۱۰ حقیقت ساده که به‌سختی اثبات می‌شوند [قسمت سوم/پایانی]

حقیقت‌ های پیچیده‌ی زیادی در جهان وجود دارد که به علت پیچیدگی بیش‌ازحد، مردم از توضیح دادن آن‌ها به یکدیگر و کسانی که در مورد آن سؤال می‌کنند عاجز هستند، افرادی خاصی می‌توانند به آن پاسخ دهند

حقیقت‌ های پیچیده‌ی زیادی در جهان وجود دارد که به علت پیچیدگی بیش‌ازحد، مردم از توضیح دادن آن‌ها به یکدیگر و کسانی که در مورد آن سؤال می‌کنند عاجز هستند، افرادی خاصی می‌توانند به آن پاسخ دهند. اما در مقابل مفاهیم بسیار ساده‌ای وجود دارد که همه‌روزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم ولی هیچ توجیهی برای آن‌ها نداریم. مسائلی وجود دارند که در نگاه اول بسیار ساده هستند اما زمانی که کمی در مورد آن‌ها بیشتر فکر می‌کنید متوجه می‌شوید که راحتی و سادگی قبل نمی‌توانید آن را اثبات کنید. روزها، هفته‌ها و سال‌ها گاهی لازم است این حقایق اثبات شوند.در قسمت پایانی همراه بنیتا  باشید تا ده مورد از این حقایق را باهم بررسی کنیم.

 

راست و چپ مدت‌ها فیلسوف‌هایی را سردرگم کرده بود

چپ یا راستCredit: listverse

تابه‌حال فکر کرده‌اید برای کسی که هیچ تصوری از این دو کلمه ندارد چگونه می‌توانید مفاهیم دقیق این دو کلمه را توضیح دهید؟ شاید دوست داشته باشید این مفهوم را با طلوع و غروب خورشید به آن شخص توضیح دهید، شاید بخواهید از چرخش زمین و همچنین جهت‌های جغرافیایی استفاده کنید، اما فکر کرده اید اگر کسی از سیاره‌ای باشد که جهت گردش سیاره‌اش متفاوت از زمین باشد ممکن است کل این مفاهیم  از بین برود. این عبارت‌های ساده و مفاهیم کاملاً درک شده توسط ما، برای فیلسوفان تا مدت‌ها یکی از پیچیده‌ترین مسائلی بود که باید آن را برای خودشان حل می‌کردند. هیچ مرجعی وجود نداشت که آن‌ها بخواهند آن را به‌عنوان ملاک اصلی برای این دو حقیقت قرار دهند. برای مثال فیلسوف آلمانی، امانوئل کانت (Immanuel Kant) مطرح کرد که به روز اولین خلقت انسان برگردیم ، او دودست داشت که باید برای آن‌ها اسمی انتخاب می‌کرد. یکی راست و دیگری چپ. بااین‌وجود، برای کسی که یکدست دارد توضیح دادن این مفهوم کاری پیچیده و بسی دشوار است. یک‌لحظه فکر کنید زمانی که می‌خواهید هر دودست خودتان را به‌عنوان چپ و راست به کسی توضیح دهید از آن‌ها به‌عنوان دو مفهوم کاملاً متفاوت یاد می‌کنید ولی به یاد داشته باشید که برای توصیف هرکدام از آن‌ها از عبارت‌های مشترک استفاده می‌کنید پس لزومی ندارد حتماً یکی راست باشد و دیگری چپ، می‌توانند جای خودشان را عوض کنند. کانت در مورد حرف خودش ادامه داده است که مسلماً دستکش‌های دست راست در دست چپ نمی‌تواند قرار گیرد. پس آن‌ها از هم تفاوت دارند. بااین‌حال توضیح دادن یکی در غیاب دیگری واقعاً سخت خواهد بود. شاید باورش برای شما سخت باشد اما برای اثبات دست راست و چپ در فلسفه بیش از 400 صفحه کتاب نوشته‌شده است، این مقدار بیشتر از صفحات اثبات مجموع دو عدد 1 است.

 

ما از سرگرمی‌ها به همان علت که دیگران لذت می‌برند لذت می‌بریم

شادیCredit: listverse

خوشحالی یکی از عجیب‌ترین مفاهیمی است که برای هر انسانی می‌تواند متفاوت باشد. خوشحالی از علایق ما نشأت می‌گیرد، بعضی از ما به موسیقی، غذا، فیلم علاقه داریم و عده‌ای دیگر دقیقاً از این عادت‌ها متنفر هستند و هیچ لذتی برای آن‌ها ندارد. شاید شما هم همانند ما فکر می‌کنید زمانی از کاری لذت می‌بریم که باعث خوشحالی در ما می‌شود، اما این تنها قسمتی از ماجرا برای دانشمندان است. شما در نظر بگیرید که برای یک کالای خاص مثلاً نوشیدنی که قیمت بالایی دارد، شاید لذت بردن شما به علت قیمت بالای آن باشد، عده‌ای در توجیه این رفتار می‌گویند که انسان موجودی مادی‌گرا است و زمانی که چیزی با قیمت بالا داشته باشد از آن لذت خواهد برد. بر اساس نوشته‌ی اثر شیواس ریگل (Chivas Regal effect) لذت بردن نمی‌تواند به یک عامل بستگی داشته باشد. در بازاریابی قانون (Chivas Regal effect) به پدیده‌ای گفته می‌شود که مردم با افزایش قیمت وسایل و محصولات از خودشان نشان می‌دهند. بر اساس یک آزمایش مشهور، یک بطری که برچسب قیمت‌های آن با یک بطری گران عوض‌شده بود به مشتری‌ها داده شد، و بیشتر افراد بر اساس قیمت بالایی که داشت  آن را خوردند و اظهارنظر کردند که این نوشیدنی گران (باقیمت اشتباه) بهتر از آن دیگری (قیمت بالای واقعی دارد) است. این‌که ما از چه چیزی می‌توانیم لذت ببریم بیشتر تحت تأثیر عواملی است که شاید دیگران ما را فریب داده‌اند. و ما به همان علتی که دیگران از یک کار لذت می‌بردند، ما هم لذت ببریم.

 

برخی از پشه‌ها  مردم را به خاطر لباس خاصشان  نیش می‌زنند

نیش پشهCredit: listverse

امکان ندارد زمانی که شما در مورد نیش حشرات باکسی حرف می‌زنید، کسی نباشد که به شما در مورد چگونگی و علت نیش زدن حشرات و خراب شدن روز شما توضیحی ندهد. عده‌ای به اینکه گوشت شما شیرین است وعده‌ای هم به اینکه شما بوی تنتان گونه‌ای است که پشه‌ها را به سمت خودش جلب می‌کند، نظر خواهند داد و تابه‌حال کسی به شما نگفته است که شاید پیراهن شما دلیل این مشکل و نیش خوردن باشد. دانشمندان اعتقادی به هیچ‌کدام از نظریه‌های شما ندارند و معتقد هستند که دلایل بی‌شماری وجود دارد که می‌تواند پشه‌ها را به سمت شما بکشاند، حتی بی‌دلیل! بر اساس مقالاتی که به‌تازگی منتشرشده است، نشان داده‌اند که 20 درصد از مردم بدون آنکه دلیل خاصی داشته باشند و یا با یکدیگر تشابهی داشته باشند توسط پشه‌ها گزیده می‌شوند. ساده‌ترین جواب این است که شاید در خون افراد ماده‌ای وجود دارد که پشه‌ها را به سمت شما می‌کشاند، اما دلایل دیگری همانند دریافت سیگنال‌های خاصاز سوی بدن شما به سمت پشه‌ها  می‌تواند باشد. 85 درصد از دلایل می‌تواند مربوط به خون شما باشد. دلیل دیگری که می‌تواند باشد، جذب پشه‌ها به رنگ سیاه و تیره است. درواقع تئوری‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد پشه‌های مردم را به خاطر پیراهن‌هایشان می‌گزند.

 

سنگ، کاغذ، قیچی پرطرفدارترین بازی تاریخ بشریت است

سنگ کاغذ قیچیCredit: listverse

بازی‌ای ساده‌تر از سنگ، کاغذ،قیچی وجود دارد؟ این بازی در اوج سادگی یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها در تمام تمدن‌ها و جهان است. این بازی بر اساس شانس و احتمالات تصادفی انجام می‌شود. درست است؟ این بازی بر اساس گفته‌ی بسیاری از روانشناسان، یکی از مواردی است که می‌توانید به تخیلات و باطن افراد به‌راحتی نفوذ کند و این بازی از ناخودآگاه همه ناشی می‌شود. همچنین هرکسی می‌تواند بر اساس حرکات بدنی دیگر بازیکنان، حرکت آن‌ها را به‌خوبی تشخیص دهد و سنگ، کاغذ، قیچی بیاورد.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر