همه ما بعضی اوقات در بهترین حالتمان هستیم؛ امیدوار، خوش‌بین، با اعتماد به نفس و زیرک‌ایم. به وضوح فکر می‌کنیم و هوش عاطفی بسیاری داریم و افکارمان صحیح و عاقلانه است. زندگی خوب است و حس خوبی داریم.
ولی زندگی همیشه یکسان پیش نمی‌رود. تغییر مداوم احوال، جزئی از طبیعت انسان است. برای همه ما لحظاتی پیش می‌آید که دلسرد و ناامیدیم و اهدافمان دور از دسترس به‌نظر می‌رسند. هنگامی که احساس نگرانی، تنهایی و کمبود انرژی می‌کنیم، افسرده می‌شویم.

 در اوقات افسردگی، چگونه شرایط را مدیریت می‌کنید و دوباره روی پای خود می‌ایستید؟ برای یافتن پاسخ این سوال، باید منشا احساسات خود را پیدا کنید. به نظر می‌رسد که عواطف شما، نتیجه حوادث و کارهای اطرافیانتان هستند ولی با این که این عوامل بر احساسات تاثیر می‌گذارند، منشا اصلی آن‌ها نیستند.

خلق و خوی ما، از افکار ما درباره مردم و اتفاقات سرچشمه می‌گیرند. افکار مضطرب، ما را مضطرب می‌کنند و افکار غیرمطمئن ما را غیرمطمئن می‌سازند. در عین حال، تفکرات امیدبخش باعث امیدواری و خوش بینی ما می‌شوند. مثبت فکر کردن، به تنهایی تاثیرگذار نیست. باید نقش آن اندیشه روی زندگیمان را درک کنیم و بدانیم که منشا این تفکر خود ماییم.

برای قابل لمس کردن این مسئله، زمانی را به خاطر بیاورید که در انتهای روز، انرژی خود را کاملا از دست دادید و بعد از یک خواب خوب و قدم زدن در یک صبح زیبا، همه چیز بهتر شده بود.
چه چیزی تغییر کرد؟ شرایط عوض نشدند، فقط طرز تفکر شما تغییر کرد. کلید خوشبختی در دانستن این است که وقتی افسرده‌اید، به افکار خود اعتماد نکنید و بر اساس آن تصمیم نگیرید.

تا به حال حرفی به عزیزانتان زده‌اید یا پیغام و ایمیلی فرستاده‌اید که بعدها از آن پشیمان شده باشید؟ در این مواقع، اگر به احساسات خود توجه می‌کردید، ممکن بود تصمیم متفاوتی بگیرید.

در ادامه نکاتی برای بهبود حال و حفظ آن را برای شما بیان می‌کنیم:

  • از خود بهتر مراقبت کنید.

ارتباط مستقیمی بین سلامت جسمی و ذهنی وجود دارد. اگر افسرده باشیم، راحت‌تر مریض می‌شویم چون سیستم ایمنی ما مختل می‌شود. خواب، از مهم‌ترین عوامل است، خواب کامل شبانه برای نیرو گرفتن ما اهمیت زیادی دارد، ولی اغلب ما دچار کمبود خواب هستیم. ورزش کردن نیز حال ما را بهبود می‌بخشد و ما را از افکار منفی رها می‌کند.

  • در الگوی منفیتان، وقفه ایجاد کنید.

از آن جا که تفکر، حال ما را تغییر می‌دهد، هرچیزی که ما را از افکار منفی دور کند، می‌تواند کمک کننده باشد. با یک دوست مثبت حرف بزنید. به دیگران کمک کنید. پیاده روی کنید. آن چه برای شما مفید و موثر است انجام دهید.

  • دیدگاه قدرشناسانه خود را حفظ کنید.

در هنگام افسردگی، بدبین می‌شویم و همه آن چه بابت آن قدرشناس هستیم را فراموش می‌کنیم. اگر روی چیزهایی که نداریم تمرکز کنیم، خلق و خوی بد ناشی از آن، روی تجربه ما از زندگی تاثیر سوء می‌گذارد. اگر به نعمت‌های زندگی خود مانند سقف بالای سرمان، سلامتی، دوستان و خانواده‌ای که داریم و فرصت‌های پیش رویمان فکر کنیم، دیدگاه مثبت‌تری خواهیم داشت.

در روزهای بارانی، ابرها جلوی تابش خورشید را می‌گیرند ولی بالاخره آفتاب بازخواهد گشت. احوال ما نیز همین گونه‌اند!