به گزارش ایسنا حمیدرضا حسینی دانا در نشست ابعاد گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی با رویکرد رسانهای که امروز در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از مسئولیتهای مهم در اقتصاد مقاومتی بر عهده رسانههاست،تصریح کرد: در بند 21 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی،مجموعههای علمی موظف به گفتمانسازی و ترویج مفاهیم اقتصاد مقاومتی هستند. یکی از مسئولیتهای مهمی که بر عهده رسانههاست مربوط به تشریح مفاهیم برای مردم و اشاعه رفتارهای اقتصادی شایسته در سبک زندگی آنان است.
وی با تاکید بر اینکه ترغیب مردم برای ظاهر شدن در فعالیتهای اقتصادی یکی از راههای افزایش حجم اقتصاد است، اظهار کرد: بالا رفتن حجم اقتصاد موجب افزایش تاب آوری آن میشود. در کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا به این مسئله توجه زیادی شده است و به این ترتیب تکانههای اقتصادی پایههای آن را متزلزل نمیکند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه گزارشدهی عملکرد سایر دستگاهها در حوزه اقتصاد مقاومتی یکی از مسئولیتهایی است که بر عهده رسانهها قرار دارد،گفت: از سال 94 که فعالیتهای جدیدی در حوزه سیاست و اقتصاد مقاومتی آغاز شده است دستگاهها باید عملکرد خودشان را در تکالیفی که برای آنها تعیین شده گزارش دهند.
وی با اشاره به اینکه دستگاهها تکالیفی که از طریق ستادها بر عهدهشان گذاشته شده است را بین سالهای 94 تا 96 عملی کردند، گفت: یکی از انتقاداتی که به عملکرد این دستگاهها وارد میشود این است که فعالیتهای آنان در این حوزه رسانهای نمیشود. در نتیجه این تفکر برای مردم ایجاد میشود که دستگاهها تنها ادامه دهنده برنامه پنجم توسعه هستند و عملکرد خاصی در حوزه اقتصاد مقاومتی ندارند.
حسینی دانا با تاکید بر اینکه تدوین نظامنامه ارزیابی فعالیتها که در اختیار دستگاهها قرار گرفته بخشی از حوزه فعالیت رسانه هاست،اظهارکرد:رسانهها باید گزارش این عملکرد را به شیوههای مختلف در اختیار جامعه و نخبگان بگذارند و به این ترتیب رضایت عمومی برای مردم ایجاد کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه عملکرد رسانه ها امکان ارزیابی صحیح تر مردم را فراهممی کند،اظهار کرد: رسانهها باید مفهوم اقتصاد مقاومتی را برای مردم تبیین کنند تا آنها نیز برای مطالبهگری آماده شوند.
وی با اشاره به اینکه گزارش عملکردها باید به زبان عامه مردم اتفاق بیفتد، تصریح کرد:نشریات تخصصی باید با زبان ساده رسانهای به مردم متصل شوند و به این ترتیب گردش اطلاعات را بهبود بخشند.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در ادامه با انتقاد از کلی گوییهای حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده از امکانات داخلی و کمک گرفتن از آنها برای رفع نیازهای جامعه است. در تئوری ها این مفهوم ناظر بر تاب آوری و اشتغالزایی است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مفهوم اقتصاد مقاومتی در بسیاری از نقاط دنیا با نامهای دیگری در صدر سیاست گذاریها قرار دارد گفت:رشد پویا،مبانی سازی چشم اندازها رسیدن به خودکفایی به عنوان هدف غایی بهبود شرایط اقتصادی کشورها در اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته می شوند.