بررسی لزوم مصرف مکمل‌ها (۲)

بخش دوم- همه ما نام مکمل‌های غذایی مانند مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی به گوشمان خورده و مدام می‌شنویم که مصرف این مکمل‌ها برای بسیاری از افراد ضروری است.

بررسی لزوم مصرف مکمل‌ها (2)

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

رژیم‌هایی که در آنها از کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند شکر سفید، برنج سفید و آرد سفید زیاد استفاده می‌شود، بدن برای پردازش این مواد به ویتامین B بیشتری نیاز پیدا می‌کند. یک رژیم نامتعادل به بروز حالاتی چون تحریک پذیری، اختلالات خواب، ضعف و بی‌حالی منجر می‌شود.

آنتی بیوتیک‌ها

برخی باکتری‌ها علی رغم توان بالایشان در از بین بردن عفونت‌ها، باعث می‌شوند باکتری‌های مفید روده هم از بین بروند. برخی از این باکتری‌ها ویتامین‌های گروه B‌ را تولید می‌کنند. کمبود ویتامین B در اثر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند به بروز عوارض عصبی بسیاری منجر گردد. به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام مصرف آنتی بیوتیک‌های با طیف گسترده، مکمل‌های ویتامین B‌ در رژیم غذایی بیمار گنجانده شود.

آلرژی‌های غذایی

اگر کسی به گلوتن یا لاکتوزحساسیت داشته باشد، گروه بزرگی از غذاها از رژیم غذایی فرد حذف می‌شود که به معنای از دست رفتن بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بدن است.

ضعف محصولات کشاورزی

برخی خاک‌های کشاورزی به خاطر استفاده مکرر و مداوم از آنها طی سال‌های متمادی، ضعیف شده از نظر وجود مواد مغذی دچار کمبود می‌شوند. به همین خاطر محصولات کشاورزی مورد مصرف ما هم ممکن است از جهت مواد مغذی و ویتامین‌ها و مواد معدنی چندان غنی نباشند.

حوادث و بیماری‌ها

سوختگی‌ها نیاز بدن به پروتئین و مواد معدنی و ویتامین‌ها را افزایش می‌دهند. کسی که جراحی کرده است، به موادی مانند روی، ویتامین E و دیگر موادی که در ترمیم سلول‌ها و بافت‌ها موثرند، احتیاج مبرم دارد. ویتامین D، کلسیم و ویتامین C

 برای جوش خوردن استخوان‌های شکسته ضروری هستند که علاوه بر مکمل‌ها باید از طریق یک رژیم غذایی مناسب تامین شوند. بدنی که در آن عفونتی لانه کرده برای بهبود به منابع غنی روی، منیزیم و ویتامین‌های B5 و B6 احتیاج دارد.

استرس

استرس‌های فیزیکی، شیمیایی و احساسی نیاز بدن به ویتامین‌های B5، B6، B2 و C را افزایش می‌دهند. کسانی که در هوای آلوده زندگی می‌کنند باید غذاها و مکمل‌‌های حاوی ویتامین E مصرف کنند.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

تحقیقات نشان می‌دهند بیش از 60 درصد زنان از سندرم پیش از قاعدگی رنج می‌برند. آنها در روزهای قبل از قاعدگی دچار سردرد، تحریک پذیری، نفخ شکم، حساسیت سینه‌ها، افسردگی و ضعف می‌شوند که مصرف ویتامینB6 می‌تواند به کاهش این علایم کمک کند.

نیازهای رشد

 رشد سریع در سنین نوجوانی، نیاز بدن را به مواد مغذی چندین برابر می‌کند. به این ترتیب بدن می‌تواند تغییرات و رشد فیزیکی، بیوشیمیایی و عاطفی سریعی را که پیش آمده مدیریت کند و آن را به سلامت پشت سر بگذارد. این مسأله به خصوص درباره دختران اهمیت دارد.

شرایط ویژه بارداری

 یک خانم باردار چندین برابر بیش از زمان قبل از بارداری به مواد مغذی و ویتامین‌ها و مواد معدنی احتیاج دارد. در واقع برای سلامتی مادر و داشتن یک بارداری سالم و بدون مشکل و رشد مناسب جنین، مادر باید از طریق رژیم غذایی مناسب و مکمل‌ها (زیر نظر پزشک) نیازهای بدن خود را تامین کند.

به طور عمده ویتامین‌های گروه B‌، به خصوص  ویتامین‌های B1، B2، B6، فولیک اسید، B12، A، D و E‌ بسیار مورد نیاز هستند. مواد معدنی بسیاری چون کلسیم، آهن، منیزیم، روی و فسفر هم نقش بسیار مهمی در سلامت مادر و جنین دارند.

 ضد بارداری‌های خوراکی

مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی باعث کاهش جذب فولیک اسید می‌شود و نیاز بدن به ویتامین B6‌ و احتمالا ویتامین C‌، روی و ریبوفلاوین را افزایش می‌دهد.

کم‌غذایی

بعضی افراد به طور عادی و بدون اینکه بخواهند وزن کم کنند، کم غذا می‌خورند و تعدادی از غذاها را یا اصلا نمی‌خورند یا به میزان کافی مصرف نمی‌کنند؛ به همین دلیل ناخواسته دچار کمبود بسیاری از ویتامین‌ها یا مواد معدنی می‌شوند.

برای خواندن بخش اول- بررسی لزوم مصرف مکمل‌ها- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- بررسی لزوم مصرف مکمل‌ها- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر