کد‌های مرموز روی میوه‌ها و برخی سبزیجات چه می‌گویند؟

گاهی اوقات که میوه، غذا یا سبزیجات خاصی را از میادین میوه و تره بار یا میوه‌فروشی‌ها می‌خرید، متوجه برچسب‌هایی روی آنها می‌شوید که چند عدد یا بارکد روی آن درج شده است

کد‌های مرموز روی میوه‌ها و برخی سبزیجات چه می‌گویند؟

گاهی اوقات که میوه، غذا یا سبزیجات خاصی را از میادین میوه و تره بار یا میوه‌فروشی‌ها می‌خرید، متوجه برچسب‌هایی روی آنها می‌شوید که چند عدد یا بارکد روی آن درج شده است. این برچسب‌ها فقط برای اسکن کردن قیمت خوراکی‌ها نیست. کد PLU یا برچسب قیمت که روی محصول چاپ شده است علاوه بر قیمت، شرایط رشد میوه را نیز برای شما باز گو می‌کند. با خواندن کد PLU شما متوجه خواهید شد که آیا آن محصول دستکاری ژنتیکی شده یا به کمک کود شیمیایی، قارچ‌کش یا علف‌کش تولید شده است.

نکاتی که در مورد این برچسب‌ها باید بدانید عبارت‌اند از:

plu-codes-stuck-on-easy-peelers-1024x768

1- اگر کد PLU فقط حاوی رقم بود، بدین معنی است که محصول مورد نظر به شیوه سنتی با استفاده از آفت‌کش‌ها رشد کرده است. چهار رقم آخر PLU نشان می‌دهد که چه نوع سبزی یا میوه‌ای است. مثلاً همه موزها برچسب 4011 دارند.

12442021693_f8cbdd32d4_b

2- این اعداد و ارقام در همه جا یکسان هستند. مثلاً موز در همه کشورهای دنیا برچسب شماره 4011 دارد.

plu-codes

3- اگر کد PLU پنج رقمی و عدد اول 8  بود، نشان می‌دهد که این میوه یا محصول تراریخته یا دستکاری ژنتیکی شده است. عموماً از این میوه‌ها و سبزیجات اشتباهاً به عنوان ارگانیک یاد می‌شود. بنابراین، غیرممکن است محصول ارگانیکی بخورید که از بذرهای اصلاح‌شده یا تراریخته تولید شده باشند. یک موز که دستکاری ژنتیک شده و تراریخته شده باشد (GMO) با شماره 84011 شناخته می‌شود.

4- اگر کد PLU پنج رقمی بود و با عدد 9 آغاز می‌شد، نشان می‌دهد این محصول ارگانیک است نه تراریخته! موزی که ارگانیک است با شماره 94011  شناخته می‌شود.

5- اتفاقاً جالب است بدانید که چسبی که برای چسباندن استیکرها روی میوه استفاده می‌شود ارزش غذایی دارد. اما خود استیکر خوردنی نیست.

6- کندن این برچسب‌ها دشوار است؟ از نوار چسب برای کندن آنها استفاده کنید. در مورد سیب که جواب می‌دهد. نوار چسب را روی برچسب بچسبانید و آن را بکنید.

citrus-fruit-laser-etching-technology-offers-alternative-to-labels-developer

7- تتوی لیزری روی میوه‌ها شیوه دیگری است که به تازگی جایگزین برچسب شده است و حاوی همان اطلاعاتی است که روی برچسب قید می‌شود.

8- دستگاه تتو یک دستگاه هوشمند و مبتکرانه است که به آرامی با میوه تماس پیدا می‌کند و اطلاعات مورد نظر را روی پوست آن حکاکی می‌کند.

9- نمی‌خواهید روی میوه یا خوراکی‌هایی که می‌خرید برچسب داشته باشد؟ مستقیم و بدون واسطه، از یک کشاورز در شهر خود محصولات کشاورزی را بخرید؛ دست اول و بدون برچسب! یا خودتان درخت بکارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر