ماهان شبکه ایرانیان

جسورانه‌ترین فیلم‌های هالیوود (قسمت اول)

هالیوود آن‌چنان در دهه‌ی گذشته به فیلم‌های کتاب‌های کمیک و گیشه‌ای وابسته شده است که هر از چند گاهی که یک استودیوی بزرگ فیلمی خارج از این دسته را پخش می‌کند، یک معجزه به‌حساب می‌آید. از برخی فیلم‌های استودیویی که در ۱۵ سال گذشته اکران شده‌اند برایتان نوشته‌ایم، فیلم‌‌هایی که ثابت می‌کنند هالیوود هنوز هم حرفی برای گفتن دارد. ۱- ANNIHILATION ۲۰۱۸

هالیوود آن‌چنان در دهه‌ی گذشته به فیلم‌های کتاب‌های کمیک و گیشه‌ای وابسته شده است که هر از چند گاهی که یک استودیوی بزرگ فیلمی خارج از این دسته را پخش می‌کند، یک معجزه به‌حساب می‌آید.
از برخی فیلم‌های استودیویی که در 15 سال گذشته اکران شده‌اند برایتان نوشته‌ایم، فیلم‌‌هایی که ثابت می‌کنند هالیوود هنوز هم حرفی برای گفتن دارد.
1- ANNIHILATION 2018

«نابودی» Annihilation الکس گارلند Alex Garland شباهت زیادی به کارهای کوبریک Kubrick و تارکوفسکی Tarkovsky دارد. به همین خاطر اکران این فیلم توسط پارامونت Paramount در سال 2018 جای تحسین دارد. گارلند در یکی از پر ریسک‌ترین فیلم‌های استودیویی قرن بیست و یکم از ساختار سه‌پرده‌ای third act استفاده کرده است. فیلم آن‌چنان قمار بزرگی بوده است که پارامونت حق پخش بین‌المللی آن را به نت‌فلیکس Netflix فروخت، چراکه می‌ترسید مخاطب عمومی داستان پیچیده‌ی آن را دنبال نکنند. تماشاگرانی که برای دیدن آن به سینماها رفتند توانستند یک کلاسیک علمی-تخیلی جدید را تجربه کنند.2- ARRIVAL 2016

بااینکه «ورود» Arrival دنیس ویلنوو Denis Villeneuve از روی داستان کوتاهی ساخته شده است، اما در دنیای هالیوود یک فیلم علمی-تخیلی مستقل حساب می‌شود. فیلم از آن دسته کارهایی بود که این روزها استودیوها به‌ندرت به سمتشان می‌روند. ویلنوو داستان تهاجم موجودات ناشناخته را بدون کمک جلوه‌های ویژه‌ی تصویری استودیویی، روایت می‌کند. ویلنوو به کمک ایمی آدامز Amy Adams بررسی روان‌شناسانه‌ای از ذهن انسان را ارائه می‌کند، داستانی که شما را به یاد «تلقین» Inception و «یادگاری» Memento کریستوفر نولان Christopher Nolan می‌اندازد.3- CHILDREN OF MEN 2006

بااینکه «فرزندان انسان» Children of Men آلفونسو کوارون Alfonso Cuarón برای یونیورسال Universal سود آن‌چنانی نداشت، اما این استودیو به این کارگردان اجازه داد ایده‌ی خودش را با بودجه‌ی 70 میلیون دلاری پیاده کند، اتفاقی که جای تحسین دارد. بااینکه فیلم المان‌های مخاطب پسند را در خودش داشته است اما کوآرون از بازی با قاعده‌های رایج فیلم‌سازی سر باز زده است. داستان او به یک معما به دید سؤالی که باید جواب آن را در آخر پیدا کند نگاه نکرده است، بلکه از آن برای بررسی آینده‌ی جامعه‌ی ما استفاده کرده است.4- BLACK PANTHER 2018

اینکه بخواهیم از فیلمی با بازیگران سیاه‌پوست به‌عنوان اثری شجاعانه نام ببریم کار درستی نیست اما متأسفانه هالیوود سال 2018 ما را به این کار وا‌می‌دارد. «پلنگ سیاه» Black Panther برای دنیای سینمایی مارول Marvel Cinematic Universe اولین فیلم با ابرقهرمان و بازیگرانی عمدتاً سیاه‌‌پوست بود. موفقیت باورنکردنی فیلم در گیشه (700 میلیون دلار فروش در آمریکا، چیزی بیشتر از فروش «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» Avengers: Infinity War) در را برای حضور بیشتر سیاه‌پوستان در فیلم‌های پرسروصدا باز کرد.5- BLADE RUNNER 2049 2017

در زمانی که فیلم‌های موفق سینمایی پر از داستان‌های با حادثه‌های متعدد و تدوین‌هایی بیش‌ازحد پرانرژی و سریع هستند، دنیس ویلنوو با «بلید رانر 2049» Blade Runner 2049 همه‌چیز را به‌طور دراماتیکی آرام کرد.
فیلم پر از تصاویر جذاب (که مدیون فیلم‌برداری فوق‌العاده‌ی راجر دیکنز Roger Deakins است) و طراحی صدای همه‌ جانبه‌ای است که داستان نسبتاً ساده‌ی آن را در مدت 163 دقیقه به اثری بی‌نظیر تبدیل می‌کند. «2049» فیلم موفقی است که حال و هوایی هنری نیز دارد.6- CRAZY RICH ASIANS 2018ممکن است «آسیایی‌های خرپول» Crazy Rich Asians از روی یک رمان پرفروش ساخته شده باشد، اما برادران وارنر برای تبدیل این اثر به فیلمی موفق چالش‌های زیادی را پیش روی خود داشت. نه‌تنها این فیلم استودیویی بعد از «باشگاه جوی لاک» The Joy Luck Club در سال 1993 اولین فیلم با بازیگرانی آسیایی بود، بلکه فیلم یک کمدی رمانتیک بود، ژانری که در سال‌های اخیر در گیشه آن‌چنان ناموفق ظاهر شده است که استودیوها دست از ساختن آن‌ها برداشته‌اند. «آسیایی‌های خرپول» فراتر ازآنچه تصور می‌شد از آب در آمد. تا به امروز این فیلم ازنظر سوددهی در مقام دومین اثر سال 2018 این کمپانی قرار دارد.
7- THE DARK KNIGHT 2008همه‌ی ما «شوالیه‌ی تاریکی» The Dark Knight کریستوفر نولان را به‌عنوان یک شاهکار می‌شناسیم، اما بهتر است ریسکی که برادران وارنر بر سر این پروژه به جان خرید را از یاد نبریم. نولان که در این ژانر با فیلم «بتمن آغاز می‌کند» Batman Begins شروعی محکم داشت، با تبدیل این فیلم ابرقهرمانی به یک مجموعه داستان جنایی برای بزرگ‌سالان، آن را به مرحله‌ای بالاتر برد. «شوالیه‌ی تاریک» حتی از «اسپایدرمن» Spider-Man سم ریمی Sam Raimi هم شباهت بیشتری به «گرما» Heat دارد.
این فیلم ازنظر مالی ریسک بزرگی نبود، چراکه مردم همیشه منتظر تماشای فیلم «بتمن» بودند، اما برادران وارنر با اعتماد به نولان و توانایی او در درگیر کردن مخاطب در سطوح پیچیده‌تر، ریسک بزرگی کرد.8- DUNKIRK 2017

کریستوفر نولان از آن معدود فیلم‌سازانی است که می‌تواند بودجه‌ی زیادی را بر روی روایت یک داستان ریسک کند. درام جنگی این کارگردان، «دانکرک» DUNKIRK با بودجه‌ای بیش از 100 میلیون دلار ساخته شد. با توجه‌ به اینکه در میان بازیگران فیلم اسامی مشهوری به چشم نمی‌خورد و فیلم یکی از پیچیده‌ترین داستان‌های نولان تا به امروز است، این مبلغ رقم بالایی است. «دانکرک» سه داستان مجزا که در سه زمان متخلف رخ می‌دهند را روایت می‌کند، تلفیق این سه داستان و تبدیل آن به یک فیلم مونتاژ شده‌ی بدیع، کاری بلندپروازانه‌تر و جدید‌تر از همه‌ی فیلم‌ها استودیویی در دهه‌ی گذشته بود.9- THE FOUNTAIN 2006دارن آرونوفسکی Darren Aronofsky کار را برای استودیوها سخت می‌کند. بعدازاینکه برادران وارنر نسخه‌ی اولیه‌ی 75 میلیون دلاری «چشمه» The Fountain او را رد کرد، این کارگردان فیلم‌نامه را از اول نوشت و داستان را تا حد زیادی محدود کرد تا بودجه‌ی فیلم به 35 میلیون دلار کاهش پیدا کرد. بااین‌وجود هم این فیلم تخیلی مستقل با بازی هیو جکمن Hugh Jackman و ریچل وایش Rachel Weisz بلندپروازانه‌تر از آن چیزی بود که هر استودیویی بداند باید با آنچه کند.10- THE GREAT GATSBY 2013کمپانی برادران وارنر Warner Bros. هنگامی‌که تصمیم گرفت بر روی پروژه‌ی پرهزینه‌ی «گتسبی بزرگ» The Great Gatsby باز لورمن Baz Luhrmann سرمایه‌گذاری کند، بر روی توانایی‌های ستاره‌ی هالیوود لئوناردو دی‌کاپریو Leonardo DiCaprio حساب کرد. به‌غیراز دی‌کاپریو، این پروژه در تمام جنبه‌‌ها ازنظر مالی یک ریسک به‌حساب می‌آمد، از سه‌بعدی 3D بودن این درام گرفته تا انتخاب کری مولیگان Carey Mulligan در نقش دیزی Daisy (بازیگری توانمند که ازنظر فروش گیشه عملکرد مطلوبی نداشت). لورمن اقتباس بصری خلق کرده است که استودیوها این روزها کمتر پولشان را بر روی آن خرج می‌کنند.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی زک شارف Zack Sharf در سایت www.indiewire.com بوده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان