فرادید؛ اگرچه نمی توان خودرویی همچون پژو 301
را در رنج سدان های کوچک، هم ردیف محصولات پیشرویی نظیر کیا سراتو، تویوتا کورولا
و هیوندای الانترا قرار داد، اما این خودروی فرانسوی به دلیل طول بدنه، فرم اتاق و
نیز ویژگی های قیمتی و تجهیزاتی، قابلیت مقایسه با رقبای این کلاس را دارد. در عین
حال یک فرانسوی دیگر نیز وجود دارد که به محض ورود به بازار، قرار است معادلات کلی
این رده را به هم بزند.
به گزارش فرادید، رنو مگان که مدت هاست بحث
ورودش به بازار شروع شده، جدیدترین محصولی است که گفته شده از سوی رنو با قیمتی
130 تا 140 میلیونی به خریداران ایرانی عرضه می گردد تا توان خود را در برابر
رقبای شرقی به محک آزمون بگذارد. در این بین با اینکه مزه خودروهای کرهای مدتهاست
زیر زبان خریداران ایرانی به خوبی جا کرده و از قضا محبوب هم شده اما تفاوتی که
رقابت مگان و الانترا با رقابت سانتافه و کولئوس دارد، در این است که مگان از اساس
یک سروگردن نسبت به الانترا بالاتر است اما سانتافه در نسل جدید کراساوور بهتری
نسبت به کولئوس است و رنو اساسا تجربه بیشتری نسبت به رنو در زمینه ساخت خودروهای
کراس اوور ندارد.
لیست خودروهایی که در این رقابت قرار است با هم
مبارزه کنند به این ترتیب است. رنو مگان مدل 2017، پژو 301 مدل 2018، تویوتا
کورولا مدل 2017، کیا سراتو مد ل2017 و هیوندای الانترا مدل 2017. این پنج خودرو
عمدتا 100 تا 150 میلیون تومان قیمت داشته و همگی در بازارهای بزرگ جهان اعم از
اروپا، چین یا آمریکای شمالی فروشی بالا را تجربه کرده اند. در ایران اما شرایط
متفاوتی بر کار حاکم است و همه چیز برند نیست. گاهی خودرویی مثل برلیانس 320 حتی
از رنو ساندرو هم جلو می زند و در کمال ناباوری به خودرویی پرفروش تبدیل می شود.
در واقع مگان به واسطه تجربه بسیار بالای رنو در
زمینه ساخت یک هاچبک/ سدان شهری و غلبه گه گاهی بر برندهایی بزرگ نظیر فولکس واگن
و اوپل، خودرویی بهتر از سازندهای قدیمیتر است. این معادله وقتی وارد بازار
ایران میشود رنگ و بوی غلیظ تری به خود میگیرد و در حالی که عاشقان خودروهای
شهری اسپورت به سراغ مگان میروند، طیف وسیع طرفداران هیوندای انتخابی جز الانترا
ندارند.
مگان که به واسطه مونتاژ دو نسل قبل خود در ایران خودرویی کاملا شناخته
شده در بازار است، به دلیل آنچه در این نسل برایش رقم خورده، شباهت آشکاری نیز به
مدل محبوب تالیسمان یافته و همین عامل در کنار قدیمیتر بودن الانترا میتواند
موجبات موفقیتش را فراهم سازد. سه فاکتور قیمت، آپشن و نوع موتور بهکار رفته در
این خودرو عوامل تعیینکننده در پیروزی یا شکست مگان هستند و اگر همه شرایط فراهم
شود، به نظر میرسد شکست الانترا چندان دور از ذهن نباشد.
به لحاظ زیبایی شناسی و طراحی بدنه، مگان نسبت
به رقبای خود یک سروگردن بالاتر است چرا که هم جدیدتر است و هم طرحی برازنده دارد.
کورولا و 301 نیز از همه قدیمی ترند. در فضای داخلی نیز مگان بر رقبای دیگر برتری
دارد گرچه الانترا نیز با توجه به تنوع امکاناتش خودوریی سطح بالاست.
مگان به لحاظ گنجایش و طول بدنه در مقایسه با 4
خودروی دیگر، بزرگتر و جادارتر است و با طول دقیق 4.63 متر بزرگترین خودروی این
گروه بوده و نسبت به الانترا و سراتو حدود6 سانتیمتر بلندتر ساخته شده است. فاصله
بین دو محور این خودروی فرانسوی نیز با طول دقیق 2.73 در مقایسه با رقبای کرهای،
فرانسوی و ژاپنی به ترتیب حدود 11 ، 13 و 3 سانتیمتر بیشتر است و خبر از اتاقی
بزرگ در مقایسه با رقبای این کلاس میدهد. همه خودرو به مدد موتورهای 4 سیلندر خود
سطح معقولی از قدرت را ارائه می کنند. هیوندای، کیا و تویوتا با داشتن موتورهای 2 و
1.8 لیتری قطعا تجربه اسپورتتری را به راننده ارزانی میدارند اما در رنج یک سدان
شهری، اینجا هم باز مگان پیروز میدان است چرا که با موتوری130 اسب بخاری، وزنی سبکتر
و یک جعبهدنده سیویتی، مصرف سوختی بهتر و رانندگی آرامتری را عاید سرنشینان میکند.
پژو 301 نیز که در همه بخش ها در سطحی پایین تر
از رقبا قرار دارد، از موتوری 1600سی سی و 114 اسبی سود می برد که در هر صد
کیلومتر مصرفی معادل 7 لیتر را به ثبت می رساند. در حالی که هزینه سالانه سوخت یک
خودروی کم مصرف می تواند عاملی برای تمایل خریداران به سمت ابتیاع آن محصول باشد، در
این عملکرد بخش 301 از همه ضعیف تر است. در عین حال مصرف سوخت مگان به صورت ترکیبی
دیگر برگ برنده این خودرو است که در هر 100 کیلومتر کمتر از 5.5 لیتر است. الانترا، سراتو و کورولا که جنبه اسپورتی خوبی دارد با موتورهای 156 ، 150 و 143 اسب
بخاری، در هر صد کیلومتر حدود 6تا 7 لیتر بنزین مصرف میکنند. صندوق همه خودروها بزرگ
است اما اینجا هم این مگان است که با داشتن فضایی 550 لیتری در صندوق عقب، میتواند
به خوبی نقش خودروی خانواده را بازی کند. ایمنی هم که مقوله مهمی است باید در این
بررسی لحاظ شود و در کمال تاسف باید گفت که قطعا پژو 301 در این حوزه حرفی برای
گفتن ندارد. این خودرو تنها 2 کیسه هوا دارد و نسبت به دیگر محصولات، از سیستم های
ایمنی هوشمند کمتری سود می برد. در عین حال وضعیت باقی خودروهای این آزمایش در حد
عالی است و تقریبا همه 4 رقیب مشهور در یک سطح هستند.
اما در بحث آپشن رنو و هیوندای هر دو دست پری
دارند و سراتو نیز وضعیت خوبی دارد. رنو تکنولوژیکتر و مجهز به فناوری های
ارتباطی است در حالی که الانترا مدلی رفاهیتر است. مگان صفحه لمس 8.8 اینچی،
سیستم هدآپ دیسپلی، امتیاز پنج ستاره در زمینه ایمنی از کانون امنیت و تصادف اروپا
و صندلیهای چرم ناپا دارد در حالی که الانترا به 7 کیسه هوای ایمنی، نمره عالی از
موسسه ایمنی و بزرگراههای آمریکا، 5 عدد گرمکن، سیستم رانندگی سه حالته و سیستم
صوتی اینفنیتی مجهز است.
بسته به قیمتی که این خودروها دارند، مشتریان
نیز تغییر می کنند. سراتو حدود 150 تا 160 میلیون قیمت دارد. برای نمونه الانترای
کرهای در دو نوع معمولی و فول بین 145 تا 155 میلیون و مگان فرانسوی بین 140 تا
180میلیون تومان قیمت دارند. کورولا نیز که مدت هاست از بازار حذف شده 160 تا 165 میلیون
قیمت دارد. 301 نیز اگر در نمونه فیس لیفت وارد شود احتمالا قیمتی 100 تا 110
میلیونی خواهد داشت و بیشتر مطلوب خریداران ارزان پسند است. این بین به نظر میرسد
جاذبه و طراوت مگان بتواند بر میزان آپشنهای بیشتر الانترا و سراتو و اعتبار
کورولا غلبه کند. خلاصه اینکه اگر بخواهیم یک رتبه بندی از
این 5 محصول ارائه دهیم به ترتیب مگان، الانترا، سراتو، کورولا و 301 را در رده
های اول تا پنجم قرار می دهیم.