نقد و بررسی فیلم سابربیکن ( Suburbicon )

« سابربیکن » داستانی است که برادران کوئن بیش از یک دهه پیش آن را نوشته بودند و در آن مقطع نیز جورج کلونی اعلام کرده که بود که قصد ساختن فیلمی براساس همین فیلمنامه را دارد اما مراحل ساخته شدن سالها به طول انجامید تا در نهایت در سال ۲۰۱۵ اعلام شد که این فیلم با بازنویسی فیلمنامه که توسط شخصِ کلونی و یار قدیمی اش، گرانت هسلو انجام شده، در مرحله تولید ...

image 13960815812 dn8qonpxcaa0014

« سابربیکن » داستانی است که برادران کوئن بیش از یک دهه پیش آن را نوشته بودند و در آن مقطع نیز جورج کلونی اعلام کرده که بود که قصد ساختن فیلمی براساس همین فیلمنامه را دارد اما مراحل ساخته شدن سالها به طول انجامید تا در نهایت در سال 2015 اعلام شد که این فیلم با بازنویسی فیلمنامه که توسط شخصِ کلونی و یار قدیمی اش، گرانت هسلو انجام شده، در مرحله تولید قرار گرفته است.

خبر ساخته شدن « سابربیکن » با توجه به حضور مجموعه ای از سینماگران اسکاری در پشت و جلوی دوربین باعث شد تا انتظار برای اکران آن بالا بگیرد و طرفداران بسیاری در سراسر جهان منتظر رونمایی از جدیدترین آثار برادران کوئن باشند که توسط جورج کلونی ساخته شده و بازیگران مطرحی از جمله مت دیمون و جولیان مور نیز ستاره های آن می باشند. اما انتظارات همیشه آنطور که فکر می کنیم پیش نمی رود و می تواند نتیجه معکوسی به همراه داشته باشد.

موضوع فیلم در دهه 50 رخ می دهد و داستان فردی به نام گاردنر (مت دیمون) را روایت می کند که در منطقه ای در حومه شهر که تمام ساکنین آن سفید پوست هستند زندگی می کند. اما پس از مدتی یک خانواده سیاه پوست به این منطقه نقل مکان می کنند که این وضعیت اصلاً به مذاق ساکنین منطقه خوش نمی آید. در یک شب پس از اینکه دزد به خانه گاردنر وارد می شود، باعث کشته شدن همسرش رز (جولیان مور) می شود و بزودی تحقیقات درباره مرگ وی آغاز می شود اما ....

/Upload/Public/Content/Images/1396/08/17/0041490278.jpg

« سابربیکن » دربرگیرنده مضامینی است که دغدغه همیشگی برادران کوئن بوده است. به هجو کشیدن رویای آمریکایی که سالهاست در سطح جامعه ایالات متحده مطرح می شود و از آن به عنوان یک دستاورد یاد می شود، همواره توسط کوئن ها به نقد و تمسخر کشیده شده است. آنها در فیلم « سلام سزار!»  هالیوود طلایی و مناسباتش را مورد حمله قرار دادند و در اثر دیگرشان به نام « درون لوین دیویس » بار دیگر رویای به شهرت رسیدن یک نوازنده آس و پاس را به بهترین شکل ممکن به هجو کشیده بودند. فیلمنامه جدید آنها نیز اینبار بصورت مستقیم به پوسته رویای آمریکایی اشاره دارد که بر اهالی منطقه حومه شهری کشیده شده و آنان را ایده آل معرفی می نماید؛ اما همه این موارد ظاهر است و در زیر این پوسته انبوهی از کمبودها و مشکلات نهفته است.

احتمالاً بهترین گزینه برای کارگردانی فیلمنامه اصلی « سابربین » خود برادران کوئن بودند اما در اینجا، جورج کلونی و هسلو نیز حضور یافته اند و فیلمنامه را بازنویسی کرده اند تا علاوه بر مواردی که گفته شد، مفاهیم اجتماعی جدیدی نظیر نژاد پرستی گسترده نیز در داستان گنجانده شود و همین امر سبب گسستگی در روایت داستان شده بطوریکه فیلم به دو بخش بی ربط مجزا می شود و سعی می کند در انتها ارتباطی منطقی میان آنان برقرار نماید که در این راه موفق نیست به این دلیل که در تمام مدت زمان فیلم، دو داستان بصورت کاملاً متفاوت پیش رفته اند و خط مشترکی که بتواند عامل اتصال آنها باشد، در فیلمنامه مفقود است.

/Upload/Public/Content/Images/1396/08/17/0041490379.jpg

زمانی که خانواده سیاه پوستی به منطقه ورود می کنند ، خوی نژاد پرستی اهالی را تحریک می کنند بطوریکه آنان دیگر شبیه شهروندانی نیستند که در بهشت پوشالی شان برترین زندگانی را پیش گرفته اند. آن شهروندان فهیم تاب دیدن خانواده تازه کوچ کرده به محل خویش را ندارند و بیمی از ایجاد آشوب در این راه ندارند که تصویری متضاد از آمریکایی با فرهنگ را به تصویر می کشد. این موضوع اما به جای آنکه در طول داستان بسط و گسترش بیابد، به مسیری متفاوت سوق داده می شود و مسئله دیگر فیلم پیرامون قتل همسرِ گاردنر و ورود خواهر دوقلوی همسرش ( که نقش آن را هم جولیان مور ایفا می کند ) می گذرد که ارتباط عاطفی را نیز سبب می شود. دو خط داستانی کامل متفاوت که به نظر می رسد یکی متعلق به کوهن ها بوده و دیگری محصول اندیشه های کلونی و هسلو.

ایراد عجیب دیگر فیلم ضعف در پرداخت شخصیت ها و البته شوخی های ضعیف اثر است که معمولاً کمتر در فیلمهایی که کوئن ها فیلمنامه آن را به رشته نگارش درآورده اند به چشم می خورد. فیلم بطور عجیبی در بین یک اثر درام و کمدی سیاه در رفت و آمد است و به درستی نمی داند که قرار است چه نوع روایتی را پیش بگیرد. دیالوگ های صریح و نافذ که از ویژگی های متن کوئن هاست، در اینجا طراوت خود را از دست داده و نمی تواند تاثیر گذار باشد. به همه اینها باید مجموعه ای از موقعیت های ضعیف از جمله فرار عجیب و غریب گاردنر با دوچرخه را نیز اضافه کرد که مشخص نیست ایده چه کسی بوده است!

/Upload/Public/Content/Images/1396/08/17/0041490478.jpg

ضرب المثل مشهوری وجود دارد که می گوید : « چنانچه آشپز دو تا شود، غذا شور یا بی نمک می شود ». به نظر می رسد این ضرب المثل درباره جدیدترین ساخته جورج کلونی صدق می کند چراکه ترکیب اندیشه های او و برادران کوئن سبب شده تا هیچکدام موفق به پیشبرد اهداف خود نباشند. به نظر می رسد که باید « سابربیکن » را از جمله آثار شکست خورده سال نامید.

 

3                                                                          Photo Gallery2

 

منتقد : میثم کریمی

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

سابربیکن : sub2bofe2Suburbicon

کارگردان : George Clooney

نویسنده : Joel Coen ، Ethan Coen ، George Clooney ، Grant Heslov

بازیگران :       

Matt Damon...Gardner

Julianne Moore...Rose / Margaret

Oscar Isaac...Bud Cooper

 رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : جنایی

زمان : 105 دقیقه  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر