ماهان شبکه ایرانیان

معرفی و بررسی فیلم «Only the Brave»

فیلمی که داستان واقعی آتش‌نشان‌ها را با احساسات دل‌خراش و شکوه بصری پیش می‌برد

فیلمی که داستان واقعی آتش‌نشان‌ها را با احساسات دل‌خراش و شکوه بصری پیش می‌برد

«تنها شجاعان» داستان واقعی گروهی از آتش‌نشانان در رخدادی واقعی است: گروهی از مردان جوان متخصص اطفا حریق در سازمان آتش‌نشانی در شهر پرسکت ایالت آریزونا آزمون سختی برای خاموش کردن آتش‌ در تپه‌های یارنل در سال 2013 را پشت سر گذاشتند که در رسانه‌ها نیز بازتاب گسترده‌ای داشت. هم‌چنین قسمتی از داستان این فیلم بر اساس همین ماجرا بنا شده است.
اولین صحنه فیلم در جنگلی مشتعل می‌گذرد و خرسی که در حال سوختن است از وسط آن به سمت دوربین می‌آید. این تصویر چندین بار دیگر نشان داده می‌شود که بازتابی از خاطرات اریک مارش (جاش برولین Josh Brolin) سرپرست آتش‌نشانی است که آن را این‌گونه توصیف می‌کند: “یکی از زیباترین و مخوف‌ترین چیزهایی که در عمرم دیده‌ام”. واضح است که جوزف کوشینسکی Joseph Kosinski در مقام کارگردان به‌شدت از این ایده تأثیر گرفته است. «تنها شجاعان» فیلمی با تصاویر باشکوه، افسانه‌ای و سورئال است که اتفاقاً احساسات بیننده را بسیار درگیر کرده و حتی او را به گریه می‌اندازد.دیالوگ‌هایی که کن نولان Ken Nolan و اریک وارن سینگر Eric Warren Singer در فیلم‌نامه‌هایشان می‌نویسند در سطحی بسیار صادقانه و پرحرارت است. نه‌تنها شخصیت‌ها آشنا و صمیمی به نظر می‌آیند، بلکه بسیار خالص هستند: مارش انسان سخت‌گیری است اما مدیر عادلی نیز هست که حاضر می‌شود برای افراد زیردستش هر کاری انجام دهد اما این مسئله باعث شده از آماندا (جنیفر کانلی Jennifer Connelly) همسر باوفایش دور بماند. مایلز تلر Miles Teller در نقش برندن مک‌دوناه ملقب به «دونات» بازی می‌کند که فردی ازهم‌گسیخته و خرابکار است که به ماری‌جوانا نیز اعتیاد دارد. او پس از فهمیدن این نکته که بچه‌ای درراه دارد می‌خواهد برای آخرین بار شانسش را امتحان کند و با نگاهی جدید به زندگی، به‌عنوان عضو گروه عملیاتی وارد آتش‌نشانی شود. تیلور کیچ Taylor Kitsch نقش مرد سبیلوی جذابی را دارد که تقریباً دردسرهای زیادی برای دونات درست می‌کند اما کم‌کم تبدیل به دوست صمیمی و هم‌خانه او می‌شود.ممکن است خط مش این شخصیت‌ها ساده به نظر بیاید، اما بازیگران این نقش‌ها به هر شخصیت جان تازه‌ای بخشیده‌اند و مثل این است که با تمام وجود نقش خود را ایفا می‌کنند. در اوج این نقش‌ها تلر قرار دارد که معمولاً نقش آدم‌های پرحرف و حقه‌باز را بازی می‌کند اما در این فیلم انسانی نحیف و محبوب است که به‌خوبی از پس قسمت‌هایی که نقش یک بازنده آرام و خسته را دارد برآمده است. جف بریجز Jeff Bridges هم در نقش مدیر بازنشسته آتش‌نشانی پرسکت که مأموران را برای این عملیات سرپرستی می‌کند خیلی خوب ظاهر شده و در دقایق پایانی فیلم لحظات پرقدرت و تأثیرگذاری را دربازی‌اش ارائه می‌دهد که تابه‌حال از او ندیده‌ایم.
چنین نقش‌آفرینی‌های طبیعت‌گرایی به طرز قابل‌توجهی با سبک کوشینسکی در تضاد است. این کارگردان پیش از این دو فیلم موفق علمی-تخیلی ساخته بود؛ فیلم دنباله‌دار «ترون: میراث» TRON: Legacy در 2010 و «فراموشی» Oblivion با بازی تام کروز در سال 2013.

کارگردان جوزف کوشینسکی در پشت صحنه «تنها شجاعان»

کوشینسکی هرگز از شکوه و عظمت عجیب سوژه‌هایش چشم‌پوشی نمی‌کند. فیلم‌برداری‌هایی که در نمای دید پرنده ضبط‌شده‌اند آتش‌نشان‌ها را در مسیرشان به سمت بیشه و جنگلی که درختانش در حال سوختن سقوط می‌کند و دود آن همه دره را فرامی‌گیرد دنبال می‌کنند. ممکن است رویکردی چنین تحت کنترل و باسلیقه دور از عقل خوانده شود اما ظرافت باشکوه فیلم‌سازی هم آتش و هم آتش‌نشان‌ها را که در سطحی افسانه‌ای در نبرد هستند را چند برابر می‌کند.
و حالا نظر برخی منتقدین درباره «تنها شجاعان» را مرور می‌کنیم.
بیل گودیکونتز Bill Goodykoontz گفته وقتی قرار باشد داستان قهرمانان واقعی روایت شود، خیلی راحت می‌توان به سمت کلیشه‌ها رفت؛ اما جوزف کوشینسکی تصویری از قهرمانان را نشان می‌دهد که گاهی هنگام کارهای خارق‌العاده هم دچار لغزش می‌شوند؛ رویکردی که فیلم را بسیار تکان‌دهنده می‌کند و تاثیرش ویران‌کننده است. بازی‌ قوی جاش برولین، جنیفر کانلی و مایلز تلر در کنار فیلم‌برداری فوق‌العاده‌ای که تماشاچی را کاملا غرق در صحنه‌های عظیم و آتش‌سوزی‌های غیرقابل پیش‌بینی می‌کند، این فیلم را تبدیل به بزرگداشتی به‌جا و اثری ممتاز کرده است.پیتر دبروگ Peter Debruge از ورایتی Variety نقد خود را این‌طور نوشته: این فیلم تصویری هیجان‌انگیز و پر احساس از شجاعت است. فیلم‌هایی مثل «تنها شجاعان» هزینه ساخت بسیار بالایی دارند و به دلایل نامشخصی، تماشاچیان کمترین علاقه را به دیدن این‌گونه فیلم‌ها در سینما نشان داده‌اند. ممکن است برای برخی مخاطبان، بحث درباره مواد مخدر و زمان درست برای بچه‌دار شدن کهنه و پیش‌پاافتاده به نظر بیاید، اما این دقیقا همان نکته‌ای است که بخشی از این فیلم را جالب کرده است.

به‌ نظر استفانی مری Stephanie Merry منتقد واشینگتن پست Washington Post گروه بازیگران جاذبه باورپذیر و برادرگونه‌ای دارند، به خصوص تلر و تیلور کیچ که ابتدا نقش یک مزاحم را دارد که پیش از صمیمی شدن‌ و شروع رابطه دوستی‌شان، برندن (تلر) را به‌شدت اذیت می‌کند. کلادیو میراندا Claudio Miranda که پیش از این برای فیلمبرداری «زندگی پی» Life of Pi برنده اسکار شده، در یک صحنه محسورکننده، شکوه چشمگیر و مخوف آتش را به زیبایی به تصویر کشیده است. «تنها شجاعان» به‌روشی شگفت‌انگیز با تمام حرکات و احساساتی که به تصویر کشیده، برای کسانی که هیچ اطلاعی از هنر مبارزه با آتش ندارند نیز آموزنده است.تیم گریرسون Tim Grierson از اسکرین اینترنشنال Screen International در نقد فیلم نوشته کوشینسکی پایانی ساده را برای «تنها شجاعان» در نظر گرفته و روایت داستان تا حد زیادی قابل پیش‌بینی است، اما همین پیروی از عرف، به قدری شجاعانه دربرابر سنت‌ها ظاهر می‌شود که می‌توان به وضوح انسانیت را درون قهرمانانش دید.

و در آخر سورن آندرسن Soren Andersen نویسنده سیاتل تایمز Seattle Times معتقد است زیر نظر جوزف کوشینسکی بازیگران متعددی در فیلم حضور دارند و جاش برولین و مایلز تلر سردسته آن‌ها هستند که سرزندگی و احساسات فراوانی را در اجرای خود به نمایش می‌گذارند. بر خلاف تصور، در چنین فیلمی که بازیگران متعددی دارد، کمتر با صحنه‌ای مواجه می‌شویم که بازیگران کاملا رها و آسوده و به دور از لایه‌های شخصیت‌شان باشند. صحنه‌هایی که برولین و جنیفر کانلی در مقابل هم قرار می‌گیرند بسیار احساسی و متاثرکننده است. رابطه آن‌ها هسته عاطفی و پیچیدگی بی‌انتهای این اثر سینمایی چشمگیر است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان