زوج چمدان به دست/طبیعت این دو را می‌خواند[اختصاصی بنیتا]

سعید سالم و ماریا مالکی زوجی چمدان به دست و آماده سفر هستند که معتقدند از ۱۸ سال تجربه طبیعت گردیشان آرامش، اعتماد به نفس، تعاریف جدیدی از انسانیت و تغییر نگرش نسبت به زندگی به دست آورده‌اند. این زوج طبیعت گرد که ناشناخته‌هایی از طبیعت ایران را یافته‌اند در گفت و گو با بنیتا از چند و چون طبیعت گردی، سختی‌ها و لذت‌های این سفرها می‌گویند:

طبیعت گرد سعید سالم

سعید سالم و ماریا مالکی زوجی چمدان به دست و آماده سفر هستند که معتقدند از 18 سال تجربه طبیعت گردیشان آرامش، اعتماد به نفس، تعاریف جدیدی از انسانیت و تغییر نگرش نسبت به زندگی به دست آورده‌اند. این زوج طبیعت گرد که ناشناخته‌هایی از طبیعت ایران را یافته‌اند در گفت و گو با بنیتا از چند و چون طبیعت گردی، سختی‌ها و لذت‌های این سفرها می‌گویند:

طبیعت گردی را چگونه آغاز کردید؟

(سعید سالم): پدرمن در گرگان بزرگ شده و به طبیعت علاقه داشت و من هم با او به طبیعت می‌رفتم ودر این سفرها علاقه زیادی به طبیعت پیدا کردم. از سال 77 کوهنوردی را شروع کردم و سال 78 مدارکی مانند سنگ نوردی و صخره نوردی را دریافت کردم و سفر من با کوهنوردی شروع شد و گردشگری بعدها به آن اضافه شد.

سعید سالم

به مدت سه یا چهار سال کوهنوردی حرفه‌ای می‌کردیم؛ غار نوردی و دره نوردی داشتیم و کم کم به گردشگری علاقه مند شدم اما به طور کلی به جاهای تاریخی علاقه‌ای ندارم برای همین طبیعت گردی را انتخاب کردم. شروع کردم به طبیعت گردی با دوستانم تا زمانی که به فکر تاسیس موسسه طبیعت گردی افتادیم و این موسسه را در سال 86 به نام باران کوه تاسیس کردیم و بسیاری از دوستانم که امروز با ما به سفر می‌آیند از طریق همان موسسه با ما آشنا شدند.

همسرم را هم اولین بار در سفرهای باران کوه  در یک تور کویر دیدم. 

سعید سالم و ماریا مالکی

(ماریا مالکی): من قبل از آشنایی با سعید بسیار سفر می‌کردم ولی دلیل آشنائی ما همان سفر بوده ومی توان گفت که نقطه اتصال ما سفر بود. 

(سعید سالم): موسسه باران کوه به صورت گسترده فعال بود و گرایش اصلی مان هم طبیعت گردی، کوهنوردی، کویر نوردی، غارنوردی، سنگ نوردی، کمپینگ در جنگل و عکاسی از حیوانات بود که بعدها به دلایل شخصی این موسسه فعالیتش را به پایان رساند.

اما من و همسرم همچنان به طبیعت گردیمان در ایران و خارج از کشور ادامه دادیم و بعد از سال 91 سفرهای اصلیمان را شروع کردیم و با تجربه‌ای که در چند سال گذشته داشتم می‌توانستم در سفرهای شخصی با همسرم به طبیعت گردی بپردازیم که البته تا یک سال گذشته به دلیل همراهی همیشگی دوستانم هیچ وقت دو نفره سفر نکردیم!

برای انتخاب مقصدهایتان چه می‌کنید؟

داشتن اطلاعات از مقصد بسیار مهم است و 90 درصد یک سفر موفق داشتن اطلاعات کافی از مقصد است. اطلاعات می‌تواند در مورد زمان مناسب برای سفر به مقصد، موقعیت جغرافیایی مقصد، امکانات حمل و نقلی، امکانات استقرار در آن جا و نکات مهم محلی باشد.

قبل از هر سفر داخلی با مطالعه‌ای که در مورد مقصد انجام می‌دهیم آن را با توجه به وقت، هزینه و امکاناتمان انتخاب می‌کنیم.

(ماریا مالکی): برای انتخاب مقصد سفرهای خارجی من از مدت‌ها قبل از سفر در سایت‌های مختلف گردشگری خارجی به دنبال کسب اطلاعات از مکان‌های مختلف هستم و بعد با توجه با شرایطمان مقصد را انتخاب می‌کنیم.

سعید سالم

چه مقدار از طبیعت ایران را گشته اید؟

من با 18 سال طبیعت گردی در ایران فکر می‌کنم تنها توانسته ام 10 درصد از طبیعت ایران را بگردم و کسی که بخواهد کل طبیعت ایران را ببیند نیاز به 30-40 سال سفر و طبیعت گردی دارد. 

از چه زمانی و برای چه علاقه مند به گردش در طبیعت خارج از کشور شدید؟

من تا سال 93 سفر خارجی نداشتم و تمرکزم بیشتر بر طبیعت گردی در ایران بود. من معتقدم اگر گردشگری بخواهد حرفه‌ای کار کند باید 15 سال مرتب کشور خودش را بگردد و بعد به سفرهای خارجی برود.

من از بچگی علاقه شدیدی به جنگل‌های استوایی داشتم. این کمبود را احساس می‌کردم که جنگل‌های استوایی را نرفته ام. برای اولین هدف هم پوکت را انتخاب کردیم که هم جنگل استوایی برویم و هم ساحل استوایی را ببینیم. 

چگونه راهی اولین سفر خارجیتان شدید؟

برای این سفرمان اطلاعات بسیار کاملی راجع به پوکت و تورهای طبیعت گردی در این منطقه را جمع‌آوری کردیم و از آنجایی که بسیار بهتر است که از تورهای داخلی آن کشورها استفاده کنیم فقط بلیط سفر را تهیه کردیم و باقی برنامه‌های سفرمان را به داخل تایلند موکول کردیم. 

بسیار مهم است هتل و پرواز ارزان و مناسب را بیابید. مکان هتل هم بسیار مهم است و ما در سفر به پوکت هزینه جابه جایی از هتل را نداشتیم. 

مصاحبه با سعید سالم

در پوکت هم فصل سفر بسیار مهم است زمانی که در ‌های‌سیزن (فصل شلوغی) سفر می‌کنید هتل‌ها بسیار گران‌تر هستند و در مناطق استوایی هم باید در ‌های‌سیزن‌ها سفر کرد زیرا خارج از ‌های‌سیزن تحمل و آب و هوای مناطق استوایی سخت است. 

تمیزی، امنیت و نزدیک بودن هتل به مکان گردشگری در تایلند مهم است و نکته‌ای که در تایلند وجود دارد این است که هتل‌ها در تایلند قیمت ثابت ندارند و شما با اصرار بیشتر می‌توانید قیمت هتل‌تان را کاهش دهید. 

برای تایلند از این جا نمی‌توانید هتل را Book (رزرو) کنید. در منطقه‌ای مانند پوکت نگران پر شدن هتل‌ها نباشید اما در برخی کشورهای دیگر در ‌های‌سیزن‌ها باید هتل‌ها را از ایران بوک کنید مانند گرجستان. 

یک ماه قبل از هر سفر خارجی، قیمت‌ها، تخفیف‌ها، تورها و نظرات گردشگرانی که به مقصد مورد نظرتان سفر کرده‌اند را مطالعه کنید و بعد تصمیم گیری کنید. 

مثلا در سریلانکا ما به یک هتل یک ستاره رفتیم که امکاناتش بیشتر از هتل‌های 4 ستاره بود. 

(ماریا مالکی) برای ایرانی‌ها جا افتاده که ملاک رده بندی هتل‌ها ستاره است اما این‌گونه نیست و یک هتل یک‌ستاره می‌تواند کیفیتی بالاتر از هتل‌های 4 یا 5 ستاره داشته باشد.

مصاحبه اختصاصی با سعید سالم

چگونه خرید را در طبیعت گردیتان جا می‌دهید؟

(ماریا مالکی) من در سفرها برعکس نگاه عمده خانم‌ها به سفر، به خرید توجه زیادی ندارم و در سفرهای خارجی در حد خرید یاد بودی از آن کشور وقت برای خرید می‌گذارم و باقی وقتم را در طبیعت می‌گذرانم.

به خانم‌ها پیشنهاد می‌کنم از هرچه لذت می‌برند در سفر به سمت آن بروند؛ اگر از خرید کردن لذت می‌برند به فکر خرید باشند و اگر هم مثل من از طبیعت لذت می‌برند بیشتر وقتشان را صرف طبیعت گردی کنند. 

 سفر چه تاثیراتی در زندگی شما داشته است؟

من معتقدم انسان به جایی که تعلق دارد باز می‌گردد و من چون به طبیعت تعلق دارم به آن برمی گردم و علاقه زیادی به طبیعت گردی دارم. من در طبیعت آسیب‌ها و صدمات زیادی دیده ام اما باز هم به طبیعت باز می‌گردم.

سعید سالم

آرامش، اعتماد به نفس، کاهش استرس زندگی شهری، افزایش تجربه، شناختن آدم‌ها و شناختن حد خودتان همه از محاسن طبیعت گردی است. 

(ماریا مالکی): در این‌گونه سفرها تعاریف جدیدی از انسانیت و تغییر نگرش به زندگی برای شما ایجاد می‌شود. 

راز موفقیت سفرهایتان تا به حال چه بوده است؟

راز موفقیت سفر همسفر است. سفر موفق سفری نیست که هیچ سختی‌ای نداشته باشد بلکه سفری است که با همه سختی‌هایش از آن لذت ببرید. بنابراین در انتخاب همسفر باید دقت کنید. 

در برخی از سفرهای طبیعت گردی به دلیل خطرات بالا پیشنهاد می‌کنم از افراد نزدیک همسفر انتخاب نکنید زیرا بخش بیشتری از تمرکز شما صرف مراقبت از همسفرتان می‌شود و نمی‌توانید تصمیم‌گیری‌های درستی در این سفرها داشته باشید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر