راهکار‌های درمان و کنترل همورویید (۳)

بخش سوم- به هموروئید، توده نیز گفته می شود در این حالت وریدهای مقعد متورم و ملتهب می شود. بروز هموروئید تقریبا متداول است.

راهکار‌های درمان و کنترل  همورویید (3)

 

— در صورتیکه باردار هستید، خوابیدن به پهلو باعث کاهش فشار برعروق خونی موجود در لگن می شود. این مورد از بزرگتر شدن هموروئید جلوگیری می کند.

— سعی کنید از لباس زیر کتانی استفاده کنید تا از مرطوب شدن آ‌ن که باعث تحریک هموروئید می شود، پرهیز کنید. همچنین استفاده از لباس های گشاد که اجازه حرکت آ‌زاد را می دهد، فشار ناحیه مقعد را کم می کند.

— از بالش گرد و حلقوی برای نشستن استفاده نکنید چون جریان خون را محدود کرده و ممکن است باعث تشدید علائم شود.

— از درمان های موضعی همانند کرم های مخصوص هموروئید یا مواردی که محتوی هیدروکورتیزون است استفاده کنید. در ضمن می توانید از دستمال هایی که محتوی عوامل بی حس کننده موضعی و یا لیدوکائین هستند نیز بهره ببرید.

— سعی کنید ناحیه مقعد را تمیز نگه دارید، دوش گرفتن و حمام رفتن روزانه به منظور تمیز کردن پوست اطراف مقعد با آ‌ب گرم کمک می  کند. به طور منظم، 15-10 دقیقه، در وان حمام آ‌ب گرم غوطه ور شوید.

این کار را چندین بار در روز تکرار کنید. مصرف صابون ضروی نیست و ممکن است مشکل را تشدید کند. بعد از حمام به آ‌رامی ناحیه اطراف مقعد را با سشوار خشک کنید تا رطوبت موجود به حداقل برسد، درغیر این صورت مشکل تشدید می شود.

— سعی کنید ناحیه مقعد را نخارانید.

— از کیسه یخ استفاده کنید تا تورم مقعد از بین برود.

— برای رهایی از درد می توانید از استامینوفن، آ‌سپرین و یا ایبوپروفن به طور موقت استفاده کنید.

— درمان جراحی ممکن است برای هموروئیدهایی که خیلی بزرگ هستند، پرولا پس(افتادگی از مقعد) دارند و به طور متناوب خونریزی می کنند یا محتوی لخته های خونی هستند (ترومبوز)، پیشنهاد شود. رویه معمول شامل فریز کردن بافت درگیر، تزریق مواد شیمیایی به درون هموروئید برای کوچک کردن آ‌ن، جراحی هموروئید یا جای گذاری حلقه های لا ستیکی اطراف هموروئید به منظور برداشت آ‌ن است.

به چه پزشکانی باید مراجعه کنیم؟

ارزیابی و درمان هموروئید به تخصص های زیر مربوط می شود:

— پزشک خانواده

— پزشک متخصص داخلی

— پزشک متخصص زنان و زایمان

— جراح عمومی

— —پزشک متخصص گوارش

در صورتی که درمان دارویی یا جراحی مورد نیاز نباشد، بیمار به متخصص کولورکتال (روده بزرگ و مقعد)، متخصص گوارش، پزشکی که متخصص در مشکلا ت مقعد است ارجاع داده می شود.

در صورتیکه شما جوانتر از 50 سال هستید و گاهی اوقات دچار خونریزی از هموروئید می شوید (خون قرمز روشن عمدتا روی دستمال توالت) می توانید درمان در منزل را یک تا دو هفته آ‌زمایش کنید البته این در حالی است که تقریبا مطمئن باشید که خونریزی به دلیل یکی از موارد زیر است:

— زور زدن و تقلا  برای عبور مدفوع

— جراحت شناخته شده مقعد

در بیشتر موارد خونریزی ناشی از هموروئید بعد از 3-2 روز متوقف می شود . درمان در منزل را برای جلوگیری از شروع خونریزی مجدد ادامه دهید و در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

— خونریزی بیش از یک هفته

— شروع مجدد خونریزی

— وجود خونریزی بدون دلیل

— درصورتی که سن شما بیش از 50 سال است و سابقه خون در ادرار، سرطان کولون، خونریزی و درد غیر مرتبط با عبور مدفوع در ناحیه مقعد داشته باشید و تغییراتی در عادات روده های شما روی دهد.

سطح مقطع مدفوع نازکتر از معمول (ممکن است سطح مقطع آ‌ن پهن تر از یک مداد نباشد) و رنگ آ‌ن سیاه یا قیری رنگ شود، نتوانید مدفوع را دفع کنید، اسهال یا نفخ شکمی داشته باشید، مواد غیرطبیعی از مقعد ترشح شود، تب همراه با مدفوع خونی و یا توده یا برآ‌مدگی که نرم نباشد و از مدخل مقعد جدا نشود، داشته باشید و یا هر آ‌نچه که فکر می کنید هموروئید است، باید با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شود که شما مشکلا ت جدیتری ندارید.

غربالگری و تشخیص

پزشک با معاینه ساده تشخیص می دهد که شما مبتلا  به هموروئید خارجی هستید یا خیر. درمورد هموروئید داخلی، ممکن است نیاز به معاینه لمسی با انگشت دست شود. اما ممکن است پزشک با این تکنیک به نتیجه نرسد چون هموروئید های داخلی، اغلب خیلی نرم هستند به طوری که با معاینه مقعد مشخص نمی شوند. در این موارد ممکن است پزشک بخواهد قسمت پایینی روده بزرگ و مقعد را با دستگاه هایی نظیر آ‌نوسکوپ (حررحژرذا) معاینه کند.

معاینه جامع تر شامل ارزیابی کل کولون و مقعد با استفاده از کولونوسکوپ می شود. بدین ترتیب زخم های خونریزی کننده که ممکن است در کولون و مقعد وجود داشته باشد از تشخیص حذف می شود. در صورتی که خونریزی بعد از درمان هموروئید وجود داشته باشد معاینات تکمیلی و پیگیری ضرورت پیدا می کند.

 

برای خواندن بخش اول- راهکار‌های درمان و کنترل  همورویید- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- راهکار‌های درمان و کنترل  همورویید- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر