«به چه میزان پروتئین بعد از ورزش کردن نیاز دارم؟ آیا باید مخلوط پروتئین یا انرژی‌زا را بلافصله بعد از تمرین مصرف کنم؟ آیا خوردن پروتئین بیشتر به معنای عضله بیشتر و چربی‌ کمتر است؟» 
احتمالا بسیاری از کسانی که این مطلب را می‌خوانند حداقل یکی‌ از سوالات را پرسیده‌اند یا در اینترنت به دنبال جواب این سوالات هستند. اما اگر به دنبال این جواب باشید معمولا به تعداد بسیار زیادی از مقالات و جواب‌های مختلف برخورد می‌کنید که می‌تواند گیج کننده باشد. شاید هم در باشگاه از مربی یا دیگر ورزشکاران پرسیده‌اید که چه مدل رژیم غذایی دارند؛ و گاهی جواب‌ها بسیار عجیب بوده: مثلا روزی 10 عدد تخم مرغ‌ خام! در این مطلب می‌توانید پاسخ سوال خود را با توصیه علمی متخصص تغذیه تولینک بخوانید و در روند رژیم و ورزش خود به کار ببرید.

بعد از ورزش کردن چه میزان پروتئین لازم است؟

اول از همه مهم است بدانید اگر به صورت نادرست بعد از ورزش پروتئین مصرف کنید، بدن شما همه آن را جذب و مصرف نخواهد کرد.
این به این معنا است که فقط مصرف زیاد پروتئین راه حل نیست؛ و معمولا در این صورت میزان زیادی از آن جذب نخواهد شد.
بدن معمولا در هر وعده می‌تواند در حدود 20 گرم پروتئین جذب کند، و اگر مازاد بر آن پروتئین مصرف کنید معمولا جذب نخواهد شد یا اینکه به شکل چربی ذخیره می‌شود.
پس به یاد داشته باشید که وعده‌های پروتئین را در طول روز تقسیم کنید و از خوردن یک وعده حجیم پروتئین پرهیز کنید. مصرف پروتئین در فاصله زمانی 30 دقیقه تا یک ساعت بعد از ورزش مهم است اما نه به این معنا که باید حجم زیاد مصرف کنید.

 آیا مصرف محلول پروتئین بعد از ورزش توصیه می‌شود؟

مخلوط پروتین‌های ورزشی یک هدف مشخص دارند، معمولا مصرف آن‌ها ساده و ارزان است و نوع خالص آمینو اسید را در اختیار بدن قرار می‌دهد. پروتئین whey بهترین نوع پروتئین است که می‌توانید بعد از تمرین مصرف کنید.
این نوع محصول آماده به جذب برای بدن است و زمان فرآیند جذب آن در بدن بسیار سریع اتفاق می‌افتد. اما به یاد داشته باشید که این تنها راه حل نیست و با خوردن غذا نیز می‌توانید نیاز خود را به پروتئین به صورت کافی‌ برطرف کنید. مصرف 20 گرم پروتئین در یک وعده اصلا سخت نیست؛ مثلا یک عدد تخم مرغ‌، یک کاسه عدسی یا لوبیا، 70 گرم گوشت مرغ یا ماهی‌ و بسیاری از مواد غذایی دیگر. به علاوه بر این که مصرف غذا مواد مغذی شامل ویتامین و مواد معدنی را نیز به بدن شما می‌رساند که این با مصرف مکمل اتفاق نمی‌افتاد.

 آیا مصرف پروتئین زیاد یعنی‌ ماهیچه بیشتر و چربی‌ کمتر؟

بگذارید خیال شما را راحت کنم؛ مصرف پروتئین بیشتر لزوما به این معنی نیست که ماهیچه بیشتر و چربی‌ کمتر خواهید داشت. بلکه باید پروتئین با کیفیت و در مقدار مناسب؛ به همراه ورزش را به شکل عادت در زندگی خود داشته باشید تا از فواید آن بهره ببرید.
کار بسیار ساده است؛ اگر قرار است که 70 
تا 80 گرم پروتئین در روز مصرف کنید، می‌توانید در حدود 20 تا 30 گرم آن را برای وعده بعد از باشگاه میل کنید. رژیم متنوع داشته باشید و به سایر مواد مغذی مهم نیز توجه کنید.