ماهان شبکه ایرانیان

نوازنده جان افلاکیان؛ به مناسبت تولد کیهان کلهر

استاد کیهان کلهر نوازنده و آهنگ ساز کرمانشاهی، ۳ آذر ۱۳۴۲ دیده به جهان گشود

استاد کیهان کلهر نوازنده و آهنگ ساز کرمانشاهی، 3 آذر 1342 دیده به جهان گشود. ساز تخصصی ایشان کمانچه است و در کنار آن تنبور، سه تار و شاه کمان هم می‌نوازد. سبک موسیقی ایشان موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی کردی است. او کار موسیقی را از 5 سالگی به صورت آزاد آغاز کرد و در 12 سالگی به طور حرفه‌ای به موسیقی پرداخت. در 13 سالگی همکاری خود با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه را شروع کرد. در 17 سالگی مقیم ایتالیا شد و سپس برای ادامه تحصیل در رشته آهنگسازی به دانشگاه کارلتن کانادا رفت. با بنیتا همراه باشید تا به بهانه‌ی زادروز استاد کیهان کلهر، نیم نگاهی به زندگی هنری این مرد نیک و بی بدیل موسیقی ایران بیندازیم. 

صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را         تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

کیهان کلهر

Credit: instagram 

کیهان کلهر از زبان مجموعه جاده ابریشم

کیهان کلهرCredit: silkroadproject

کیهان کلهر هنرمندی بین المللی و تحسین شده در ساز کمانچه است. این نابغه موسیقی، بومی ایران، متولد شده در شهرستان کردنشین کرمانشاه است، که شروع به اجرای تورهایی در ایران برای کشف موسیقی بسیاری مناطق آن کرده است. در اجراهای بین المللی، او در نقش سولیست با انواع ارکستر سمفونی و گروه‌ها ظاهر شده است. کلهر یکی از بنیانگذاران گروه‌های مشهور دستان، غزل (بداهه فارسی و هندی) است و کارشناسی ارشد موسیقی فارسی دارد. قطعات هنری کلهر در مجموعه جاده ابریشم برجسته و باشکوه می‌باشد. او چهار بار نامزد جایزه گرمی شده است.

کیهان کلهرCredit: silkroadproject

سوم آذر، زادروز استاد کیهان کلهر: سال‌ها و آذر ماه‌ها بمان! دلخوشیم به نوای بهشتیت ای مرد پائیزی..

به مناسبت زادروز استاد کیهان کلهر متنی از استاد علی اکبر مرادی، نوازنده چیره دست تنبور در روزنامه ایران (چهارشنبه 3 آذر 1395) منتشر شده که به این شرح است:

«نوازنده‌ای منحصر به فرد و جهانی»

با کیهان کلهر در دوران نوجوانی آشنا شدم. هر دو کُرد کرمانشاه هستیم، در کارهای هنری با ایشان همکاری داشته‌ام و بیش از 40 سال از این دوستی و رفاقت می‌گذرد. اگرچه کرمانشاه فضای محدودی برای ترقی بود اما این هنرمند بااستعداد با دور شدن از این دیار، هنر خود را ادامه داد و در کانادا در رشته آهنگسازی مشغول به تحصیل شد. کیهان کلهر با آنکه موسیقی غربی خوانده است، اما هیچگاه فراموش نکرد به چه نوع موسیقی و فرهنگی تعلق دارد و موسیقی اصیل سرزمینش را در دنیا زنده نگاه داشت؛ همین امر باعث شد به‌تدریج مدارج ترقی را طی کند، به طوری که امروزه او در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا شناخته شده است.
آقای کیهان کلهر آثار بسیاری در همکاری با موزیسین‌های بین‌المللی همچون یویو ما (نوازنده نامی ویولنسل امریکایی چینی تبار) در کنسرت «جاده ابریشم» که موسیقی تلفیقی بود، شجاعت حسین خان (نوازنده سی‌تار اهل کشورهند) درجشنواره های مختلف و آلبوم‌های موسیقی وهمچنین اجرای برنامه و آلبوم با اردال ارزنجان (نوازنده باقلامای ترکیه) داشته است. آلبوم «در آیینه آسمان» کار مشترک من با ایشان است که منتشر شده است. علاوه به راین به همراه دیگر نوازندگان موسیقی به مناسبت نوروز در ترکیه اجرا داشته‌ایم. 

آقای کلهر بیشتر به‌عنوان یک سولیست معرف حضور همه هستند؛ هنرمندی که اجرای صحنه‌ای را به خوبی می‌شناسد. سبک نوازندگی کمانچه ایشان منحصر به خودشان است و هرکسی که صدای ساز او را می‌شنود بی‌شک پی به نوازندگی ایشان خواهد برد و باید گفت عمر پرباری برای موسیقی ما داشته‌اند. ان‌شاءالله سال‌های سال زنده باشند و به هنرشان بپردازند؛ هنری که قطعاً به صلاح فرهنگ و هنر کشورمان خواهد بود". 
 علی قمصری و کیهان کلهرCredit: instagram

 علی قمصری در صفحه‌ی اینستاگرام خود تولد استاد کیهان کلهر را این گونه تبریک گفت: شیر هنرمند آزاده، زادروزتان خجسته...

امیر نوژن (نوازنده و بنیانگذار ایرانی آکادمی هنرهای شیراز در سن خوزه، کالیفرنیا) نیز در صفحه‌ی اینستاگرام خود بیان کرد:

"تاریخ موسیقی ایران در مقاطع مختلف زمانی به واسطه اقدامات اهالی هنرش به خود بالیده است. همواره افرادی بوده اند که از هیچگونه زحمتی برای ارتقا این هنر در زمنیه های مختلف دریغ نکرده اند. از اجرا، ساخت و تنظیم قطعه های ارزشمند تا آموزش این هنر به عاشقانش. عصر ما هم از دوره های پیشین مستثنی نیست٬ بزرگانی که در عرصه موسیقی امروز با عشق و بی ادعا تلاش کرده اند٬ انگشت شمارند و هرکدام به جای خود شایسته تقدیر.

از میان تکرار نشدنی های موسیقی ما، کیهان کلهر ساز و موسیقی نابَش را به مرزهای ایران محدود نکرده و در نهایت چیره دستی در جهت معرفی موسیقی ایران به فرهنگ ملل دنیا همت گماشته است. با ارایه آثار بدیع و اجراهای پی در پی٬ از کنسرت های تکنوازی گرفته تا آهنگسازی و نوازندگی در پروژه های بین المللی همچون جاده ابریشم.

به واسطه نوازندگی خلاق و شیوه اجرایی او ساز کمانچه متحول گردید و علاقمندان بیشتری به این ساز روی آوردند. سپاسگزارم از او که حس افتخار به ایرانی بودنم را در کنسرت هایش در میان انبوه غیرایرانیان برایم پر رنگ تر میکند. این بزرگمرد امروز ٥٢ ساله شد. برای استاد عزیز تندرستی، شادکامی و پیروزی روزافزون آرزو میکنم. ممنونم از او برای هر آنچه به من آموخته و می آموزد". 

کنسرت پردگیان باغ سکوت

کیهان کلهر و ارزنجان

Credit: instagram

 کیهان کلهر پس از برگزاری کنسرت‌های دو نوازی‌اش به همراه اردال ارزنجان از 13 تا 16 آذرماه در تالار وحدت، "پردگیان باغ سکوت" را در همراهی با نوید افقه (تنبک)، "هادی آذرپیرا" (تار)، و "علی بهرامی فرد" (سنتور) آغاز می‌کند.
این کنسرت در ادامهٔ تور کنسرت‌های دور ایران کلهر است که در اردیبهشت ماه امسال در تهران و برخی شهرستان‌ها برگزار و با استقبال پرشور مخاطبان موسیقی مواجه شد. سهیل زارعی تهیه‌کنندگی این مجموعه کنسرت را به عهده دارد. این بار نیز، بلیت فروشی کنسرت کیهان کلهر و اردال ارزنجان از سه شنبه 25 آبان ماه آغاز شد و تمامی بلیت‌های "پردگیان باغ سکوت" تنها در کمتر از سی دقیقه به فروش رسید. 

کیهان کلهر

Credit: instagram

 پس از آن علاقه‌مندان و دوستداران گرامی خواهان تمدید این کنسرت بودند که متأسفانه به چند دلیل این امکان میسر نیست. یک به دلیل مهیا نبودن سالن در روزهای بعد، دو به دلیل آنکه آقای کلهر تور ایران خود را از 20 آذر ماه و در شیراز شروع می کنند و آخرین دلیل اینکه آقای ارزنجان فقط می توانستند همین چهار روز (چهار اجرا) را میهمان ما باشند و ایشان نیز به دلیل تعهدات قبلی باید روز 17 آذر به ترکیه برگردند. امیدواریم که به زودی و در فرصت دیگری امکان تمدید این کنسرت به وجود آید. 

زمان اجرای کنسرت پردگیان باغ سکوت:

13، 14، 15، 16 آذرماه
تهران؛ تالار وحدت
ساعت 21: 30
فروش بلیت به پایان رسیده است!

20،21 آذرماه
شیراز؛ تالار حافظ 
برگزارکننده: موسسه هنری شهر آفتاب
خرید بلیت به زودی در سایت "ایران تیک" به نشانی: http://www.irantic.com/

23 آذرماه
بوشهر؛ سالن سینما شهید آوینی
برگزارکننده: انجمن موسیقی بوشهر
خرید بلیت به زودی در سایت " ایران تیک" به نشانی: http://www.irantic.com/

25 آذرماه
اهواز؛ تالار آفتاب 
برگزارکننده: موسسه ترانه سرای پارس
خرید بلیت به زودی در سایت "4047" به نشانی: http://www.4047.ir/

ضمنأ این کنسرت در چند شهر دیگر برگزار می‌شود که اطلاعات بیشتر در مورد کنسرت‌ها به زودی از طریق صفحه‌ی اینستاگرام استاد کیهان کلهر اعلام خواهد شد.
 

کیهان کلهر کنسرت‌های رایگان برگزار می‌کند 

کنسرت پردگیان باغ سکوت

Credit: instagram

با هدف ترویج موسیقی سنتی و اصیل ایرانی و حمایت از علاقه‌مندان موسیقی در مناطق محروم ایران، کیهان کلهر کنسرت‌های رایگان برگزار می‌کند.
کیهان کلهر که در هفته‌های آتی برای برگزاری تور موسیقی دور ایران با عنوان "پردگیان باغ سکوت" عازم تهران خواهد شد، اعلام کرد که در ادامه این تور و بعد از برگزاری کنسرت در شهرهای بوشهر، شیراز، اهواز به مناطق محروم ایران سفر می‌کند تا در آنجا کنسرت رایگان برگزار کند.
این کنسرت‌ها در دی ماه و در شهرهای تربت حیدریه و زاهدان برگزار خواهد شد. هدف اصلی از برگزاری کنسرت علاوه بر ترویج موسیقی سنتی و اصیل ایرانی، حمایت از علاقه‌مندان موسیقی در مناطق محروم ایران است، چرا که هیچ موسیقیدانی حاضر به برگزاری کنسرت در این نواحی نیست، علیرغم اینکه مردم این نواحی از عشق و شعور بالایی نسبت به موسیقی ایرانی برخوردارند.

 

آثار استاد کیهان کلهر: 

  • کنسرت ایرج بسطامی و گروه دستان، 1371
  • بوی نوروز، 1371
  • شب، سکوت، کویر، 1377
  • سفر به دیگر سو، 1377
  • سرو سیمین، 1378
  • غزل 1، 1380
  • غزل 2، 1380
  • غزل 3، 1380
  • زمستان است، 1380
  • بی‌تو بسر نمی‌شود، 1381
  • فریاد، 1382
  • باران، 1382
  • در آینه آسمان، 1383
  • موسیقی فیلم جاده ابریشم
  • نخستین دیدار بامدادی، 1385
  • باد، 1385
  • سرود مهر، 1386
  • ساز خاموش، 1386
  • شهر خاموش، 1387
  • سامان سایه‌ها، 1390
  • موسیقی متن فیلم فصل کرگدن، 1390
  • تنها نخواهم ماند، 1391
  • لایه‌های تاریکی، 1394
  • هاونیاز، 1395
  • شب‌های فیروزه‌ای نیشابور به همراه یویوما و دیگر اعضا پروژه راه ابریشم

هاونیاز(Hawniaz)

هاونیاز

Credit: instagram

هاونیاز نام آخرین آلبوم رسمی با آهنگ‌سازی و نوازندگی کیهان کلهر و خوانندگی آینور دوغان، خواننده و موسیقیدان زن کرد اهل کشور ترکیه است. سبک این اثر کلاسیک، خاورمیانه، کردی، موسیقی فولکور کردی و موسیقی کرمانجی است.
هاونیاز نام آخرین آلبوم رسمی با آهنگ‌سازی و نوازندگی شاه‌کمان توسط کیهان کلهر و خوانندگی آینور دوغان، خواننده و موسیقیدان زن کرد اهل کشور ترکیه است. سبک این اثر کلاسیک، خاورمیانه، کردی، موسیقی فولکور کردی و موسیقی کرمانجی است. همچنین سلمان قمبرف (Salman Gambarov) نوازنده اهل آذربایجان با پیانو و جمیل گوچگیری (Cemil Qocgiri) نوازنده ترک با تنبور نوازی در این اثر مشارکت کرده‌اند.
جایزه انجمن منتقدین آلمان در بخش "موسیقی جهان" به آلبوم «هاونیاز» کیهان کلهر تعلق گرفت. پیش از این نیز در سال 2013، آلبوم "Kulakulik Yakisirmi" به همراهی اردال ارزنجان, به دریافت این جایزه نائل شده بود.

 منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان