بسیاری از افراد هستند که از روند کاهش وزن و روی ترازو رفتن خسته شده‌اند؛ چرا که با وجود ورزش کردن و دنبال کردن رژیم غذایی کاهش وزن محسوسی مشاهده نمی‌کنند. نکته مهم این است که مقدار وزن به تنهایی ملاک خوبی برای اندام اصولی به شمار نمی‌آید و به این معنی‌ نیست که ورزش کردن تاثیری ندارد. ساختار سازنده بدن و ترکیب بدن با ورزش کردن و رژیم غذایی تغییر می‌کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که منظور از ترکیب بدن چیست و چگونه می‌توان آن را بهبود بخشید؟

ترکیب بدن چیست؟

ترازو به شما نشان می‌دهد که وزن بدن شما چه میزان است، اما اطلاعاتی‌ به شما در مورد ترکیب بدن نخواهد داد. ترکیب بدنی مربوط می‌شود به هر آن چیزی که بدن را می‌سازد.
مهم‌ترین بخش و عمده‌ترین بافت سازنده بدن توده‌ چربی‌ و بدون چربی‌ است. منظور از توده چربی‌ همان چربی‌ ذخیره شده در بدن است، و توده‌ بدون چربی‌ بدن شامل ماهیچه، ارگان‌ها، استخوان و مایعات است. اگر این دو بخش به یک میزان و همزمان تغییر کنند شما معمولا تغییری در وزن نخواهید دید.
به عنوان مثل پس از شروع ورزش ممکن است در ماه اول در حدود 3 کیلو ماهیچه بسازید و همزمان با آن، به دلیل کالری سوزی حدود 3 تا 4 کیلو چربی‌ کم کنید، ولی‌ در نهایت این دو همدیگر را خنثی کرده و وزن شما ثابت می‌ماند.
پس همیشه نگران عدد روی وزنه نباشید و مطمئن باشید که اگر ورزش کنید و رژیم غذایی درست داشته باشید؛ بدن شما در حال پیشرفت است.

روش اندازه گیری ترکیب بدن چیست؟

برای اندازه‌گیری ترکیب بدن روش‌های متعددی وجود دارد که بیش‌ترین تفاوت در دقت اندازه‌گیری آن‌ها است. برخی‌ ساده و سایر روش‌ها ممکن است پیچیده‌تر باشند.
یک روش ساده، اندازه گیری پیرامون قسمت‌های مختلف بدن است. اندازه گیری دور کمر با متر؛ و سایر بخش بدن مثل باسن، دست، پا و قفسه سینه به شما کمک می‌کند تا تغییر را متوجه شوید، اما باز هم به شما اطلاعات زیادی در مورد ترکیب بدن نمی‌دهد.
به این منظور باید از پزشک یا متخصص تغذیه بخواهید که محاسبه را با دستگاه برای شما انجام دهد. توصیه متخصص تغذیه ما به شما اندازه‌گیری و پیگیری ترکیب بدن برای هر 6 ماه یکبار است.

چگونه ترکیب بدن را بهبود دهیم؟

اول این که باید تغذیه درست داشته باشید و مراقب میزان کالری و منابع دریافت کالری باشید.
در یک کلام ساده هر چه کالری از حد نیاز بدن بیشتر باشد اضافه آن صرف ذخیره و تولید چربی‌ در بدن می‌شود، و بر عکس آن باید سعی‌ کنید که بدن شما هر روز مقداری سراغ ذخیره چربی‌ برود و برای تامین انرژی کالری سوزی کند.
مصرف غذاهای با فیبر بالا، پروتئین گیاهی مثل مصرف حبوبات و غلات و نوع حیوانی مفید پروتئین مثل مرغ‌، تخم مرغ‌، ماهی‌ و گوشت بوقلمون را افزایش دهید. پروتین بیشتر یعنی‌ کمک به عضله‌سازی و افزایش متابولیسم بدن.

مسیر دوم و مهم بالا بردن فعالیت بدنی و ورزش کردن است. ورزش کردن نه تنها کالری سوزی را در بدن افزایش می‌دهد بلکه برای رشد عضلات بسیار مهم است. هدف از بهبود ترکیب سازنده بدن افزایش میزان ماهیچه و کاهش میزان چربی‌ است؛ و ورزش از این جهت اهمیت دارد که هر دوی این‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد.
در هفته دو مرتبه ورزش با وزنه یا همان ورزش استقامتی؛ و دو مرتبه ورزش هوازی مثل دویدن یا دوچرخه سواری بسیار ایده‌آل است. البته با کمتر از این میزان هم کمک زیادی به سلامت خود خواهید کرد.