مشکلاتی که از طریق موهای بدن آشکار می‌شوند

مشکلاتی که از طریق موهای بدن آشکار می‌شوند
1. ژن‌هایی که از خانواده به ارث برده‌اید
میزان موهایی که روی پتو مشاهده می‌کنید، بستگی به قومیت شما دارد. موهای ریزی که در سراسر بدن وجود دارند، از کلمه لاتین Vellus به معنای کرک گرفته شده است. موهای بلند، زبر و رنگی که ضخامت بیشتری دارند، موهای تزئینی نام دارند که در ابروها، مژه‌ها، روی سر و چانه، زیربغل و در نواحی شرمگاهی مشاهده می‌شود.
افراد مختلف قومیت‌های متفاوتی دارند که باعث تغییر در میزان موهای تزئینی می‌شود. ژن‌های افراد آسیایی منجر به کمترین میزان موهای تزئینی می‌شود؛ اما ژن‌های افراد اسپانیایی و خاورمیانه منجر به بیشترین میزان موهای تزئینی می‌شود. سایر قومیت‌ها در بین این دو قرار می‌گیرند.

2. بیماری خودایمنی
این مشکل نادر است؛ اما گاهی سیستم ایمنی بدن ممکن است فولیکول‌های مو را فعال کند. نتیجه این مشکل ممکن است به صورت ریزش مو در تکه‌های گرد و عجیب، ریزش کل موی روی پوست سر یا ریزش کل موی سر و بدن از جمله ابروها و مژه‌ها بروز کند. این بیماری‌ها معمولاً از طریق استروئیدهای سیستمی درمان می‌شوند و موها احتمالاً دوباره رشد خواهند کرد. البته این درمان‌ها همیشگی نیستند.

3. عدم تعادل هورمونی
افزایش ناگهانی رشد مو یا کاهش رشد مو در زنان معمولاً در نتیجه عدم تعادل هورمون‌های مردانه به وجود می‌آید. هورمون‌های مردانه در حالت طبیعی هم در زنان و هم در مردان در سطوح مختلف وجود دارند. اگر هورمون تستوسترون افزایش یابد، موهای زائد افزایش خواهد یافت. این مشکل پرمویی نام دارد و باعث رشد موهای ناخواسته همانند موهای مردان در زنان می‌شود؛ یعنی موهایی در بخش بالای ناف، بالای قفسه سینه یا بالای کمر در زنان رشد می‌کند.
طاسی زنان نیز نشانه تغییر سطح هورمون‌های مردانه در زنان است. زمانی که سطح استروژن در دوران یائسگی کاهش می‌یابد، تستوسترون افزایش یافته، موهای سر زنان نازک شده و موهای صورت زبر می‌شود. شاید موهای زبری روی چانه نیز رشد کنند.

4. مشکل تخمدان‌ها
اگر پرمویی در زنان با عادت‌های ماهیانه نامنظم همراه شود، احتمالاً یک مشکل سیستمی وجود دارد. مهم‌ترین علت این مشکل، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است. در این سندرم، تخمدان‌ها بزرگ شده و حاوی توده‌های مایع کوچکی به نام فولیکول‌ها هستند. دومین علت رایج این مشکل، چاقی مفرط است که ممکن است به همراه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مشاهده شود.

5. تومور
اگر پرمویی به صورت ناگهانی و شدید ظاهر شود، به عنوان مثال طی یک دوره شش ماهه، یعنی سطح هورمون تستوسترون و DHEAS بالا است. شاید توموری داشته باشید که هورمون‌های مردانه آزاد می‌کند و پروفایل هورمون بدن شما را تا حدی تغییر می‌دهد که موهای زیادی به سرعت روی بدنتان رشد می‌کنند. در چنین مواردی پزشکان به دنبال یک غده کلیوی یا تخمدانی می‌گردند. این مشکل رایج نیست؛ اما باید توسط پزشک چک شود.

6. فقر آهن و کم‌کاری تیروئید
هر فردی چرخه موی مختص خود را دارد. در برخی افراد، موها در بهار کاهش یافته و می‌ریزد. برخی دیگر در تابستان و زمستان موهای خود را از دست می‌دهند. با این حال ریزش موی ناگهانی ممکن است نشان‌دهنده فقر آهن یا تیروئید کم‌کار باشد. گیاهخواران و زنانی که عادت ماهیانه شدید دارند، ممکن است دچار این نوع ریزش مو شوند. ریزش مو در اثر کم‌کاری تیروئید علائم خاصی دارد. اگر بیش از یک‌سوم ابروهایتان ریخته و ناخن‌هایتان شیاردار شده است، احتمالاً بیماری خودایمنی تیروئید دارید. با یک آزمایش خون می‌توان این مشکل را شناسایی کرد. تغییر ناگهانی سطح استروژن پس از بارداری یا توقف مصرف قرص‌های کنترل بارداری ممکن است باعث ریزش موقت مو شود.

7. عادات نامناسب
برخی داروها مانند مورفین ممکن است اثرات مشخصی را به مدت چندین سال در موهایتان ایجاد کنند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر