ماهان شبکه ایرانیان

کیهان کلهر یکبار دیگر با گروه جاده ابریشم نامزد جایزه گرمی شد

کیهان کلهر در بین موسیقی‌دانان ایرانی بیشترین تعداد نامزدی در جوایز گرمی را دارد

کیهان کلهر در بین موسیقی‌دانان ایرانی بیشترین تعداد نامزدی در جوایز گرمی را دارد. با اعلام نامزدهای گرمی 2017 در سه شنبه گذشته مشخص شد این هنرمند امسال هم در دو بخش نامزد دریافت جایزه شده است. کلهر به همراه گروه جاده ابریشم در دو بخش بهترین مستند با موضوع موسیقی و بهترین آلبوم موسیقی ملل نامزد شده است. با بنیتا همراه باشید و درباره این گروه موسیقی بیشتر بخوانید.

گروه جاده ابریشم

گروه جاده ابریشم

گروه جاده ابریشم در سال 2000 توسط یویو ما – یکی از برترین نوازندگان ویولنسل جهان – تشکیل شد. این گروه از نوازندگان و آهنگ‌سازانی با 20 ملیت مختلف تشکیل شده و هدف اصلیش ایجاد تعامل و تقارب فرهنگی از طریق موسیقی است. این گروه تاکنون شش آلبوم منتشر کرده که جدیدترین آن «مرا به خانه بخوان» یا Sing Me Home نام دارد. برگزاری کنسرت، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی و شرکت در همایش‌های مختلف از فعالیت‌های دیگر این گروه موسیقی است.

دقت در آثار این گروه نشان می‌دهد که این هنرمندان همواره به دنبال استفاده از تنوع موسیقایی فرهنگ‌های مختلف برای رسیدن به یک موسیقی جهانی هستند. درست است که یویو ما سرپرست گروه جاده ابریشم است اما همه اعضای گروه کار آهنگسازی را انجام می‌دهند. در بین آهنگسازان این گروه نام‌هایی از کشورهای ایران، آذربایجان، چین، کره، آرژانتین، ژاپن، هند، لبنان، مغولستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان، ارمنستان و ایالات متحده به چشم می‌خورد. به همین خاطر است که آثار گروه جاده ابریشم برای هر ذائقه موسیقایی خوشایند است.


Credit: Instagram/silkroadproject

خلاقیت و تبادل هنری عواملی هستند که باعث می‌شوند آثار گروه جاده ابریشم همزمان تازه و باستانی، آشنا و غریب و سنتی و نوآورانه به نظر برسند. هنرمندان این گروه سعی دارند با عبور از فرهنگ‌های مختلف در سرتاسر جهان به زبان موسیقایی جدیدی برسند که جامعه جهانی قرن بیست و یکم را به تصویر می‌کشد. زبان موسیقایی که از تفاوت‌های زبانی، قومیتی، مذهبی، جغرافیایی و سنتی پیشی بگیرد و ارتباط انسانی صلح‌آمیز انسانی را میسر کند.

مستند موسیقی غریبه ها

مستند موسیقی غریبه ها

مستند موسیقی غریبه ها: یویو ما و گروه جاده ابریشم اثر مستندساز برنده اسکار مورگان نویل است. این مستند با محوریت یویو ما – نوازنده و آهنگساز برنده 18 جایزه گرمی – به نحوه شکل‌گیری گروه جاده ابریشم و تولد موسیقی از دل سیر و سیاحت و غم و اندوه می‌پردازد. 

مستند غریبه ها به دنبال چرایی و چگونگی تولد گروه جاده ابریشم می‌رود و مسیر موفقیت آن را تا سال 2016 دنبال می‌کند. اگر دوست دارید بدانید این گروه چطور از یک ایده هنرمندانه و البته جهانی به گروهی تبدیل شده که برای دو میلیون نفر در 33 کشور مختلف کنسرت برگزار کرده، حتماً این مستند را ببینید.

مستند از کودکی یویو ما شروع می شود و مخاطب داستان رشد هنری و البته شکل‌گیری گروه جاده ابریشم را از زبان او می‌شوند. این مستند نه تنها بخوبی فلسفه شکل‌گیری چنین گروهی را بررسی می‌کند بلکه مخاطب را با روح گروه و آثارش هم آشنا می‌کند.

مستند موسیقی غریبه‌ها شامل مصاحبه با بیست نفر از اعضای گروه جاده ابریشم از جمله کیهان کلهر است. هر کدام از این هنرمندان تعریف خودشان از زبان موسیقایی جهانی را به مخاطب عرضه می‌کنند که روزنه جدیدی در باب موسیقی و کارکردهایش در ذهن مخاطب باز می‌کند. 

مستند موسیقی غریبه ها
Credit: Instagram/silkroadproject

این مستند در شاخه مستند جوایز گرمی نامزد شده و باید با مستندهای وقتی بمیرم، خواب خواهم بود، بیتلز؛ هشت روز هفته، لیموناد و شنبه شب امریکایی رقابت کند. 

آلبوم مرا به خانه بخوان

آلبوم مرا به خانه بخوان یا Sing Me Home ششمین آلبوم گروه جاده ابریشم است که جلوه کامل اهداف جاده ابریشم است. این آلبوم سیزده آهنگ دارد که هر کدام اثر یکی از اعضای گروه هستند. هر عضو گروه یک آهنگ که معنای خاصی برایش داشته را انتخاب کرده و آن را برای آلبوم مرا به خانه بخوان تنظیم کرده است. هر کدام از این سیزده آهنگ با همکاری یک هنرمند از فرهنگی متفاوت ساخته شده است. همین ترکیب تنوع موسیقایی این آلبوم را بخوبی نشان می‌دهد؛ گروهی که خودش از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف ترکیب شده با سیزده هنرمند از فرهنگ‌های موسیقایی متفاوت همکاری کرده است!

آلبوم مرا به خانه بخوان

Credit: Sony Masterworks

نتیجه این ترکیب نامانوس و منحصر‌به‌فرد آلبومی است که آزادانه از موسیقی فولکور مغولستان به عمق موسیقی مالی، ایرلند، ژاپن و هند می‌رسد. یویو ما درباره این آلبوم گفته است: «وقتی این آلبوم را گوش می‌کنید، صدای خانه‌های مختلف را می‌شنوید. این یکی از بهترین لذت‌های جاده ابریشم برای ماست؛ ما تفاو‌ت‌ها را می‌ستاییم و کنجکاوی که در مسیر کشف موسیقی جدید تجربه کرده‌ایم را از طریق موسیقی به اشتراک می‌گذاریم». 

در آلبوم مرا به خانه بخوان ملودی‌هایی فرهنگ‌های موسیقایی مختلف را طوری می‌شنوید که قطعاً از آنها لذت خواهید برد. این آلبوم یک تلاش موفق برای پیوند دادن صدای اهالی فرهنگ‌های مختلف است. مرا به خانه بخوان مثل سایر آثار گروه جاده ابریشم، پلی است که با عبور از تفاوت‌های فرهنگی یک لذت و معنای مشترک می‌سازد. 

آلبوم مرا به خانه بخوان در بخش بهترین آلبوم موسیقی ملل جوایز گرمی نامزده شده و باید با آلبوم‌های سرنوشت، راه رفتن روی ردپای پدران‌مان، سرزمین طلا و بوسه رقابت کند.

 منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان