به لیمو نام یک گیاه دارویی معطر است که بوی خوشایند لیمو دارد. درختچه به لیمو 1٬5 تا 2 متر ارتفاع دارد که گاهی بیشتر هم می‌شود. این درختچه به سرمای  زیرصفر حساس است.

خواص

پودر برگ گیاه به لیمو به رنگ سبز مات و دارای بوی معطربا طعمی تند و تلخ است. از به لیمو در درمان سوء‌هاضمه، نفخ، سردردهای یک طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علائم سرماخوردگی استفاده می‌شود. در تقویت حافظه، ایجاد آرامش و درمان بی خوابی نیز مفید است؛ همچنین به عنوان ادویه در مصارف خانگی کاربرد دارد. اسانس به لیمو دارای خواص ضدباکتری و حشره کش است. از فراورده‌های موجود در بازار آن، می‌توان به چای ورون اشاره کرد. دم نوش به لیمو  تسکین دهنده اعصاب است. اسانس این گیاه در صنایع غذایی و در تهیهٔ انواع عطر و ادکلن بسیار کاربرد دارد.  دمنوش به لیمو استرس و خستگیهای روحی را کاهش می‌دهد و برای التیام میگرن و درمان سرفه مناسب است.  برگ‌های به لیمو ضد تشنج و درد است.

نحوه مصرف

  • افرادی که از بوی بد دهان رنج می‌برند می توانند از به لیمو به عنوان دهان شویه طبیعی استفاده کنند.
  • حل کردن یک قاشق برگ خشک به لیمو در آب می‌تواند به سیستم تنفسی کمک کند و باعث خروج خلط شود.
  • از امولسیون 2 درصد اسانس به لیمو، برای از بین بردن شته و کرم‌های ریز استفاده شود.
  • به لیمو برای تقویت معده در ردیف بهترین داروها قرار می‌گیرد که برای این منظور بهتر است همیشه به صورت دم کرده مانند چای مصرف شود. این دمنوش به رفع تپش قلب کمک می‌کند.
  • دمنوش به لیمو استرس و خستگی‌های روحی را کاهش می‌دهد و برای التیام میگرن و درمان سرفه مناسب است.

 نکات مهم

  • در دوران آبستنی و شیردهی باید از مصرف زیاد به لیمو اجتناب شود. در بیماران دچار نارسایی کلیوی استفاده موضعی اسانس به لیمو ممکن است سبب حساسیت پوستی شود.
  • برگ و اسانس به لیمو را باید دور از نور، در جاى خنک و در ظروف در بسته نگهدارى کرد.

تاریخچه 

نام علمی به لیمو به افتخار دکتر اوگوست لیپی، جهانگرد فرانسوی که به آمریکای جنوبی مسافرت کرد و این گیاه  را با خود به اروپا برد، لیپی گذارده شده است. این درختچه بومی آرژانتین و شیلی است.