ماهان شبکه ایرانیان

عجیب‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۸ که ذهنتان را به چالش خواهند کشید ـ قسمت اول

گاهی اوقات به تماشای فیلم می‌نشینیم تا گریه کنیم گاهی اوقات فیلم می‌بینیم تا بخندیم اما گاهی اوقات هم دلمان می‌خواهد که با تماشای یک فیلم ذهنمان به چالش کشیده شود و مغزمان سوت بکشد

گاهی اوقات به تماشای فیلم می‌نشینیم تا گریه کنیم گاهی اوقات فیلم می‌بینیم تا بخندیم اما گاهی اوقات هم دلمان می‌خواهد که با تماشای یک فیلم ذهنمان به چالش کشیده شود و مغزمان سوت بکشد. هیچ مدیومی مانند فیلم نمی‌تواند شما را به یک سفر سایکودلیک‌وار ببرد و باعث شود که ماهیت همه‌چیز را زیر سؤال ببرید. به نظر می‌رسد که سال 2018 سرشار از فیلم‌هایی است که طراحی شدند تا ‌ذهن مخاطبان را به چالش بکشند. در اینجا به معرفی بعضی از فیلم‌هایی که در سال پیش رو به روی پرده‌های سینما خواهند رفت می‌پردازیم؛ فیلم‌های که به بهترین شکل ممکن عجیب‌وغریب‌اند.
ـ «نابودی» Annihilation 
تاریخ  انتشار 23 فوریه

در سال 2014 رمان “نابودی “ اثر جف واندرمر  Jeff VanderMeer تبدیل به یک کتاب پرفروش شد و در عین حال این کتابی دیوانه کننده و خواندن آن بشدت چالش‌برانگیز بود. داستان آن درباره سفری اکتشافیِ گروهی 12 نفره به منطقه‌ای به نام منطقه اکس است (11 نفر آن‌ها به شکل‌های عجیبی می‌میرند و تنها یک نفر موفق به بازگشت می‌شود)، بخشی از زمین که در اثر فاجعه‌ای زیست‌محیطی تبدیل با جای عجیب‌وغریب شده؛ جایی که به نظر می‌رسد قوانین فیزیک دیگر در آن اعمال نمی‌شود.
کارگردان فیلم «اکس ماشینا»  Ex Machina الکس گارلند Alex Garland، نویسندگی و کارگردانی «نابودی» را به عهده دارد. ناتالی پورتمن و جنیفر جیسن لی بازیگران اصلی این فیلم هستند.
ـ Abruptio
تاریخ انتشار  31 مِیاین فیلم هیجان‌انگیز محصول کارگردان و نویسنده اِوان مارلو Evan Marlowe درباره مردی است که یک روز صبح که از خواب بیدار می‌شود متوجه می‌شود که یک بمب در گردنش جاسازی شده. او برای اینکه جلوی انفجار این بمب را بگیرد باید کارهایی که از او می‌خواهند انجام دهد؛ کارهایی وحشتناک و همه این‌ها در حالی است که او تلاش می‌کند تا بفهمد چه کسی این بلا را سرش آورده و چرا. این داستان به تنهای نیز به‌اندازه کافی عجیب‌وغریب به نظر می‌رسد حتی قبل از اینکه در خلاصه داستان بخوانید که تمام کاراکترهای فیلم توسط عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی واقع‌گرایانه از جنس لاتکس ایفای نقش می‌شوند.
ـ «موتورهای مرگبار» Mortal Engines
تاریخ انتشار 14 دسامبرسری کتاب‌های “موتورهای مرگبار “ چند وقتی است که قابلیت اقتباس سینمایی را پیدا کرده‌اند. بالاخره چشم‌اندازی که نویسنده فیلیپ ریو Philip Reeveدر کتاب‌هایش ارائه کرده بود امسال بر روی پرده نقره‌ای سینما به نمایش درخواهد آمد. داستان کتاب در آینده‌ای دور و در دنیایی پسا آخرالزمانی رخ می‌دهد؛ جایی که در آن شهرهای دنیا سوار بر چرخ‌هایی عظیم بر روی کره زمین سرگردان‌اند و برای به چنگ آوردن آخرین منابع رو به پایان زمین با یکدیگر سر جنگ دارند. نمایش چنین موقعیتی به فیلم‌سازی با درک قوی از مقیاس حماسی نیاز دارد و خوشبختانه اقتباس از کتاب اول در دستان درستی قرار گرفته.
پیتر جکسون Peter Jackson که تهیه‌کنندگی فیلم را هم به عهده دارد، فیلم‌نامه آن را به همراه دو همکار فیلم‌نامه‌نویسش فیلیپا بوینس Philippa Boyens و فرن والش Fran Walsh (که با او در ساخت «ارباب حلقه‌ها» Lord of the Rings نیز همکاری داشتند) نوشته است و کارگردانی اثر به عهده کریستین ریورز Christian Rivers است که اولین فیلم بلندش نیز به حساب می‌آید (او دستیار کارگردان پیتر جکسون در سه گانه «ارباب حلقه‌ها» بوده).
ـ «خانه‌ای که جک ساخت» The House That Jack Built
تاریخ انتشار 29 نوامبرآثار کارگردانان کمی همچون لارس فون تریه Lars von Trier آن‌قدر از لحاظ بصری تحریک‌کننده و گاهی آزاردهنده است که هر پروژه جدیدی که در دست داشته باشند را تبدیل به فیلمی تفکر برانگیز و پر چالش بکند. فیلم جدید او «خانه‌ای که جک ساخت» یک انگاره کاملاً ناخوشایند را ارائه می‌کند. این فیلم به بررسی دقیق حرفه‌ی یک قاتل زنجیره‌ای می‌پردازد که برای بیش از یک دهه است که فعال است و به هرکدام از قتل‌هایش به چشم یک اثر هنری می‌نگرد. در دستان لارس فون تریه چنین داستانی وعده یک سواری تاریک و روان‌شناسانه را به مخاطب می‌دهد.
ـ «بازیکن شماره یک آماده» Ready Player One
تاریخ انتشار 30 مارسکتاب ارنست کلاین Ernest Cline “بازیکن شماره یک آماده “ حتی قبل از این که راهی کتاب فروشی‌ها شود قرار داد اقتباس سینمایی‌اش را بسته بود؛ و به نظر منطقی می‌آید که هالیوود به آن به چشم یک دارائی ارزشمند بنگرد. داستان کتاب درباره یک گیمر دنیای مجازی است که در آینده‌ای دیستوپیایی زندگی می‌کند. در سال 2024 میلادی، دنیای واقعی جایی ناخوشایند است. وید واتس جوان تنها زمانی که خود را واقعاً سرزنده حس می‌کند، وقتی است که به آرمان‌شهر مجازی‌اش متصل می‌شود. وید زندگی‌اش را وقف مطالعه و حل معماهایی کرده است که در آن چارچوب دیجیتالی پنهان کرده‌اند؛ معماهایی که مبتنی بر جنون مسخ‌شدگی خالق آن آرمان‌شهر در فرهنگ پاپ دهه‌های گذشته و وعده‌اش برای کسب ثروتی بی‌کران است که با حل آن معماها به کف می‌آید. داشتن استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg به عنوان کارگردان شانس موفقیت این پروژه را تضمین می‌کند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان