۱۰ موسیقی برتر فیلم‌های سال ۲۰۱۷ ـ بخش دوم

هنرمندان اهالی موسیقی‌ای چون جانی گرین‌وود (Jonny Greenwood) تا هنرمندان تازه‌کاری مانند تامار کالی (Tamar Kali) که آثارشان به‌تنهایی به‌اندازه خود فیلم جذاب است

هنرمندان اهالی موسیقی‌ای چون جانی گرین‌وود (Jonny Greenwood) تا هنرمندان تازه‌کاری مانند تامار کالی (Tamar Kali) که آثارشان به‌تنهایی به‌اندازه خود فیلم جذاب است.
موسیقی فیلم‌های سال 2017، به‌اندازه خود فیلم‌ها به‌یاد‌ماندنی بودند. از پل توماس اندرسن (Paul Thomas Anderson) تا جانی گرین‌وود و دیوید لاوری (David Lowery) و دنیل هارت (Daniel Hart)، بسیاری از آهنگسازان معروف با بهترین کارهایشان به سینما بازگشتند. در این سال همچنین شاهد همکاری دوباره برخی هنرمندان باهم بودیم، مانند همکاری دوباره آهنگساز دنیل پمبرتون (Daniel Pemberton) با گای ریچی (Guy Ritchie) کارگردان و همکاری تامار کالی در فیلم بعدی دی ریس (Dee Rees) که انتظار برای تماشای آن را سخت‌تر کرده است. در کنار آن‌ها، هنرمندانی مانند (Daniel Lopatin) بودند که موسیقی جدیدی به سینما آوردند.
10 موسیقی برتر فیلم‌های سال 2017 ـ بخش اول

5- شگفت‌زده Wonderstruck
(کارتر برول Carter Burwell
)کارتر برول همیشه یکی از دلایل موفقیت فیلم‌های تاد هینز Todd Haynes بوده است («کارول» Carol بدون او هیچ‌گاه به این موفقیت نمی‌رسید.) و فیلم «شگفت‌زده» که در آن با کمک موسیقی دو شخصیت ناشنوای فیلم که 50 سال باهم فاصله‌دارند را به هم مرتبط می‌کند و فضای بین آن دو را شکل می‌دهد، مانند نتیجه همکاری آن‌ها باهم است. حجم زیاد موسیقی که برول برای این فیلم ساخته است شامل بهترین و پیچیده‌ترین آثار او تابه‌امروز می‌شود.
صدای باد و قطعه پیانو که در سکوت پخش می‌شود تا صدایی که ما را به نیویورک بازمی‌گرداند، هر قطعه از آن نشان‌دهنده هم‌خوانی موسیقی با فیلم است. موسیقی برول به هیچ‌ دو بازه این فیلم تعلق ندارد (1920 و 1970)، زیرا تفاوت‌های آن‌ها را حذف کرده است و حال‌وهوای اصلی آن، اعتقاد به سرنوشت است.

4- اوقات خوش – Good Time
(آهنگساز Oneohtrix Point Never
)چطور می‌توان آشناترین شهر جهان را به فضایی کاملاً غریبه و عجیب تبدیل کرد؟ نابغه موسیقی الکترونیک، دنیل لوپتین (شناخته‌شده با نام Oneohtrix Point Never) برای این کار فقط به چند نوت موسیقی نیاز دارد. موسیقی گیرای او برای فیلم «اوقات خوش» ساخته برادران سفدی Safdie خیابان‌های نیویورک را به کابوسی تبدیل می‌کند. داستانی درباره فرار رابرت پتینسون Robert Pattinson، خلاف‌کار جزئی که از این گوشه جهنم به گوشه‌ای دیگر می‌رود و به دنبال راهی برای خلاص شدن از مخمصه‌ای که در آن گیر افتاده، می‌گردد.
باوجود شباهت‌های موسیقی «اوقات خوش» با «بلید رانر» Blade Runner و Beyond the Black Rainbow، موسیقی آن بی‌شباهت با هرچه تابه‌امروز ساخته‌شده، است. آواهای آن انگار از درون ذهن شخصیت اصلی بیرون آمده‌اند و هر قطعه آن، نگرانی و درگیری فکری متفاوتی را نشان می‌دهد. برخی قطعه‌ها پیچیده‌ (مانند Leaving the Park) و برخی احساسی (مانند Romance Apocalypse)، اما همه آن‌ها بسیار شنیدنی هستند. وقتی همه‌چیز به پایان می‌رسد، نمی‌دانید باید برای هضم آن پنج تا ده سال بخوابید و یا فیلم را دوباره از اول تماشا کنید

3 ـ لجن‌زار – Mudbound
(Tamar-Kali تامار کالی)

«روابط، تاریکی و صمیمت» کلماتی بود که دی ریس Dee Rees برای توصیف قطعه‌ای که می‌خواست  تامار کالی برای فیلمش، Mudbound بسازد، به کار برد و وقتی پنج هفته بعد کار را تحویل گرفت، همان چیزی بود که انتظارش را داشت. موسیقی ساخت تامار کالی حال‌وهوای فیلم را به‌خوبی حفظ کرده است.
موسیقی نقاط اوج زیادی دارد، اما درنهایت به همان نوت پایین و آرامی که تمام خشونت و سختی را در خود جذب می‌کند، بازمی‌گردد. ثبات قطعه‌های موسیقی تامار کالی باعث قوی‌تر شدن آن‌ها شده‌است، مثلاً عذاب و سختی در قطعه Missing Letter، با حالت معنوی و آرامش But for Love پایان می‌گیرد. تامار کالی قطعات موسیقی خاصی را برای فیلم Rees ساخته است، به امید این‌که لجن‌زار شروع همکاری موفق و طولانی این دو باشد.

2- داستان یک روح – A Ghost Story
(دنیل هارت Daniel Hart
)هیچ فیلمی از دیوید لاوری David Lowery بدون موسیقی‌ای از دیوید هارت وجود ندارد. دیوید هارت در تمام آثار دیوید لاوری، از فیلم St.Nick ساخته سال 2009، تابه‌امروز با او همکاری داشته است. موسیقی او برای قوی کردن فیلم‌های مثل «آن‌ها بی‌گناه‌اند» Ain’t the Bodies Saints و «اژدهای پیت» Pete’s Dragon لازم بود، اما موسیقی هارت، یکی از بنیان‌های فیلم «داستان یک روح» است و هدف آن منتقل کردن حس جاودانگی است.
جاودانگی چه صدایی دارد؟ ازنظر هارت، صدایی زیبا اما قدری آرام. هر قطعه حسی مانند آهنگ Dark Rooms که شخصیت کیسی افلک Casey Affleck قبل از مردن ضبط کرده بود، دارد. موسیقی Thesaurus Tuus بیشتر از هر قطعه‌ای که در «بلید رانر 2049» شنیدید، حس آینده دارد و قطعه  Safe Safe Safe آرامش خاصی دارد که ناخود‌آگاه همراه با آوای آن شما هم آن را زمزمه خواهید کرد.

1- نخ خیال – Phantom Thread
(جانی گرین‌وود Jonny Greenwood
)جانی گرین‌وود، موزیسین خلاق گروه ریدیوهد Radiohead، همیشه ذات نوشتن و ساخت موسیقی فیلم را درک می‌کرد. تمام قطعاتی که او برای فیلم‌های پل توماس اندرسن ساخته است، کاملاً با فضای فیلم هم‌خوانی دارد. اگر قطعه ساخته او برای فیلم «رشته خیال» زیباترین اثر او تابه‌امروز باشد، تنها به دلیل هم‌خوانی و هماهنگی اثر او با فیلم است. هم‌خوانی کم‌نظیری که شبیه آن در «خون به پا خواهد شد» There Will Be Blood و «استاد» The Master و «خباثت ذاتی» Inherent Vice، وجود نداشت.
می‌توان گفت، موسیقی گرین‌وود طوری بر تن «رشته خیال» می‌نشیند که Reynolds Woodcock امیدوار است لباس‌هایش بر تن مشتری‌ها بشیند. هر قطعه از آن باظرافت مانند پارچه‌ای به‌دور فیلم پیچیده شده است و زیبایی و خشونتی که در زیر آن خفته است را نشان می‌دهد. موسیقی گرین‌وود شاهکاری از زیبایی نفرین‌شده، مانند جام شرابی زهرآگین، است.
در ابتدای فیلم، قطعه‌هایی مثل Boletus Felleus و Sandalwood I، نشانگر زیبایی همراه با سختی است، بااین‌حال وقتی به اوج قطعه For the Hungry Boy می‌رسیم، تمام مشکلات زیبا می‌شوند. گرین‌وود روایت عاشقانه داستان را درک کرده و به زیبایی و به‌طور ملموسی آن را بیان می‌کند. حتی اگر این فیلم را با چشمانی بسته ببینید، به خاطر موسیقی زیبای گرین‌وود، بازهم «رشته خیال» یکی از بهترین فیلم‌های سال خواهد بود.
معرفی و نقد فیلم Mudbound
آهنگساز «بازی تاج‌وتخت» از سفرش از وستروس به «وست‌ ورلد» می‌گوید

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان