ماهان شبکه ایرانیان

چگونه پسر خود را به خواندن ترغیب کنیم

پسرها از درس فراری هستند اما چگونه پسرها را به مطالعه علاقه‌مند کنیم؟ با بنیتا همراه باشید

پسرها از درس فراری هستند اما چگونه پسرها را به مطالعه علاقه‌مند کنیم؟ با بنیتا همراه باشید

همه‌ی ما عکس کودکان در روز اول مدرسه را دیده‌ایم اکثر کودکانی که گریه می‌کنند پسران هستند. تحقیقات نشان داده که به صورت ٰژنتیکی پسران نسبت به دختران تمایل کمتری به خواندن کتاب و درس دارند٬ آن‌ها نیازمند دیدن افراد بزرگ‌تر در حال کتاب خواندن هستند. تحقیقات اخیر نشان داده که همه‌ی معلم‌ها و پدر و مادران می‌دانند که فرزند پسرشان تمایل و شور و اشتیاق کمتری به مطالعه  نسبت به دختران دارند.

سو پالمر (Sue Palmer) در کتاب خود به نام پسران قرن 21 این موضوع را  عنوان کرده و در این مورد به مقایسه‌ی رشد و نمو مغز کودکان پسر و دختر پرداخته. با توجه به این که تستسترون باعث رشد سریع بخش راست مغز می‌شود٬ کودکان پسر بیشتر علاقه‌مند به تحرکات فیزیکی است. این تاثیر در دو مرکز تحقیقاتی بزرگ آزمایش شده و صحت آن تایید شده است.

حال چه کار می‌توان کرد تا پسران پرتحرک خود تا مانند خواهر خود به درس و مطالعه متعهد شوند. برای همه‌ی افراد و بخصوص کودکان در این سن٬ وجود فردی به عنوان الگو بسیار تاثیرگذار است. کودک پسری را تصور کنید که الگویش در حال مطالعه‌ی کتاب است٬ این تصویر برای او و علاقه‌ی او به کتاب خواندن بسیار موثر خواهد بود. در حالت کلی کودکان بزرگ‌تر ها را به عنوان الگو‌ی خود می‌دانند. آن‌‌ها احتیاج دارند مردانی با سن بیشتر را در حال مطالعه ببینند٬ تا تصور نکنند مطالعه کردن بخشی از کار‌های دخترانه است. بنابراین این وظیفه بر عهده‌ی پدر و برادران بزرگ‌تر خانواده است.

پسرها چگونه کتاب می خوانند

 Credit: Getty Images

البته این که بخواهیم کودکان پسر را از فعالیت فیزیکی دور کنیم تا فقط مطالعه کنند٬ اشتباه بزرگی است چون در نتیجه باعث دل‌زدگی او نسبت به کتاب‌ و مطالعه خواهد شد اما باید یک تعادل نسبی میان مطالعه‌ و فعالیت‌های فیزیکی کودکان به وجود آورد تا در هر دو زمینه رشد و پیشرفت مناسبی داشته باشند.

اما راه‌های بسیار زیادی وجود دارد تا در محیط خانه و مدرسه این میل را در کودکان به وجود بیاوریم. جدا از خواندن کتاب بحث کردن در مورد کتاب‌ها و تعریف و نقل قول کردن هم می‌تواند این حس را در پسران کم سن تقویت کند.

برای تقویت اهمیت کتاب‌خوانی در خانواده می‌توانید در روز ساعات مشخصی را برای مطالعه اختصاص دهید. در واقع در این زمان مشخص نه تنها والدین به کتاب خواندن می‌پردازند بلکه کودکان نیز در این زمان والدین خود را  نیز در مطالعه همراهی خواهند کرد. در عمل مهم نیست پسرتان چه کتابی می‌خواند و چقدر سطح آن ساده است. شما می‌توانید به مرور کتاب‌های مهم‌تر و با ارزش‌تر را به او بدهید تا مطالعه کند. 

همچنین بنیتا پیشنهاد می‌کند که مقاله‌ی «چگونه در برخورد اول تاثیرگذار باشیم»‌را از دست ندهید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان