عرق کردن یک راه طبیعی‌ بدن برای تنظیم دمای‌ بدن است، این مکانیزم با خارج کردن آب و نمک از پوست انجام می‌شود که با تبخیر شدن باعث خنک شدن بدن می‌شود.
عرق ریختن به تنهایی‌ نمی‌تواند کالری سوزی زیادی داشته باشد، اما عرق ریختن زیاد به خارج کردن میزان زیاد آب از بدن ممکن است که منجر به کاهش وزن موقت شود؛ در نتیجه به محض این که آب بنوشید وزن شما به حالت اول باز می‌گردد.

عرق کردن چه میزان کالری می‌‌سوزند؟

برخی‌ از افراد عقیده دارند که ورزش که در آن فرد عرق نمی‌کند به میزان سایر ورزش‌ها کالری سوزی زیادی دارد مثل یوگا. ولی‌ این باور تقریباً غلط است. نتیجه تحقیقات ورزشی نشان می‌دهد که در حدود 90 دقیقه یوگا 330 کالری انرژی سوزی دارد که این میزان از کالری سوزی در حدود پیاده روی با صورت 6 کیلومتر در ساعت برای همین میزان زمان است. 

درست است که کارهایی که منجر به عراق ریختن نمی‌شود نیز می‌تواند کالری سوزی کند. مثلا وزنه برداری یا شنا کردن، کالری سوزی بسیار بالا است ولی‌ فرد عرق نمی‌کند.
به هر حال میزان عرق ریختن در فرد یک روش عادی برای اندازه گیری شدت ورزش کردن است. ورزش‌هایی که کالری سوزی بالا دارند و شدت بیشتر دارند معمولا سبب می‌شود که فرد بیشتر عرق کند.

چرا برخی‌ افراد از سایرین بیشتر عرق می‌کنند؟

میزان تعریق بدن شما کاملا بستگی دارد با عوامل مختلفی‌ مثل ژنتیک شما، محیط پیرامون شما، سن فرد و میزان آمادگی بدنی و همینطور وزن فرد. تمام این عوامل در میزان تعریق کردن بدن شما در هنگام ورزش کردن موثر است. عرق کردن بیشتر به این معنا است که بدن شما به مایعات بیشتری نیز دارد که که حرارت بدن را کنترل کند.

هرچه که شرایط فیزیکی‌ بدن شما بهتر باشد شما سریع‌تر در ورزش عرق می‌کنید. چرا که بدن شما برای تنظیم دمای‌ خود عملکرد بهتری را نیز دارد.  هرچه سریع‌تر در ابتدای تمرین ورزشی عرق کنید بدن شما برای مدت بیشتری می‌تواند به تحمل فشار ورزشی ادامه دهد.