ضررهای استفاده مداوم از لنزهای رنگی

چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است و اگر کوچکترین آسیبی به آن وارد شود می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به جای بگذارد

چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است و اگر کوچکترین آسیبی به آن وارد شود می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به جای بگذارد. لنزهای تماسی، سطوح نازک و منحنی شکلی هستند که سطح قرنیه‌ی چشم را پوشش می‌دهند و به 2 دسته‌ی طبی و زیبایی تقسیم‌بندی می‌شوند. لنزهای طبی دارای منافذی هستند که چشم از طریق آن‌ها اکسیژن لازم برای نفس کشیدن را دریافت می‌کند اما معمولا این منافذ برای یکپارچه شدن رنگ روی لنزهای رنگی وجود ندارند به همین دلیل پزشکان و متخصصان استفاده از این نوع لنزها را توصیه نمی‌کنند. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا با بایدها و نبایدهای استفاده از لنزهای رنگی بیشتر آشنا شوید.

ضرر استفاده از لنزهای رنگیCredit: Crazy Lenses

به چشم پزشک مراجعه کنید

مهمترین نکته‌ای که برای خرید لنزهای رنگی باید رعایت کنید این است که حتما به چشم پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید با توجه به ساختار چشمتان برایتان نسخه بنویسد. زیرا لنز یک وسیله‌ی پزشکی است که برای حساس‌ترین عضو بدن استفاده می‌شود. اگر لنزی که می‌خرید زیادی تنگ باشد یا انحنای آن کوچک باشد، به چشم می‌چسبد و باعث سایش و التهاب چشم می‌شود، در نتیجه باکتری‌ها در این نقاط تجمع کرده و چشم عفونت می‌کند. پس هرگز بدون نسخه‌ی پزشک لنز رنگی تهیه نکنید و در صورت استفاده از آن‌ها، به طور مرتب برای معاینه به پزشکتان مراجعه کنید حتی اگر چشم‌هایتان دچار مشکل خاصی نشده باشند. 

از نام‌های تجاری معتبر استفاده کنید

اگرچه سفارش آنلاین لنزهای رنگی آسان‌تر است اما فروشگاه‌هایی که بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک، لنزهای رنگی را در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند، به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند. همانطور که سایز پای هر فرد متفاوت است و باید از کفش سایز خودش استفاده کند، اندازه‌ی مردمک چشم هر فرد هم متفاوت بوده و باید از لنز تماسی متناسب با سایز چشمش استفاده کند. فروشگاه‌هایی که لنزهای رنگی را بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، برای همه‌ی لنزها از یک سایز  استفاده می‌کنند و همانطور که در بالا هم گفتیم این کار خطر التهاب و عفونت را بالا برده و حتی می‌‌تواند منجر به نابینایی شود. اگر در صورت استفاده از لنز، چشمتان دچار قرمزی، خارش و التهاب شد باید لنزها‌ را به سرعت خارج کرده و به چشم پزشک مراجعه کنید.

لنز رنگی
Credit: Crazy Lenses

از لنزها به خوبی مراقبت کنید

خریدن یک لنز مناسب از یک فروشگاه معتبر و بر اساس نسخه پزشک، پایان کار نیست بلکه باید در طول استفاده از آن‌ها نیز به یکسری نکات ایمنی توجه کنید. به یاد داشته باشید که این لنزها تاریخ انقضا دارند و بعد از گذشت یک مدت زمان مشخص نباید از آن‌ها استفاده کنید همچنین هنگام گذاشتن و برداشتن لنز حتما باید دست‌هایتان را بشویید و خشک کنید، صابونی که استفاده می‌کنید باید بدون روغن و عطر باشد و از تماس هرگونه کِرِم دست، ضد آفتاب و لاک ناخن پاک‌کن به لنزها خودداری کنید و بعد از استفاده لنزها را داخل محلول استریل مخصوص قرار دهید. همچنین بهتر است که ناخن‌‌های خود را کوتاه نگه دارید تا آلودگی زیر ناخن به لنز نچسبد. اگر به هر دلیلی روی لنز خط افتاد یا دچار پارگی شد، به هیچ عنوان از آن‌ها استفاده نکنید.

اگر از لوازم آرایشی استفاده می‌کنید، لنزها را قبل از آرایش کردن به چشم بگذارید و قبل از پاک کردن آرایش از چشمتان خارج کنید. سایه چشم پودری، اسپری مو و ریمل می‌توانند وارد لنز شده و باعث التهاب چشم شوند.

از لنز دیگران استفاده نکنید

علاوه بر اینکه لنز مورد استفاده باید حتما بر اساس سایز چشم شما طراحی شده باشد، استفاده از لنز دیگران نیز باعث انتقال آلودگی و عفونت‌ چشمی از یک شخص به شخص دیگر می‌شود پس به هیچ عنوان از لنز دیگران استفاده نکنید.

آن‌ها را قبل از خواب در بیاورید

اغلب لنزها برای مصرف روزانه طراحی شده‌اند و استفاده از آن ها در طول شب خطر ابتلا به عفونت‌های چشمی را 10 برابر افزایش می‌دهد به همین دلیل حتی هنگام چرت زدن هم باید آن‌ها را از چشم خارج کنید. اما استفاده‌ی شبانه از بعضی از لنزها مشکلی نداشته و با مشورت پزشکتان می‌توانید از آن‌‌ها در طول شب نیز استفاده کنید.

ضرر استفاده از لنزهای رنگیCredit: Love And Lifestyles

از عینک آفتابی استفاده کنید

لنزها چشم‌های شما را حساس می‌کنند بنابراین در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید از عینک‌ آفتابی هایی استفاده کنید که از چشمانتان در برابر اشعه‌ی یو وی محافظت می‌کنند.

هنگام شنا از لنز استفاده نکنید

شنا کردن با لنز باعث عفونت و التهاب چشم‌های شما می‌شود. استفاده از عینک شنا می‌تواند تا حدودی ریسک آن را کم کند اما بهتر است که قبل از وارد شدن به آب، آن‌ها را از چشمتان خارج کنید. همچنین توصیه می‌شود هنگام حمام کردن نیز از لنز استفاده نکنید زیرا آب دارای موجودات ریزی است که در صورت وارد شدن به لنز می‌توانند منجر به عفونت چشم شما شوند.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر