از کدام دسته از دونده‌ها هستید، آیا واقعا فقط برای تفریح و لذت بردن از آن می‌دوید. اگر صادقانه صحبت کنیم بسیاری از ما برای دویدن اهداف دیگری داریم؛ مثلا به خاطر کم کردن وزن، حس عذاب وجدان به خاطر تکه کیکی که دیروز خوردیم و بسیاری موارد دیگر. اما حالا که با هر دلیلی‌ تصمیم با انجام این فعالیت ورزشی بسیار سودمند دارید بهتر است به نکات زیر برای افزایش بازدهی دویدن توجه ویژه داشته باشید.

منظور از چربی‌ سوزی چیست؟

چربی‌ سوزی به توان بدن برای سوزاندن چربی‌ به جای مصرف انرژی‌ گفته می‌شود. این یک فرایند هوازی است، چرا که سوزاندن چربی‌ به اکسیژن نیاز دارد. در کل چربی‌ سوزی یعنی‌ انجام دادن فعالیت ورزشی که در آن اکسیژن زیاد به بدن می‌رسد، مثل قدم زدن، دویدن و دوچرخه سواری‌.

چه زمانی چربی‌ می‌سوزد؟

بیشترین میزان چربی‌ در هنگام انجام فعالیت ورزشی با شدت کم و طولانی مدت می‌سوزد. هر چه شرایط بدنی شما بهتر باشد میزان چربی‌ که می‌سوزانید بیشتر خواهد بود و هر چه میزان فعالیت ورزشی را زیادتر کنید، چربی‌سوزی بیشتر خواهد بود.

چگونه در هنگام دویدن چربی‌ بسوزانیم؟

بیشترین میزان چربی‌ را زمانی‌ می‌سوزانید که در هنگام دویدن فشار را احساس کنید و در همان زمان قادر به حفظ یک مکالمه باشید. بر اساس عقیده متخصصین ورزشی این سرعت به صورت تئوری باید در حدی باشد که فرد بتواند تا 8 ساعت به صورت مداوم بدود. نکته مهم دیگر این است که حتی 2 تا 3 ساعت پس از پایان دویدن بدن شما چربی‌ می‌سوزاند. اگر می‌خواهید این عملکرد را بهبود دهید به یاد داشته باشید که در این زمان فقط کمی‌ آب بنوشید و می‌توانید یک وعده کوچک پروتئین مصرف کنید.

ورزش با شکم خالی‌؟

اگر فکر می‌کنید که به اندازه کافی‌ قوی هستید که صبح برای دویدن بیدار شده و با شکم خالی‌ بدوید حتما این کار را انجام دهید تا چربی‌سوزی و متابولیسم بدن خود را بهبود دهید. می‌توانید در صبح 30 تا 40 دقیقه بدوید.

ورزش با شدت بالا

کدام نوع ورزش بهتر است، ورزش طولانی‌تر با شدت کمتر یا دویدن با حداکثر سرعت برای مدت کوتاهتر؟ در زمان دویدن با سرعت پایین‌تر بدن شما در بهترین حالت برای چربی‌سوزی قرار دارد اما  دویدن با سرعت بالا ماهیچه‌های شما را به چالش می‌اندازد. زمانی‌ که سعی‌ به افزایش ضربان قلب برای چربی‌ سوزی داریم تا به سطح هوازی انرژی‌ سوزی برسید، در ابتدا بدن ذخایر کربوهیدرات را می‌سوزاند، و سپس شما می‌توانید چربی‌ سوزی کنید.

ورزش با شدت بالا تر ممکن است چربی سوزی کمتری داشته باشد ولی‌ به خاطر انرژی سوزی بالایی که دارد می‌تواند تاثیر بسیار مهمی‌ داشته باشد. پس شاید بهترین راه حل این است که برای ورزش کردن برنامه ریزی داشته باشید، مثلا 2 تا 3 بار در هفته ورزش هوازی طولانی‌ مدت انجام دهید و یک تا دو روز ورزش‌های با شدت بالا و کوتاه مدت، تا از فواید هر دو نوع ورزش بهره مند شوید.