به چه چیزی نیاز دارند؟

شما باید درک کنید که در این شرایط خانواده یا فرد داغدیده به چه چیزی نیاز دارد. شاید لازم باشد مدتی تنها گریه کند و یا با کسی راجع به غم و اندوهش حرف بزند. در این‌گونه مواقع آرام و صبور باشید، به حرف‌هایش خوب گوش کنید و بگذارید هرطور می‌خواهد با شما حرف بزند.

شاید یک داستان یا خاطره را چندین مرتبه تعریف کند. او با این کار کمی تخلیه می‌شود و بعد احساس راحت‌تری خواهد داشت. شما می‌توانید شنونده خوبی باشید و از این راه به او کمک کنید.

کمک بچه‌ها بسیار موثر است

وقتی کسی در سوگ همسر خود می‌نشیند، بیشترین چیزی که او را آرام می‌کند، بودن در کنار فرزندانش است. مراقبت از بچه‌ها و رسیدگی به امور مربوط به آنها، می‌تواند فکر او را مشغول کند و کمتر فرصت غصه خوردن و زانوی غم بغل گرفتن برایش پیش آید. حتی اگر فرد داغدیده با توان و انرژی بسیار کمی این کار را انجام دهد،‌ بازهم تاثیر التیام‌بخش آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

برایش غذا درست کنید

شما به عنوان کسی که شاهد غم و اندوه یکی از نزدیکان خود هستید، می‌توانید با یک کار بسیار ساده و کوچک به او کمک کنید. افراد داغدار معمولا اشتهایی برای غذا خوردن ندارند و همین مسأله منجر به تحلیل انرژی و بی‌حالی و افسردگی بیشتر آنها می‌شود.

برای کمک می‌توانید غذای مورد علاقه او را تهیه کنید و کنار بشقاب غذا یک پیغام برایش بگذارید؛ مثل: «تقدیم به تو با تمام وجود» این کار او را به خوردن لااقل مقدار کمی از آن غذا ترغیب خواهد کرد...

برای خواندن بخش دوم- همراهی با نزدیکان در شرایط سخت- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان