ماهان شبکه ایرانیان

میوه قاتل: دلیل بیماری مغزی مرموز کشف شد

راز بیماری مغزی صدها کودک هندی در فصل تابستان کشف شد.

میوه قاتل: دلیل بیماری مغزی مرموز کشف شد

راز بیماری مغزی صدها کودک هندی در فصل تابستان کشف شد.

بنا بر تحقیقات جدیدی که به تازگی منتشر شده است، دلیل بیماری مغزی کودکان میوه سرخالو (lychee) است که به طور گسترده در باغستان‌های شهر مظفرپور، جایی که این بیماری شایع است، پرورش داده می‌شود. اغلب، کودکانی که با معده خالی این میوه را می‌خوردند به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به گزارش نیویورک تایمز، از سال 1995، گزارش شده است که بچه‌های شهر مظفرپور به ناگاه بیمار شده و دچار حمله‌های عصبی صرع می‌شوند که بیشتر در ساعات اولیه صبح رخ می‌دهد. بیشتر این بچه‌ها به کما می‌روند و 40 درصد آنها نیز به هلاکت می‌رسند و می‌میرند. شیوع این بیماری معمولاً اوایل خرداد تا اواسط مرداد است؛ درست همان زمانی که میوه‌های سرخالو برداشت می‌شوند.

با وجود بسیاری از تحقیقات اولیه، محققان هنوز در مورد دلیل بروز این بیماری در حال بحث هستند و به توافق نظر نرسیدند.

در یکی از مطالعات جدید، محققان حدود 400 کودک مبتلا به این بیماری مغزی مرموز را در سال 2014 مورد تحلیل و بررسی قرار دادند و با 100 کودک دیگری که به این بیماری مبتلا نبودند مقایسه کردند.

نمونه‌های تجزیه خون و مایع نخاعی از کودکان مبتلا به بیماری مغزی گرفته شد و نشان داد که این کودکان نه علائم عفونت دارند و نه در برابر آفت‌کش‌ها قرار گرفته‌اند. اما بیشتر این کودکان درست قبل از ابتلا به این بیماری، میوه سرخالو را خورده‌اند. در واقع، نتایج تحقیقات نشان داد که کودکانی که بیماری مغزی دارند نسبت به آنهایی که ندارند 10 برابر بیشتر احتمال دارد سرخالو خورده باشد و 6 برابر بیشتر ممکن است ظرف 24 ساعت قبل از ابتلا به بیماری، به باغستان میوه رفته باشند.

علاوه بر این، بررسی نمونه ادرار نشان داد که در دو سوم از این کودکان بیمار، علائم وجود دو سم هایپوگلیسین و متیلِنِسیکلوپروپیل گلیسین که در دانه سرخالو یافت می‌شود دیده شده است. این سموم در میوه‌های نارس به میزان زیادی دیده می‌شود.

از آنجا که بسیاری از مردم این میوه سرخالو را مصرف می‌کنند و بیمار نمی‌شوند، محققان به عامل دیگری ظنین شدند که احتمال آن بعید نیست: خوردن میوه با معده خالی.

نتایج نشان داد کودکان مبتلا به بیماری مغزی دو برابر بیشتر از کودکان سالم احتمال دارد شام نخورند. بسیاری از کودکانی که بیمار شدند میزان قندخون بسیار پایین و مشکلات دیگری در متابولیسم خود داشتند.

محققان گفتند وقتی کودکان شام نخورند، قند خون آنها افت می‌کند. با بروز این اتفاق، بدن به طور طبیعی شروع به سوزاندن اسیدهای چرب می‌کند تا گلوکز تولید نماید. اما سموم موجود در سرخالو متابولیسم اسیدهای چرب را بر هم می‌زند و منجر به افت شدید قند خون و التهاب مغز در کودکان می‌شود.

نیاز به این دو به همراه هم توضیح می‌دهد که چرا کودکان این منطقه از هند به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ با این که بسیاری از آنها سرخالو خورده بودند.

با اینکه باغستان‌های سرخالو دور تا دور روستای مظفرپور را احاطه کرده است اما معمولا فقط یک کودک از کل کودکان این روستا به این بیماری حاد مبتلا می‌شود. ترکیب مصرف سرخالو، نخوردن شام و دیگر عوامل مؤثر مانند تغذیه ضعیف یا سوء تغذیه و خوردن حجم زیادی از سرخالو منجر به بروز این بیماری مغزی می‌شود.

پس از این تحقیقات، پژوهشگران به کودکان این ناحیه توصیه کردند که مصرف سرخالو را به حداقل برسانند و والدین حتماً به کودکان خود شام بدهند تا جلوی بروز این بیماری را بگیرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان