ماهان شبکه ایرانیان

کتاب‌هایی که هر مادری باید بخواند

در این مطلب قصد داریم به مادران ایران‌زمین ۵ کتاب را که می‌تواند برای تربیت فرزندان دلبندشان مفید باشد را معرفی کنیم. برای آشنایی با این کتاب‌ها تا انتها با بنیتا همراه باشید.

در این مطلب قصد داریم به مادران ایران‌زمین 5 کتاب را که می‌تواند برای تربیت فرزندان دلبندشان مفید باشد را معرفی کنیم. برای آشنایی با این کتاب‌ها تا انتها با بنیتا همراه باشید.

1 - کتاب 140 بازی فکری با بچه‌ها از تولد تا سه‌سالگی

تربیت فرزند

نویسنده: جکی سیلبرگ

مترجم: آناهیتا آذری

بازی با نوزادان و کودکان کار بسیار مهم و همچنین لذت بخشی است. نوزادان به‌طور ناخودآگاه از همه‌ی رفتار‌های ما تأثیر می‌پذیرند؛ بنابراین باید همه‌ی رفتار‌های ما در برخورد با کودکان حساب‌شده و با برنامه‌ باشد.

نویسنده کتاب «140 بازی فکری با بچه‌ها از تولد تا سه‌سالگی» در این کتاب سعی می‌کند نحوه‌ی بهره‌ بردن از بازی‌های هدفمند، جهت رشد فکری کودکان و خردسالان را به خوانندگان کتاب آموزش دهد. بازهایی که در این کتاب آمده‌اند در 12 دوره که هر دوره به سه ماه از زندگی کودک اختصاص دارد طبقه‌بندی‌شده‌اند.

این کتاب برای اولین بار در سال 1383 توسط انتشارات قدیانی منتشر شد و در سال 1392 به چا‍پ هشتم رسید.

 

2 - کتاب کودک متفکر، والد متفکر

تربیت فرزند

نویسنده: دکتر میرنا شر

مترجم: زهرا حبیبی

متأسفانه هرروزه با بزرگ‌سالانی در محیط پیرامون خود روبرو می‌شویم که هنوز مسئولیت‌پذیری یا کنترل خشم را یاد نگرفته‌اند و همچنین بسیاری از مهارت‌های زندگی در آن‌ها دیده نمی‌شود. یکی از بهترین روش‌ها برای کم کردن این مشکلات آموختن مهارت‌های زندگی دز سنین کودکی است.

هدف نویسنده از نگارش این کتاب، کمک به مسئله گشایی و آموزش تکنیک‌های حل مسئله در کودکان است. تکنیک‌های مطرح‌شده در این کتاب را می‌توان برای کودکان چهارساله به بالا استفاده کرد. این کتاب شامل چهار فصل با عناوین «کنار آمدن با احساسات»، «مقابله با مشکلات و پیشگیری از مشکلات»، «گسترش روابط» و «ساختار مهارت‌های زندگی» است. تکنیک‌های معرفی‌شده در این کتاب بسیار ساده و متنوع هستند و کودکان با داشتن برنامه‌ای ساده می‌توانند این مهارت‌ها را یاد بگیرند.

 

3 - کتاب درمان اختلال خواندن

تربیت فرزند

نویسندگان: دکتر مصطفی تبریزی، علیرضا تبریزی و نرگس تبریزی

اختلال در خواندن یکی از مشکلات بزرگی است که امکان دارد برای هر فردی رخ دهد. از آنجایی‌ که والدین ایرانی همواره به‌عنوان یک معلم در خانه همراه فرزندان خود هستند ما به آن‌ها خواندن این کتاب را توصیه می‌کنیم. این کتاب عوامل اختلال در خواندن را بیان کرده و راهکار‌هایی برای رفع این نواقص ارائه می‌دهد.

نویسندگان کتاب ویژگی‌های کودکان دچار اختلال در خواندن را کوتاه بودن دامنه توجه، عدم برخورداری از رشد اجتماعی کافی، مشکل داشتن در تمرکز و ... می‌دانند. در این کتاب مراحل درمان مقدماتی در گام‌های متعددی تعریف می‌شود.

در سال 1394 این کتاب به چا‍‍پ شانزدهم رسید و همین امر خود نشانگر ارزشمند بودن این کتاب است.

 

4 - کتاب چگونه به کودک خود نه بگوییم

تربیت فرزند

نویسنده: ویل ویلکاف

مترجم: زهرا جعفری

به‌ احتمال‌ زیاد شما هم تا به‌ حال با لجبازی کودکان خود روبرو شده‌اید. والدین باید به این نکته توجه کنند که معمولاً کودکان نسبت به «نه» شنیدن واکنش منفی نشان می‌دهند و باید بداند برای مخالفت کردن با کودکان روش‌های دیگری هم وجود دارد. گفتن بیش‌ از حد نه به کودکان باعث می‌شود این کلمه تأثیرگذاری خود را از دست دهد. به همین دلیل والدین باید راه‌های متفاوت و بهتری برای مخالفت با تصمیم غیرمنطقی کودکان خود انتخاب کنند. باید توجه داشته باشید مقررات و محدودیت‌هایی که برای کودکان تعیین می‌کنید؛ متناسب با سن کودک باشد.

پدر و مادر خوبی بودن چیزی فراتر از مهارت در «نه» گفتن است. فرزندان باید مطابق نیاز‌های متنوع و رو به رشد جهان امروز تربیت شوند. این کتاب نکات لازم برای تربیت کودکان و نوجوانان را به والدین آموزش می‌دهد و همچنین به شما می‌آموزد؛ چگونه برای رسیدن به یک راهکار مناسب؛ برای کنترل رفتار فرزندانتان برنامه‌ریزی کنید.

 

5 - کتاب به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن

تربیت فرزند

نویسندگان: آدل فابر و الین مازلیش

مترجم: فاطمه عباسی‌فر

همواره برای داشتن ارتباط خوب و مفید با افراد پیرامون باید به این اصل مهم توجه کرد که یک ارتباط خوب‌ شکل نمی‌گیرد مگر اینکه دو طرف رابطه به یکدیگر احترام بگذارند. ارتباط بین فرزند و والدین نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ یعنی اگر والدین انتظار دارند فرزندان به خواسته‌های آن‌ها احترام گذاشته و به آن‌ها عمل کنند والدین نیز باید به خواسته‌های منطقی فرزندان خود احترام بگذارند.

نویسندگان کتاب دو مادر هستند که سال‌ها در کارگاه‌های آموزشی روانشناسی کودک شرکت می‌کردند و این کتاب حاصل تجربیات آن‌ها در این کارگاه‌ها است. این کتاب جلد دوم هم دارد که بیشتر مناسب مربیان و معلمان است. این کتاب یک کتاب کاربردی است که سعی دارد با استفاده از مثال، مفاهیم موردنظر خود را منتقل کند؛ با استفاده از تمرین‌های موجود در کتاب می‌توان ارتباط بهتری با فرزندان خود برقرار کرد.

 

امیدواریم که خواندن این کتاب‌ها بتواند به تربیت هر چه‌بهتر فرزندانتان کمک کند.

می توانید یک سری هم به «روش صحیح خواندن کتاب قصه قبل از خواب فرزندان دلبندمان» بزنید.

  • مقالات مشابه

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان