خاصیت ها و ویژگی های بامیه [قسمت اول]

بامیه یک منبع غنی از فیبر است؛ تقویت کننده‌ی ذهن انسان، موثر در از بین بردن خستگی و ضعف، مفید برای استحکام استخوان‌ها، ضد التهاب، یک داروی گیاهی برای درمان خانگی سرماخوردگی و آنفولانزا، کمک به درمان یبوست، پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ، کلسترول را می‌سوزاند و مانع چاقی انسان می‌شود

بامیه یک منبع غنی از فیبر است؛ تقویت کننده‌ی ذهن انسان، موثر در از بین بردن خستگی و ضعف، مفید برای استحکام استخوان‌ها، ضد التهاب، یک داروی گیاهی برای درمان خانگی سرماخوردگی و آنفولانزا، کمک به درمان یبوست، پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ، کلسترول را می‌سوزاند و مانع چاقی انسان می‌شود. بامیه همچنین باعث جلوگیری از کم‌خونی شده و در درمان زخم معده و کمک به ایمنی بدن نقش مهمی دارد و برای جلوگیری از بیماری‌های چشم مفید است.
بامیه یکی از بهترین سبزیجات دارویی است که طمع بسیار خوبیه م دارد. منشأ اصلی بامیه کشورهای شمال شرقی آفریقا است. در این مطلب شما را با مزایای یکی از بهترین سبزیجات طبیعی و دارویی آشنا خواهیم کرد. با لیستی از فواید دارویی و ارزش غذایی عالی این گیاه قصد داریم شما را به قرار دادن بامیه در سبد غذایی‌تان تشویق کنیم بنابراین با
بنیتا همراه باشید.

خواص بامیه

بامیه را به خاطر ظاهرش به انگشتان دست یک بانو تشبیه می‌کنند. دستورالعمل‌های مختلفی برای استفاده و خوردن این سبزی وجود دارد که ارزش غذایی و دارویی بسیاری دارد. می‌توانید آن را به صورت خام، بخارپز یا پخته میل کنید که بستگی به مزاج یا برنامه غذایی‌تان دارد. بامیه تنظیم کننده قند خون، کمک به تنفس انسان و تسهیل کننده حرکات روده است که باعث کاهش احتمال ابتلا به یبوست می‌شود.
این سبزیِ غذایی و دارویی از تیره گیاهان گل‌دار و از خانواده گل ختمی است. بامیه را در مناطق گرمسیری و معتدل و مناطقی که کم محصول هستند نیز می‌توان کشت کرد. بامیه محصولی است که بعد از کاشت سریع رشد کرده و برای خوردن در دسترس قرار می‌گیرد؛ در ادامه یک لیست در مورد خواص دارویی بامیه ارائه خواهد شد.

خواص بامیه

1- منبع غنی از فیبر

فیبر در بامیه باعث هضم بهتر غذا می‌شود. فیبر در تنظیم کارکرد روده، جلوگیری از تورم روده و در از بین بردن ضایعات روده موثر است.

2- بامیه برای افراد دیابتی

بامیه مانند کیوی برای بیماران دیابتی مفید است. بامیه به تنظیم قند خون در بدن کمک می‌کند. خواص شبه انسولین موجود در بامیه برای کاهش قند خون در بدن موثر است و به مهار و تنظیم جذب قند توسط روده کمک می‌کند.

3- برای زنان باردار و رشد جنین

بامیه به دلیل دارا بودن ارزش غذایی و وجود فراوان ویتامین (B) باعث پیشگیری از سقط جنین، کمک به رشد مغز جنین و شکل‌گیری رگ‌های عصبی و جلوگیری از هر گونه نقص در آن‌ها می‌شود.

4- برای استحکام استخوان‌ها

وجود ویتامین (K) در بامیه به روند انعقاد خون کمک می‌کند. ویتامین (K) همراه با ویتامین (B) برای تراکم و استحکام استخوان‌ها مفید است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

5- برای آسم

خواص بامیه

وجود ویتامین (C)، آنتی اکسیدان و وجود خواص ضد التهابی در بامیه از پیشرفت آسم و حملات کشنده آن جلوگیری می‌کند.

6- تسکین دهنده درد یبوست

فیبر غنی موجود در غلاف بامیه باعث کمک به جذب آب و دفع سموم در بدن می‌شود و تسهیل کننده حرکات روده بزرگ است.

7- جلوگیری از سکته مغزی در گرما

بامیه در جلوگیری از سکته مغزی در تابستان یا سکته بر اثر گرما مفید است و ضعف و خستگی را از بین می‌برد.

8- جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ

فیبر نامحلول موجود در بامیه خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان موجود در بامیه به دستگاه ایمنی بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد و از جهش سلولی در روده جلوگیری می‌کنند.

9- جلوگیری از چاقی

بامیه کالری را می‌سوزاند و مانع چاقی در افراد می‌شود.

10- برای تنفس

خواص بامیه

 عصاره برگ و گل بامیه در درمان برونشیت و ذات‌الریه استفاده می‌شود و یک دارو خانگی برای بهبود آنفولانزا و سرماخوردگی است.

11- کاهش کلسترول بدن

فیبر محلول موجود در بامیه به کاهش کلسترول بدن کمک می‌کند. از سخت شدن سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند و با تغییر در تولیدات صفرا در روده به حذف کلسترول کمک می‌کند.

12- سم زدایی در پوست

فیبر همراه با ویتامین (C) موجود در بامیه به ترمیم بافت‌ها کمک می‌کنند. ویتامین (C) و فیبر از تغییر رنگ پوست و ایجاد آکنه و بیماری پسوریازیس که یک بیماری خود ایمنی پوستی است و دیگر بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

13- برای داشتن موهایی خوشحالت

مواد خوردنی موجود در بامیه به نرمی و رطوبت پوست و موهای سر کمک می‌کند. برای افرادی که از شوره، شپش و خارش بیش از حد پوست سر رنج می‌برند خوردن بامیه برای آن‌ها توصیه می‌شود.

14- سم زدایی در بدن

خواص بامیه

 الیاف موجود در بامیه به کبد در تجزیه و دفع سموم بدن کمک می‌کنند. این الیاف در تجزیه و دفع کلسترول‌های اضافی بدن از طریق اسید کیسه صفرا و مدفوع موثر هستند.

15- کمک به ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین (C) موجود در بامیه برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند. دیگر مواد ضروری مانند آهن، منیزیم، منگنز و کلسیم که در غلاف بامیه هستند به دستگاه ایمنی بدن در مقابله با رادیکال‌های آزاد مضر در بدن کمک می‌کنند.

16- برای چشم‌ها

بامیه برای داشتن بتاکاروتن (پیشساز ویتامین A)، زیگزانتین، لوتوپئین و آنتی اکسیدان برای جلوگیری از بیمارهای چشمی مانند آب‌مروارید و آب‌سیاه چشم مفید است.

می‌توانید یک سری هم به « برای پیشگیری از ابتلا به دیابت از این مواد غذایی استفاده کنید» بزنید.

 منبع: بنیتا

 

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر