انتشار کتاب‌های صوتی «هاشمی»، «درباره عشق» و «شهریار»

کتاب‌های صوتی «هاشمی بدون روتوش»، «درباره عشق» و «شهریار» به تازگی منتشر شده است.

انتشار کتاب‌های صوتی «هاشمی»، «درباره عشق» و «شهریار»

مدیر اجرایی موسسه «نوار» درباره انتشار این کتاب‌های صوتی به ایسنا گفت: «نوار» نخستین اپلیکیشن کتاب صوتی در ایران است که علاوه بر انتشار کتاب در فضای اپلیکیشن، برخی از آثار را به صورت سی‌دی منتشر می‌کند. دلیل ما برای انتشار کتاب به‌صورت کتاب صوتی این است که مخاطبان در همه حال از جمله در  رفت و آمدهای شهری بتوانند از این کتاب‌ها استفاده کنند.

خیرخواه درباره انتخاب کتاب‌ها برای صوتی شدن اظهار کرد: موسسه نوار یک‌سری ناشر استراتژیک دارد که با آن‌ها کار می‌کند. ما بر اساس نیازسنجی، کیفیت، اهمیت و تاثیرگذاری کتاب، آثار  را صوتی می‌کنیم. رویه ما هم در صوتی کردن آثار این است که هیچ دخل و تصرفی در آن کتاب به وجود نمی‌آوریم. کتاب‌ها هم همگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند. مجموعه کتاب‌هایی که صوتی کرده‌ایم با بهترین استاندارهای کتاب صوتی و با بهترین گوینده‌ها تولید شده‌اند.

او افزود: تا به حال موسسه نوار بیش از 170 کتاب را صوتی کرده است و در واقع ما مرجع کتاب صوتی هستیم. حتی کتاب‌های دیگری که در موسسات دیگر صوتی می‌شوند، با توجه به دو عنصر فراگیری و در دسترس بودن، موسسه نوار آن‌ها را توزیع می‌کند و به فروش می‌رساند. ما برای گرفتن کتاب‌ها مستقیما با ناشر یا مولف و مترجم اثر، قرارداد می‌بندیم و تا به حال هم هیچ کتابی را بدون مجوز صاحب اثر تولید نکرده‌ایم.

خیرخواه درباره استقبال از این کتاب‌های صوتی نیز گفت: در این حوزه ما روند رو به رشد و قابل توجهی داشته‌ایم. اقبال به این آثار روز به روز بیشتر می‌شود و این اتفاق خوشایندی است. روند تولید هم رو به رشد است.

او در ادامه اظهار کرد: همزمان با اولین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، کتاب «هاشمی بدون روتوش» مجموعه گفت‌وگوهای صادق زیباکلام با آقای هاشمی را به صورت صوتی منتشر کرده‌ایم.

کتاب صوتی «هاشمی بدون روتوش» شامل گفت‌وگوهای صادق زیباکلام و فرشته‌سادات اتفاق‌فر با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدای پیمان قریب‌پناه و میلاد تمدن منتشر شده است.


همچنین کتاب صوتی «درباره عشق»، مجموعه مقالاتی از فیلسوفان معاصر، با ترجمه آرش نراقی و صدای سعید اسلام‌زاده منتشر شده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: اگر عشق شوق بازپیوستن و یکی شدن با محبوب یا نیمه گمشده باشد، لذت‌بخش و آرامش‌آفرین است؛ زیرا فرد از طریق بازیافتنِ نیمه گمشده‌اش کمال می‌یابد و سرگشتگی‌هایش پایان می‌پذیرد. کتاب شامل یک مقدمه و شش مقاله است و موضوع تمام مقاله‌های این مجموعه «عشق مجازی»، یعنی عشق رمانتیک یا اروتیک میان انسان‌ها، است.
مارتا نوسبام در مقاله نخست، «خطابه آلکیبیادس: قرائتی از رساله مهمانی افلاطون»، تحلیلی تازه از رساله مهمانی عرضه می‌کند. به باور نوسبام، آلکیبیادس در این خطابه تصویری از عشق به دست می‌دهد که در آن فرد محبوب با تمام ویژگی‌های خاص و منحصر به فردش موضوعیت تام دارد.
مقاله دوم، «فضیلت عشق (اروتیک)» نوشته رابرت سالومون است. مدعای سالومون دفاع از عشق انسانی در مقابل نقدها و اتهامات فیلسوفان و متالهانی است که جنبه‌های شورمندانه و عاطفی این عشق را درخورِ تحقیر می‌دانند.
مقاله سوم، «پیوند عشق»، نوشته رابرت نوزیک است. نوزیک تلقی خود را از عشق که متاثر از مدل آریستوفانی عشق است، بیان می‌کند و غایت عشق رمانتیک را تشکیل هویت تازه‌ای می‌داند که از آن به «ما» تعبیر می‌کند.
لارنس تامس در مقاله چهارم، «دلایلی برای عشق ورزیدن»، میان دو نوع تلقی از «دلایل» عشق‌ورزی تمایز می‌نهد. از منظر او، عشق تابع و محصول استدلال و سبک‌وسنگین کردن‌های عقلی نیست.
مقاله پنجم، «عشق‌های مخاطره‌آمیز»، نوشته اَنت بایر است. بایر در این مقاله دو تلقی متفاوت از عشق را در برابر هم قرار می‌دهد: تلقی «الهیاتی» و تلقی «طبیعت‌گرایانه یا بیولوژیک». او معتقد است تلقی الهیاتی در نهایت عشق‌گریز است و سر آخر از مدل هیومِ فیلسوف دفاع و استدلال می‌کند که عشق‌ورزیدن همچنان می‌تواند تجربه‌ای ارزشمند در زندگی انسان باشد.
الیزابت راپاپورت در مقاله ششم، «درباره آینده عشق: روسو و فمینیست‌های رادیکال»، نقدهای فمینیستی بر تجربه عشق را بررسی می‌کند. راپاپورت معتقد است وابستگی عاشقانه می‌تواند دوسویه باشد و این رابطه همیشه ویرانگر نیست. بنابراین برای تبدیل عشق‌های ناسالم به تجربه‌های عاشقانه سالم، باید نظم اجتماعی عادلانه را در جامعه مورد انتقاد و تصحیح قرار داد.

کتاب صوتی «شهریار» اثر نیکولو ماکیاولی (1527-1469)، فیلسوف سیاسی ایتالیایی، با ترجمه محمود محمود و گویندگی سعید اسلام‌زاده نیز به تازگی در موسسه نوار منتشر شده است.

در معرفی این کتاب نیز آمده است: احتمالا بارها در بحث‌های روزمره خانوادگی یا در تاکسی و مترو شنیده‌اید یا گفته‌اید که «هدف وسیله را توجیه می‌کند» و فلانی روی ماکیاولی را هم سفید کرده یا ماکیاولیست است!
اطلاق «ماکیاولیسم» به هر آنچه معنای فریبکاری و پایبندی نداشتن به اصول اخلاقی در زندگی سیاسی و نیرنگ‌بازی می‌دهد، سبب شد تا این واژه معنای مطلق فرصت‌طلبی و بهره‎جویی یک‌سویه از قدرت را طی چند سده اخیر در اختیار بگیرد؛ چرا که بجد بر این باور بود که نیرنگ‌بازی و فریب در بازی‌های قدرت، اصلی ناگزیر و ضروری است و همین صراحت در بیان، سبب شد نام وی همسو با نام «شیطان»باشد. اما ماکیاولی، این مبلغ و مدافع سیاست قدرت، کیست که نامش معادل با رذالت است؟
ماکیاولی از خاندانی ثروتمند نسب می‌برد، اما پدرش با اینکه فقیر شده بود، برای تحصیل شش فرزندش از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کرد؛ چنان‌که نیکولای جوان در بیست‌ونه‌سالگی به عضویت «شورای ده‌نفره» فرمانروایی فلورانس برگزیده شد.
ستاره بخت ماکیاولی اما روزبه‌روز پرفروغ‌تر می‌شد و او به مراتب بالایی در حاکمیت دست می‌یافت. هرچند پس از چندی و با تغییر و تحول در حاکمیت، آرامش و دیوانسالاری جایش را به زندان و زندگی سخت داد.
تردید نیست که مهم‎ترین اثر ماکیاولی «گفتارها» است، اما کتاب صوتی «شهریار» که از پسِ زندگی پرفراز و نشیب ماکیاولی حاصل شده و پس از مرگش منتشر شده، بسیار محل بحث بوده و از قرن نوزده به بعد به یکی از متون کلاسیک فلسفه سیاسی بدل شده و نام او را عالمگیر کرده است.
اهمیت کتاب صوتی «شهریار»، که منتقدان آن را دستورنامه قدرت می‌نامند، در این است که ماکیاولی اگرچه واضع یا نظریه‌پرداز ناسیونالیسم نیست، شبحی از این اندیشه را در دوران خود دید و از این‌رو، کاربرد واقع‌گرایانه از قدرت برای دستیابی به یکپارچگی ملی را تبیین کرد.
در بخشی از فصل بیست و سوم کتاب صوتی «شهریار» می‌شنویم:
«یکی از اشتباهاتی که ممکن است برای شهریاران به‌آسانی رخ دهد، موضوع چاپلوسان است که شهریار باید خیلی باهوش و خوشبخت باشد تا بتواند آن‌ها را بشناسد و در انتخاب دوستان باید که بسیار مهارت داشته باشد. عده این افراد در دربارها بسیار است و از آن‌جایی که فرد شیفته و علاقه‌مند به چیزهایی است که به خودش مربوط است و همواره خود را به‌واسطه آن‌ها فریب می‌دهد، چنین پادشاهانی به‌ندرت می‌توانند از شر چاپلوسان ایمن بمانند و اگر بخواهند خود را ایمن نگاه دارند، باز معایب دیگری پیدا خواهد شد.»
طی سال‎های گذشته دو کتاب مهم ماکیاولی، یعنی «شهریار» و «گفتارها»، به فارسی ترجمه و منتشر شده است.


 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر