معرفی سریال Westworld: آرمان‌شهری برای آرزوهای محال

کمپانی &#۸۲۲۰;وارنر برادرز &#۸۲۲۰; از سال ۱۹۹۰ در فکر بازسازی «وست ورلد» بودند و بعد از مرگ مدیر اجرایی استودیو، جسیکا گودمن، در سال ۲۰۱۱ این پروژه دوباره در دست بررسی قرار گرفت

دنیای غرب یک پارک تفریحی است اما نه از آن پارک تفریحی‌های که شما می‌شناسید و به آن عادت دارید. این پارک پیشرفته که برای گردشگران ثروتمند در نظر گرفته‌شده، توسط “میزبانان” رباتیک هایپر رئالیستیم گردانده می‌شود و به بازدید کندگان خود اجازه می‌دهد تا از طریق آگاهی مصنوعی تخیلات و فانتزی‌های خود را به هر طریقی که میل می‌کنند زندگی کنند. مهم نیست که این فانتزی‌ها چقدر غیرقانونی باشد، این هیچ عواقبی برای مهمانان پارک ندارد و این امکان را فراهم می‌کند که هر آرزویی در حد افراط آن برآورده شود؛ اما همه‌چیز همیشه به این شکل پیش نمی‌رود…

بازخورد اولیه منتقدان و مخاطبان نسبت به «وست ورلد» مثبت بوده؛ سریال ازلحاظ بصری، داستان و عناصرِ تِماتیک موردستایش قرارگرفته. در “روتِن تومِیتو” رتبه سریال 90 از صد بر اساس 63 ری ویو و امتیاز میانگین آن 8٫2 از 10 است.
سریال علمی تخیلی/ جنایی/ درام «وست ورلد»، ساخته جاناتان نولان و لیزا جوی نولان، یکی از جدیدترین سریال‌های شبکه “اِچ بی او “ است که اپیزود اول آن در تاریخ دوم اکتبر 2016 به نمایش درآمد، تاکنون یک فصل از این سریال به نمایش درآمده و فصل اول آن شامل 10 اپیزود است.ستارگانی که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند عبارت‌اند از: آنتونی هاپپکینز، اِد هریس، اِوان ریچل وود، تاندی نیوتون، جفری رایت، جیمز مارسدن، بِن بارنس، کلیفتون کالینز جونیور، اینگرید بالسو بِردال، لوک همسوورث، سیدز بِیبِت نودسِن، سایمون کوارترمن، رودریگو سانتورو، آنجلا سارافیان، جیمی سیمپسون، شنون وود وارد.
داستان سریال اقتباسی است از فیلمی به همین نام ساخته و نوشته‌شده توسط نویسنده آمریکای مایکل کرایتون (نویسنده پارک ژوراسیک و خورشید تابان). نولان به همراه جوی، جِی جِی آبرام و برایان بورک، تهیه‌کننده اجرای سریال را به عهده دارد، او به همچنین اپیزود پایلوت سریال را کارگردانی کرده است. موسیقی این سریال توسط رامین جوادی نوشته و ساخته‌شده (او در سریال «مظنون» نیز با نولان همکاری داشته). در محاسبه‌ای جوادی درباره آهنگ‌های مدرنی که در سریال استفاده‌شده صحبت کرده و گفته:

 سریال یک احساس بی‌زمانی در خود دارد، این‌یک پارک تفریحی با تِمِ وسترن است و درعین‌حال در خود ربات دارد، خوب، پس چرا آهنگ مدرن نداشته باشیم؟ این خود به‌گونه‌ای یک استعاره است که درتم کلی داستان پیچیده شده.

کمپانی “وارنر برادرز “ از سال 1990 در فکر بازسازی «وست ورلد» بودند و بعد از مرگ مدیر اجرایی استودیو، جسیکا گودمن، در سال 2011 این پروژه دوباره در دست بررسی قرار گرفت. در آگوست 2013 اعلام شد که کانال “اِچ بی او “ درخواست ساخت یک قسمت آزمایشی (پایلوت) را برای ورژن تلویزیونی داستان داده. در آگوست 2015 اولین تیزر رسمی سریال به نمایش درآمد که تاریخ پخش آن را 2016 اعلام می‌کرد.
طبق گزارش‌ها 10 اپیزود فصل اول با بودجه تقریبی 100 میلیون دلاری ساخته‌شده، با بودجه تقریبی 8 تا 10 میلیون برای هر اپیزود. “اِچ بی او” و “وارنر برادرز” هزینه ساخت این سریال را مشترک پرداخت کردند. همچنین گفته‌شده که “اچ بی او” هزینه گزافی برای خرید حق پخش سریال به “وارنر برادرز” پرداخته.

کمپانی “وارنر برادرز ” از سال 1990 در فکر بازسازی «وست ورلد» بودند و بعد از مرگ مدیر اجرایی استودیو، جسیکا گودمن، در سال 2011 این پروژه دوباره در دست بررسی قرار گرفت. در آگوست 2013 اعلام شد که کانال “اِچ بی او ” درخواست ساخت یک قسمت آزمایشی (پایلوت) را برای ورژن تلویزیونی داستان داده. در آگوست 2015 اولین تیزر رسمی سریال به نمایش درآمد که تاریخ پخش آن را 2016 اعلام می‌کرد.
جِی جِی آبرام، تهیه‌کننده سریال، پیشنهاد داد که داستان از زبان و نگاهِ ربات‌های “میزبان” روایت شود، نولان برای اجرای این نظریه و ارائه روایت از مؤلفه اخلاقی، از بازی‌های ویدئویی چون «بیو شوک»، «اینفینیت» و «رِد دِد ریدِمپشِن» الهام گرفت. او توضیح می‌دهد که داستان به واکاویِ این موضوع می‌پردازد که چرا خشونت در بسیاری از داستان‌های که ما دوست داریم تماشا کنیم وجود دارد، بااین‌حال خشونتی که توسط “مهمان‌ها” برای ارضاء این میل انجام می‌شود، چیزی نیست که ما دوست داشته باشیم. شخصیت‌های مستقل و بدون بازیکن در بازی‌های ویدئویی بر روی رویکرد خط داستانی فردی در «وست ورلد» تأثیر داشته و یک چرخه تکرارشونده و پیوسته را تولید می‌کند.
فیلم‌نامه داستان بر اساس تئوری‌های چون شبیه‌سازی واقعیت، نظارت و تماشاگری، زندگی به‌عنوان یک پرفُرمنس و مصرف‌گرایی سرمایه‌داری متأخر هم به‌عنوان اشراف و هم برده، طراحی‌شده و این تئوری‌ها را با اشتیاق تقریباً معنوی برای رستگاری (برای ربات‌ها و انسان‌ها به‌طور یکسان) به عمل می‌آورد و همه آن‌ها را در موقعیتی بازگشت‌پذیر و تکرارشونده می‌گذارد، مانند یک چرخه در برنامه‌ای کامپیوتری یا یک مرحله در بازی ویدئویی.بازخورد اولیه منتقدان و مخاطبان نسبت به «دنیای غرب» مثبت بوده؛ سریال ازلحاظ بصری، داستان و عناصرِ تِماتیک موردستایش قرارگرفته. در “روتِن تومِیتو” رتبه سریال 90 از صد بر اساس 63 ری ویو و امتیاز میانگین آن 8٫2 از 10 است و این سریال را چنین توصیف می‌کند:

 

با سطح چشمگیری از کیفیت که به منابع اصلی آن احترام می‌گذارد، دنیای غرب به شکل درخشان و اعتیادآوری بین درامی محصورکننده و هوشمندانه در برابر جنونی آشکار و بی‌پرده، تعادل برقرار می‌کند.

در سایت “متا کریتیک” فصل اول رتبه 73 از صد را بر اساس چهل‌ویک ری ویو به دست آورده.

la-ca-st-fall-preview-westworld-20160827-snap

نکاتی جالب و خواندنی درباره «وست ورلد»:

  • جاناتان نولان «وست ورلد» را این‌گونه توصیف کرده: ” فصل بعدی در داستان زندگی انسان که در آن ما دیگر کاراکترهای اصلی داستان نیستیم.”
  • سازندگان مجموعه، نولان و جوی می‌خواستند به سریال ” حالت « بلید رانِر» گونه” بدهند و می‌خواستند فضای سریال بسیار تیره‌تر از فیلم اصلی باشد و همین‌طور هم شد. این سریال به تاریکی جهنم است.
  • از کوئنتین تارانتینو خواسته بودند تا این بازسازی را او انجام دهد، ولی او این درخواست را رد کرد.
  • این اولین اقتباس تلویزیونی از فیلمی به همین نام نیست، در سال 1980 یک سریال زنده تلویزیونی به نام «فراتر از دنیای غرب» در شبکه “سی بی سی” پخش شد، تنها سه اپیزود از این سریال قبل از کنسل شدنش پخش شد.
  • مایکل کرایتون تصمیم داشت که یک بازسازی از فیلم خود قبل از مرگش در سال 2008 بسازد اما از این کار صرف‌نظر کرد.
  • اِد هریس نقش یک هفت‌تیرکش نمادین را بازی می‌کند. این نقش در فیلم اورجینال توسط یول برینر بازی شده است.
  • در فیلم اصلی کاراکتری که یول برینر بازی می‌کند یک ربات است اما در سریال کاراکتر اِد هریس یک انسان واقعی است.
  • اِد هریس به همچنین در فیلم «ترومن شو» بازی کرده که تِمی مشابه با داستان سریال دارد با این تفاوت که همه در فیلم انسان هستند و می‌داند که در یک ریالیتی شو بازی می‌کنند.
  • یک اقتباسِ اُرکسترال از آهنگ “پِینت ایت بلَک” گروه “رولینگ استون” درصحنه تیراندازی خیابانی اجرا می‌شود.

 

  • بر اساس وب‌سایت دنیایِ غرب، سفر یک‌روزه برای بازدید از دنیای غرب روزی 40000 دلار است.
  • فیلم اصلی «وست ورلد» (1973) اولین داستان مایکل کرایتون درباره پارک‌های تماتیک است که در آن همه‌چیز تبدیل به یک فاجعه می‌شود. داستان شناخته‌تر شده با همین تِم، البته، پارک ژوراسیک (1993) است. در این فیلم ریچارد آتنبرو نقش سازنده پارک را بازی می‌کند. در سریال نقش سازنده پارک را آنتونی هاپکینز بازی می‌کند که در پنج فیلم از آتنبرو نقش ایفا کرده.
  • هم اِوان ریچل وود (دولورس ابرناتی) و هم لوییس هِرتوم (پتر اَبرناتی) در سریال «ترو بلاد» بازی کرده‌اند اما هیچ‌گاه در یک صحنه باهم ظاهرنشده‌اند.
  • بعضی از صحنه‌های مجموعه در مرتع‌های کمپانی پارامونت فیلم‌برداری شده، این مراتع از سال 1923 توسط “پارامونت پیکچرز” مورداستفاده قرار گرفته‌شده، اما نه‌فقط برای فیلم و سریال‌های وسترن. سریال‌های چون «سی اِس آی» «ویدز» و «اِکس فایلز» ازجمله مجموعه‌های هستند که قسمت‌های از آن‌ها در این منطقه فیلم‌برداری شدند.
    آهنگ «نو سورپرایز» گروه “ریدیو هِد” توسط پیانوی اتوماتیک بار در اپیزود دوم نواخته می‌شود.
  • در اواخر اپیزود اول درمیابیم که دلورس اَبرناتی یکی از قدیمی‌ترین “میزبانان” در پارک است. او این‌قدر در طول این زمان بازسازی و تعمیر شده که عملاً کاملاً نو به‌حساب می‌آید.
  • جاناتان نولان برادر کریستفر نولان با او در فیلم‌های چون «پرستیژ»، «بتمن شوالیه سیاه» و «اینترستلار» (در هر سه فیلم به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس) همکاری کرده است. او به همچنین نویسنده داستان کوتاهی است که فیلم «مِمِنتو» از روی آن ساخته‌شده. جاناتان نولان به همراه همسرش لیزا جوی نولان سازندگانان مجموعه هستند. از کارهای لیزا جوی نولان می‌توان به سریال «مهره سوخته» اشاره کرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر