فرهنگسازی برای تغذیه‌ مناسب

-*بشیر خالقی: باید دانست که مشکلات متعدد کودکان را در اقصی نقاط دنیا تهدید می‌کند و فقط در مناطق محروم شاهد نارسایی‌های متعدد برای رشد و پرورش مطلوب کودک نیستیم.

فرهنگسازی برای تغذیه‌ مناسب

-*بشیر خالقی: باید دانست که مشکلات متعدد کودکان را در اقصی نقاط دنیا تهدید می‌کند و فقط در مناطق محروم شاهد نارسایی‌های متعدد برای رشد و پرورش مطلوب کودک نیستیم.

به گزارش ، آرمان نوشت: شیرخوار از بدو تولد تا سن دو سالگی باید از طریق شیر مادر تغذیه شود. هم‌اکنون در مناطق محروم خانه‌های بهداشت با فعالیت بهورز، بهداشت‌یار و ... وجود دارد و هر یک از این افراد نیز بر وظایف خود واقف هستند.

به شکل دوره‌ای تمامی کودکان از لحاظ قد و وزن مورد بررسی قرار می‌گیرند. این در حالی است که اگر بر روی تغذیه مادران تغییرات مناسب اعمال شود، میزان شیردهی مادران نیز افزایش می‌یابد. در حالی که امروزه اغلب ساکنان شهرهای بزرگ تغذیه‌شان در حد مصرف فست فود است. بر اساس گفته‌های کارشناسان امر این نوع سبک زندگی باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌شود. همچنین برای رشد کودک شیر مادر در آمیزه‌های دینی و بررسی‌های علمی سفارش شده است.

با این وجود،در برنامه ششم توسعه نیز به ارتقای کیفیت تغذیه برای افراد ساکن در مناطق محروم توصیه شده و امید است این مساله به شکل عملیاتی در مناطق محروم اجرا شود. از طریق حمایت‌های سازمان‌های مسئول و حمایت‌گر می‌توان در ارتقای کیفیت تغذیه کودکان در مناطق محروم و حاشیه شهرها اقدامات موثر اعمال کرد.

از سوی دیگر برای پرورش نسل سالم باید در کشور تغذیه با شیر مادر فرهنگسازی شود، چون با بررسی شیرخواران در کشور می‌توان گفت که اغلب نوزادان از طریق شیرخشک و مکمل‌ها تغذیه می‌شوند. از سوی دیگر کودکان در سنین رشد قرار دارند و در این برهه زمانی حساس باید از تغذیه مناسب برخوردار شوند.

در این شرایط می‌توان از رسانه‌ها انتظار داشت که به تبلیغات مناسب و موثر بپردازند. در این میان با بررسی محتوای تبلیغات در رسانه ملی مشاهده می‌شود که اغلب تغذیه‌های مورد تبلیغ از کیفیت مناسب برخوردار نیستند.

از سوی دیگر با فرهنگسازی در زمینه تغذیه مناسب می‌توان مصرف پروتئین و گوشت را از سوی رسانه‌ها به مردم آموزش داد. همچنین می‌توان از ظرفیت سازمان‌های حمایتگر همچون کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای توزیع تغذیه مناسب در مناطق محروم و ساکنان در حاشیه شهرها اقدامات موثر انجام داد. هر فردی برای ادامه حیات و حفظ سلامتی‌اش باید حداقل‌های تغذیه‌ای را در طول روز دریافت کند. کودکان و نوجوانان در مناطق محروم با نارسایی‌های متعدد مواجه هستند.

در اغلب روستاهای کشور استفاده از اینترنت و تلفن‌های هوشمند مشاهده می‌شود. این ابزار در فرهنگ‌پذیری کودکان نقش دارد. این ابزار می‌تواند برای کودکان خطرات متعدد روحی، روانی، تربیتی و ... به‌همراه داشته باشد. تا وقتی از تلفن‌های هوشمند به شکل مناسب استفاده نشود، این ابزار می‌تواند در آینده جوانان خطرات متعدد را به‌دنبال داشته باشد و در آینده منشأ مشکلات اجتماعی متعدد باشد. پس در مناطق محروم باید کم‌وکیف استفاده از تلفن همراه مورد توجه قرار گیرد. اینکه والدین یک تلفن همراه در اختیار فرزند قرار داده و او را آرام کنند، چندان پسندیده نیست. استفاده کودکان از فن آوری باید زیر نظر والدین باشد.

* نماینده مجلس

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان