بارها به اهمیت پروتئین در رژیم غذایی اشاره شده است. نتایج تحقیقات علمی‌ نیز ثابت کرده‌اند که رژیم با پروتئین بالا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، حتی بدون کم کردن کالری دریافتی از سایر مواد مغذی. به عنوان مثال در یک مطالعه بین افراد بالغ با اضافه وزن بیش از 12 کیلوگرم نشان داده شده که مصرف پروتئین دریافتی در حدود 15 تا 30 درصد در روز توانسته که به کاهش وزن کمک فراوانی کند. علاوه بر آن رژیم با پروتئین بالا می‌تواند که سطح چربی‌ را در بدن کاهش دهد، به ویژه در ناحیه شکمی و همینطور میزان ماهیچه بدن را افزایش دهد.

پروتئین با مکانیسم‌های گوناگون در کاهش وزن و بهبود ترکیب ماهیچه و چربی‌ بدن می‌تواند موثر باشد.پروتئین کافی‌ سبب می‌شود که برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید که در نتیجه به صورت خودکار سبب کاهش کالری دریافتی فرد می‌شود. رژیم با میزان کافی‌ پروتئین اشتهای فرد به خوردن تنقلات یا به اصطلاح ریزه خواری را کم می‌کند. افزایش پروتئین دریافتی همینطور می‌تواند سبب بالا بردن اثر گرمازایی غذا شود که این یعنی بالا بردن متابولیسم و سوخت ساز پایه بدن. در نهایت پروتئین می‌تواند روی واکنش‌های هورمونی نیز موثر واقع شود. اما وقتی صحبت از پروتئین بالا می‌شود اینکه چه غذاهایی می‌تواند در رژیم مفید و موثر باشند سوال بسیاری از افراد است که در این مطلب به همین موضوع پرداخته شده است.

تعدادی از غذاها وجود دارند که به صورت طبیعی دارای پروتئین بالا هستند و مصرف آنها در روند کاهش وزن بسیار موثر است. به عنوان مثال نتیجه مطالعات نشان داده است که مصرف تخم مرغ‌ می‌تواند فرد را برای مدت طولانی تاری سیر نگاه دارد و میزان دریافت کالری را در روز کاهش دهد. از منابع بسیار مهم دیگر مصرف متداول انواع لوبیا و مغز و حبوبات است که می‌تواند به رساندن میزان بالا پروتئین و فیبر در کاهش وزن موثر باشد. نکته قابل توجه و مهم این است که منابع حیوانی و گیاهی پروتئین هر دو به یک میزان می‌توانند متابولیسم را در فرد افزایش دهند.

پروتئین کازئین می‌تواند به سیر نگاه داشتن شما کمک کند. به مانند پروتئین وی، پروتئین کازئین نیز در شیر و لبنیات موجود است و حاوی آمینواسیدهای ضروری برای بدن است. اما تفاوت مهم آن این است که در بدن آهسته تر جذب و هضم می‌شود. به همین منظور این پروتئین در بین ورزشکاران مصرف می‌شود به ویژه برای کمک به عضله سازی و افزایش توان ورزشی.

پروتئین سویا در کاهش وزن اثر بخش است. پروتئین سویا یک منبع بسیار خوب از پروتئین گیاهی است و می‌تواند آمینواسیدهای ضروری را به بدن منتقل کند. سویا همینطور حاوی ایزوفلاوون است که آنتی‌اکسیدان‌های بسیار موثری در بدن هستند و می‌تواند فواید زیادی داشته باشد.