کافه بازار امروز هشتمین گزارش فصلی خود را منتشر کرد؛ گزارشی که در آن گفته میشود تعداد کاربران یکتای این پلتفرم بومی به 35 میلیون کاربر رسیده است. تعداد کاربران کافه بازار در این دوره سه ماهه با رشد یک میلیونی همراه بوده، چرا که در گزارش تابستان 96، تعداد کاربران این پلتفرم 34 میلیون کاربر یکتا ذکر شده بود.
کافه بازار از سال گذشته سیستمی را به نام «برنامههای اشتراکی» ارائه کرده بود و حالا خبر از تسهیل شرایط تعریف برنامههای اشتراکی میدهد. برنامههای اشتراکی در این فصل به طور متوسط 3 برابر دیگر برنامهها افزایش کاربران خرید کننده داشتهاند و برای تکرار خرید کاربران در 10 دسته موفقتر عمل کردهاند. در مدل برنامههای اشتراکی، کاربران میتوانند حق اشتراک پرداخت کنند و برای دوره زمانی معینی از خدمات و محصولات دیجیتال درونبرنامهای استفاده کنند.
یکی از جالبترین بخشها در گزارشهای فصلی کافه بازار، آمار و ارقام مربوط به موبایلهای اندرویدی پرطرفدار در ایران است که البته کافه بازار را در موبایل خود نصب کردهاند. بر اساس گزارش پاییز کافهبازار، سامسونگ با 51 درصد پیشتازی میکند و بیش از نیمی از سهم موبایلهای اندرویدی در ایران را در اختیار دارد. هوآوی با 32 درصد پشت سر سامسونگ ایستاده و این دو برند روی هم رفته بیش از 80 درصد از سهم موبایلهای اندرویدی بازار ایران را در اختیار دارند.
پس از سامسونگ و هوآوی، الجی با سهم تک رقمی و 8 درصدیاش قرار گرفته است. اچتیسی، سونی، لنوو، ایسوس و سونی اریکسون هم سهمهای اندکی بین 3 الی 1 درصد از بازار موبایل ایران را به خود اختصاص دادهاند.
اما پرطرفدارترین موبایلهای اندرویدی تنها میان برندهای سامسونگ و هوآوی تقسیم شدهاند. جالب اینجاست که هیچ پرچمداری در این لیست دیده نمیشود و بیشتر موبایلها در حد میانرده هستند. پرطرفدارترین موبایل هم مجموعی از خانواده گلکسی J5 بوده است که شامل مدل 2016، 2017 و نمونه پرایم آن دستگاه میشود.
کافه بازار در این گزارش توضیح میدهد که پرطرفدارترین دسته در میان اپلیکیشنها، مربوط به بخش پیامرسانها بوده است. در واقع این دسته، بیشترین میانگین نصب را نسبت به سایر دستهها داشته است. نکته قابل توجه نیز این است که آمار مورد بحث، مربوط به قبل از فیلتر شدن تلگرام در ایران است و با توجه به آماری که کافهبازار در اختیار دیجیاتو گذاشته بود، در فصل زمستان قطعاً بخش پیامرسانها با دیگر دستهها فاصله بسیار چشمگیرتری خواهد داشت.
در گزارش کافه بازار میخوانیم که در فصل پاییز، بیشترین رشد انتشار برنامه در دسته آشپزی و رستوران و بیشترین رشد نصب فعال در دستههای امور مالی و رفت و آمد بود.
در این میان کافه بازار همچنین خبر میدهد که ساعت اوج خرید بازیها در این پلتفرم، در ساعت 21 بوده است و این در حالیست که ساعت اوج خرید برای برنامهها، مربوط به ساعت 10 صبح است. همچنین تعداد اجرای هر برنامهی آنی حدود 10 برابر تعداد دانلود برنامههای عادی بوده است.