بهترین گیاهان برای تراریوم! – قسمت دوم

فقط چند لحظه‌ای به جلوه یک جنگل انبوه کوچک که درون ظرفی شیشه‌ای محبوس شده فکر کنید! حالا می‌توانید از ساخت تراریوم صرف نظر کنید؟ سبزی و نشاطی که تراریوم به خانه می‌بخشد با گلدان‌های گیاهان آپارتمانی از زمین تا آسمان تفاوت دارد!

بهترین گیاهان برای تراریوم! – قسمت دوم

فقط چند لحظه‌ای به جلوه یک جنگل انبوه کوچک که درون ظرفی شیشه‌ای محبوس شده فکر کنید! حالا می‌توانید از ساخت تراریوم صرف نظر کنید؟ سبزی و نشاطی که تراریوم به خانه می‌بخشد با گلدان‌های گیاهان آپارتمانی از زمین تا آسمان تفاوت دارد!


بهترین گیاهان برای تراریوم! – قسمت


8- تیلاندسیا (گیاه هوایی)

تراریوم با گیاه های هوایی؟ چه هیجان انگیز! تیلاندسیا استریکا انتخابی بسیار عالی برای تراریوم است.

گل‌های خیره کننده و قیف مانند صورتی، آبی یا بنفش در بالای برگ‌های باریک و سبز کم رنگ، این گیاه را از لحاظ رنگ و بافت به گیاهی عالی برای نگهداری در تراریوم بدل کرده است. حداکثر ارتفاعی که این گیاه پیدا میکند 20 سانتی متر است پس برای نگهداری در تراریوم‌های کوچک هم مناسب است.

9- آکوروس

تلائلو شاخ و برگ طلایی و زیبای این گیاه از میان شیشه‌های‌ تراریوم سحر آمیز است! این گیاه که حالتی چمن مانند دارد برای پوشاندن نقاط خالی تراریوم‌های بزرگ گیاهی بسیار ایده آل است. هم چنین می‌تواند برای شبیه سازی یه دشت پر از چمن در تراریوم‌تان مورد استفاده قرار بگیرد. کافی است اندکی آن را کوتاه کنید و از چند عروسک یا سنگریزه کمک بگیرید تا یک چمنزار را تداعی کند! حداکثر ارتفاعی که آکوروس پیدا می‌کند 35 سانتی متر و عرض آن نهایتا به 15 سانتی متر می‌رسد که با هرس به موقع می‌توان رشد آن را محدودتر کرد.

10- چمن موندو (چمن سیاه موندو)

این چمن گیاهی آشنا برای باغبانان است. برگ‌هایی نواری و تسمه مانند دارد که رنگ‌شان از سبز پر رنگ تا سیاه متفاوت است. چه رنگ خاصی! گل‌های ظریف موندو در بهار ظاهر می‌شوند. در بلوغ ارتفاع گیاه به حدود 38 سانتی متر هم می‌رسد، پس استفاده از آن در تراریوم های بزرگ توجیه بیشتری دارد. رطوبت فضای داخلی تراریوم برای این گیاه کافی است پس نیازی به غبار پاشی ندارد. چمن موندو در نهایت رشدش عرضی در حدود 30 سانتی متر پیدا می‌کند.

11- آسپلنیوم

یکی از بزرگترین گیاهان مناسب برای کاشت در تراریوم، گیاه دلپذیر و قوسی شکل آسپلنیوم است که می‌تواند تا 60 سانتی متر بلند شود و عرضی برابر با 120 سانتی متر پیدا کند. پس حواستان به هرس منظم و به موقع آن باشد!

نور موجود در تراریوم برای این گیاه بسیار مناسب است. آسپلنیوم که گیاهی سایه دوست است، هم چنین به نام سرخس مادر هم شناخته می‌شود.

12- بگونیا توت فرنگی

این گیاه دوست داشتنی شاخساری رونده به رنگ قرمز دارد و به خاطر گل‌های زیبایش لقب بگونیا توت فرنگی را گرفته است. گیاه در حالت بالغ حداکثر 20 سانتی متر ارتفاع دارد. حتی زمانی که گل‌های زیبا و آشفته بگونیا وجود ندارند، برگ‌های قلب مانند و خوش طرح گیاه رنگ‌های سبز و قرمز را به چشمان شما هدیه می‌دهند.

برای تکثیر گیاه و کاشت در گلدان یا یک تراریوم دیگر، به راحتی یکی از شاخه های رونده را قیچی کنید و مجددا در خاک بکارید. اگر از بگونیا توت فرنگی تان به خوبی مراقبت کنید، مانند بسیاری از گیاهان گل دهنده دیگر، برای مدت زمان طولانی عمر می‌کند و شاداب باقی می‌ماند. بگونیا در حالت بالغ عرضی معادل 15 سانتی متر پیدا می‌کند.

13- چمن عروس

چمن عروس یکی از بهترین گیاهان برای کاشت در تراریوم است که چه از لحاظ ظاهر و اندازه و چه از لحاظ شرایط نگهداری مناسب این کار است. این گیاه در تراریوم‌های کوچک کاربرد زیادی دارد چرا که اندازه شاخسار آن ظریف است و به راحتی می‌توان آن را هرس کرد و در اندازه دلخواه نگه داشت.

با استفاده از این گیاه به عنوان گیاه پوششی و چند عروسک یا مجسمه کوچک و تعدادی سنگ به عنوان صخره، می‌توانید مناظری خیال انگیز در تراریوم‌تان خلق کنید! یک دشت و کوهستان خیالی یا چند مسافر کوچک که در چمنزاری نشسته اند! هر چه دلتان بخواهد! هم چنین از چمن عروس برای پوشاندن قسمت‌های خالی مانده تراریوم و یا در حد فاصل بین دو گیاه کاشته شده بزرگ‌تر استفاده می‌شود.

این گیاه رطوبت را بسیار دوست دارد و در صورت خشک شدن خاک و بی آبی کشیدن از بین می‌رود، پس غبار پاشی ان را فراموش نکنید!

چمن عروس رشد نسبتا سریعی دارد و هرسی منظم و به موقع می‌خواهد.

14- برگ قاشقی (پپرومیا برگ قاشقی)

برگ‌های چرمین و سبز رنگ این گیاه زندگی را به خانه می‌آورد! فقط کافی است آن را کنار گیاهانی مثل پتوس یا سینگونیوم در تراریوم‌تان بکارید تا هیچ تراریوم دیگری چشمتان را نگیرد! برگ قاشقی برای کاشت در تراریوم‌های سایز متوسط تا بزرگ مناسب تر است. این گیاه نور کم را به خوبی تحمل می‌کند و از آفتاب مستقیم بیزار است! رطوبت فضای داخلی تراریوم برای قاشقی مناسب و کافی است و نیاز به غبار پاشی ندارد. یکی از نکته‌‌های جالب راجع به برگ قاشقی نحوه تکثیر آن است، این گیاه به وسیله برگش هم ازدیاد پیدا می‌کند! کافی است یک برگ نسبتا جوان و بالغ آن را جدا کنید و در خاک مناسب قرار دهید!

نکته‌ها

– برای ساخت یک تراریوم خوب و سرحال حتما دقت کنید که گیاهانی که نیازهای یکسانی دارند را در یک تراریوم و با هم بکارید و از کاشت گیاهان با خواسته‌های نوری، آبیاری و … متفاوت پرهیز کنید.

– به دلیل بسته بودن یا تنگ بودن دهانه ظرف تراریوم، در صورت قرار دادن آن در جلوی آفتاب مستقیم، دمای داخلی تراریوم بسیار زیاد می‌شود و این ممکن است به از بین رفتن گیاهان‌تان منجر شود.

– در هنگام کاشت گیاهان دقت کنید که خاک را اطراف طوقه آنها اندکی فشرده کنید تا گیاه صاف بایستد و خوب در خاک ثابت شود.

– هدف ما در تراریوم محدود کردن رشد گیاهان است تا بتوانیم تراریوم‌مان را برای مدت بیشتری داشته باشیم پس تا زمانی که واقعا احساس نیاز نکرده اید به گیاهان کاشته شده در تراریوم کود ندهید.

– به علت رطوبت زیاد فضای تراریوم و به وجود آمدن شرایطی مناسب برای رشد قارچ‌ها، هر از گاهی سم دهی آن با محلول‌های قارچ کش، لازم است.

– ساخت و نگهداری از یک تراریوم کار بسیار آسان و لذت بخشی است. نگران نباشید و دست به کار شوید و تراریوم خودتان را بسازید!

از دنیای شیشه‌ای تان لذت ببرید!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان