این گیاه عجیب را پرورش دهید!

بگونیا رکس یکی از رنگارنگ‌ترین گیاهان خانگی است که با بقیه گیاهان شما ترکیب رنگی زیبایی ایجاد می کند! می‌دانید چه طور پرورشش دهید؟

این گیاه عجیب را پرورش دهید!

بگونیا رکس یکی از رنگارنگ‌ترین گیاهان خانگی است که با بقیه گیاهان شما ترکیب رنگی زیبایی ایجاد می کند! می‌دانید چه طور پرورشش دهید؟

 

در میان گونه‌های مختلف بگونیا، بگونیا رکس یکی از زیباترین بگونیاها است که گاهی به آن بگونیای نقاشی شده یا بگونیای تجملی می‌گویند. این گیاه بیشتر به خاطر خودنمایی و برگ‌های مارپیچ و کنگره داری که دارد محبوب است.

بگونیا رکس برگ‌های بزرگی ( گاهی تا 15 سانتی متر) دارد که با طیفی از رنگ سبز، قرمز، نقره‌ای و بنفش رنگ آمیزی شده اند! این گیاه منحصرا به خاطر شاخسار زیبایش پرورش داده می‌شود. گل‌های بگونیا رکس کوچک هستند و کمتر در معرض توجه قرار دارند به همین خاطر گاهی پرورش دهندگان گل‌ها را می‌برند تا انرژی گیاه گرفته نشود.

بعضی گونه‌های بگونیا رکس در طول فصل زمستان به حالت کمون می‌روند.

شرایط رشد

– نور

بگونیا در تمام طول سال به مکانی روشن با نور غیر مستقیم نیاز دارد. چون این گیاه خیلی گل نمی‌دهد به نور کمتری در مقایسه با بقیه بگونیاها نیاز دارد. بگونیا رکس در زیر نور فلورسنت هم به خوبی رشد می‌کند.

– آبیاری

بگونیا رکس آبیاری منظم را دوست دارد اما از آبیاری بیش از حد متنفر است. همچنین در محیطی مرطوب بهتر رشد می‌کنند اما رطوبت مستقیم را دوست ندارند. اگر بر روی این گیاه غبار پاشی مستقیم صورت گیرد احتمال ابتلا به سفیدک پودری بالا می‌رود.

– دما

دمای متعادل تا گرم (و مرطوب) را دوست دارد. این گیاه سرما و یخ بندان را تحمل نمی‌کند و بعضی گونه‌های آن در طول پاییز و زمستان اصطلاحا به خواب زمستانی می‌روند.

– خاک

خاکی با اکسیژن زیاد، سبک و با زهکشی خوب خاک مناسب بگونیا رکس است.

– کود دهی

برای کود دهی بگونیا در طول فصول رشد (بهار و تابستان) با استفاده از کودهای مخلوطی که حاوی تمام عناصر مورد نیاز گیاه هستند، محلولی نصف غلظت گفته شده روی بسته کود درست کنید و هر دو هفته یک بار گیاه را کود دهی کنید. می‌توانید محلول کودی را یک چهارم غلظت گفته شده تهیه کنید و هر هفته از آن استفاده کنید.

تکثیر

گونه‌های بسیار زیادی از بگونیا در واقع هیبرید هستند و نمی‌توان آنها را از طریق کاشت بذر تکثیر کرد. بگونیاهای ریزوم دار را می‌توان به راحتی به وسیله تقسیم ریزوم در هنگم تعویض گلدان تکثیر کرد. تقریبا بقیه انواع بگونیا به وسیله قلمه ساقه قابل تکثیر هستند. استفاده از هورمون ریشه زایی هم می‌تواند فکر خوبی باشد! اگر می‌خواهید شانس گرفتن قلمه‌ها بیشتر شود این هورمون را از گلفروشی‌ها تهیه کنید و قلمه‌ها را قبل از کاشت در آن قرار دهید. یکی دیگر از راه‌های جالب تکثیر بگونیا رکس قلمه برگ است! یکی از برگ‌های بالغ (نه خیلی پیر و نه خیلی جوان) بگونیا را با دمبرگ از ساقه ببرید، بر روی رگبرگ‌های گیاه بریدگی‌های جزئی و سطحی ایجاد کنید (در صورت دلخواه) و سپس برگ را درون مخلوط خاکی یا غیر خاکی مخصوص ریشه دهی قرار دهید. این روش ممکن است دیرتر از روش‌های دیگر جواب دهد پس صبر داشته باشید.

تعویض گلدان

بگونیا رکس گیاهی ریزوم دار است که از طریق ریزوم گره مانند خود رشد می‌کند. به همین دلیل این گیاه در یک گلدان بزرگ و عمیق، جایی که ریزوم فضای کافی برای رشد و پخش شدن داشته باشد، بهتر رشد خواهد کرد. تا زمانی که گلدان فضای خالی داشته باشد گیاه‌تان شاداب است و به خوبی به شکفته شدنش ادامه می‌دهد! زمانی که ریزوم به حدی بزرگ شد که به دیواره‌های اطراف گلدان رسید، وقتش رسیده که گیاه را به گلدانی یک سایز بزرگ‌تر با خاک تازه منتقل کنید. در هنگام تعویض گلدان ریزوم‌گیاه را تقسیم کنید تا هم گیاه‌تان بهتر رشد کند و هم تعداد بگونیاهایتان بیشتر شود!

بگونیاهای سرحالی برایتان آرزومندیم!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان