ماهان شبکه ایرانیان

مواد غذایی که موجب رفع اسهال می‌شوند

هنگامی که از اسهال رنج می‌برید، نیاز به مصرف برخی مواد غذایی داشته که به فرونشاندن این وضعیت کمک نمایند

مواد غذایی که موجب رفع اسهال می‌شوند

هنگامی که از اسهال رنج می‌برید، نیاز به مصرف برخی مواد غذایی داشته که به فرونشاندن این وضعیت کمک نمایند. این مقاله از مواد غذایی که به کاهش ناراحتی معده کمک می‌کنند همراه با مواد غذایی که بایستی در طول این عارضه از خوردن آنها اجتناب نمایید شما را مطلع می‌سازد.

اطلاع از علت

چنانچه دچار دوره‌های مکرر اسهال می‌شوید، احتمال بالایی وجود دارد که مبتلا به آلرژی غذایی باشید. محصولات تهیه شده از شیر و گندم متداول‌ترین مواد غذایی بوده که ممکن است موجب بروز اسهال شوند. هیچ ماده غذایی وجود ندارد که به متوقف ساختن فوری اسهال کمک نماید. اما برخی مواد غذایی وجود داشته که ممکن است به کاهش علائم آن کمک نمایند. رژیم برات یکی از متداول‎‌ترین برنامه‌های رژیمی توصیه شده برای بیماران مبتلا به اسهال خصوصاً در کودکان است. اسهال بیماری بسیار متداولی است که اکثر ما حداقل دو تا سه مرتبه در سال دچار آن می‌شویم. این وضعیت علامت یک بیماری نهفته بوده و می‌تواند با مدفوع شل، آبکی و مکرر همراه با دل درد تشخیص داده شود. علل اسهال شامل، عفونت ویروسی، مسمومیت غذایی، عدم تحمل برخی مواد غذایی و غیره می‌شود. مراقبت بر آنچه می‌خورید یکی از عوامل اصلی در است که بایستی به هنگام ابتلا به اسهال در نظر داشته باشید. برخی مواد غذایی می‌توانند موجب بروز این مشکل شوند در حالی که برخی دیگر از مواد غذایی ممکن است به کاهش اسهال کمک نمایند. در نتیجه لازم است که از مواد غذایی اطلاع داشته باشید که موجب تسکین از اسهال می‌شوند و تنها آن مواد غذایی را تا زمان بهبودی مصرف نمایید.
مواد مغذی و مواد معدنی بسیاری در حین ابتلاء به اسهال از بدن از دست می‌رود و به منظور جبران این کمبود، ضروری است که مواد غذایی خورده شوند که مواد معدنی و مواد مغذی از دست رفته را به میزان کافی برای بدن فراهم سازند. دستگاه گوارش نیز در طول این عارضه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از اینرو به منظور کمک به هضم و تسکین از اسهال در اولین فرصت، مواد غذایی که در ذیل آورده شده است را مصرف نمایید.

رژیم غذایی برات (BRAT)

در واقع، هیچ ماده غذایی وجود ندارد که به متوقف ساختن فوری اسهال کمک نماید. اما برخی مواد غذایی وجود داشته که ممکن است به کاهش علائم آن کمک نمایند. رژیم برات یکی از متداول‎‌ترین برنامه‌های رژیمی توصیه شده برای بیماران مبتلا به اسهال خصوصاً در کودکان است. برات (BRAT) مخفف واژه‌های لاتین بنانا به معنای موز، رایس به معنای برنج، اپل سس به معنای سس سیب و تُست به معنای نان تست) (Bnana,Rice, Applesauce, Toast) است (می‌توان به منظور سهولت در بخاطر سپاری آن به عنوان مثال واژه‌ی «منسب» را حفظ کرده که مخفف فارسی همین مواد غذایی است) و برخی از بهترین مواد غذایی را تشکیل داده که از بروز اسهال جلوگیری می‌کنند. این مواد غذایی به سفت شدن مدفوع کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید:اسهال کودکان را جدی بگیرید


• موز به جهت درمان اسهال مفید است به این دلیل که حاوی مقدار متعادل مواد مغذی مورد نیاز جهت سفت شدن اجابت مزاج است.
• سس سیب حاوی پکتین بوده و در نتیجه عامل افزایش دهنده طبیعی حجم مدفوع به حساب می‌آید.
• برنج به عنوان یک ماده پر کننده عمل کرده و تولید مدفوع شل را آهسته می‌سازد.
• نان تست، هرگونه مقدار مازاد اسید معده را جذب خواهد کرد بطوریکه تمایل معده به تولید بیش از حد اسید را به حداقل خواهد رساند.
در نتیجه رژیم برات ترکیبی از مواد غذایی ساده و یا بدون ادویه و نمک است که از میزان پایینی فیبر غذایی برخوردار بوده و بدون ایجاد اشکال برای دستگاه گوارش، انرژی بدن را تأمین می‌سازند.

سایر مواد غذایی

• پوره سیب زمینی ساده، آب پز
• بیسکویت شور
• وعده کوچکی از نودل یا رشته ساده
• پاستا سفید

مایعات

این یک تصور اشتباه است که نوشیدن مایعات در طول اسهال می‌تواند وضعیت را بدتر سازد. در واقع نوشیدن مایعات به منظور جبران الکترولیتهای از دست رفته یک ضرورت به حساب می‌آید. تنها نوشیدن آب کمک نخواهد کرد، شما نیاز داشته سایر نوشیدنی‌ها مانند موارد ذیل را مصرف نمایید.
• براث و یا گوشتابه (آبِ گوشت)
• سوپ
• آب میوه یا سبزیجات
• شیر سویا یا برنج
چنانچه انتخاب مناسبی از مایعات داشته باشید، سطح الکترولیت می‌تواند به راحتی جبران شود. برخی روشهای جبران کم آبی بدن، نوشیدن آب برنج و یا مخلوطی از شکر و نمک در آب است. چای‌های گیاهی برخی از بهترین مایعات برای روده به شمار می‌روند. نوشیدن 8 تا 10 لیوان از هریک از مایعات فوق برای فرد مبتلا به اسهال توصیه می‌شود.

مواد غذایی دارای منع مصرف

برخی مواد غذایی وجود دارند که بایستی در زمان ابتلاء به اسهال از مصرف آنها به طور کامل خودداری نمایید. این مواد غذایی به قرار ذیل می‌باشند:
• سبزیجات حاوی فیبر بالا همچون کلم بروکلی، کلم، سیب زمینی شیرین، گل کلم، کلم فندقی، پیاز و غیره
• میوه‌های سرشار از فیبر مانند گواوا، آووکادو، کیوی و غیره
• مرکباتی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت، کلمانتین (clementine) و غیره
• شیر و محصولات تهیه شده از شیر مانند پنیر، خامه، پودینگ و غیره
• مواد غذایی چرب مانند پنیر، گوشت چرب، خامه ترش، کره، غذاهای سرخ شده، دسر و غیره
• آب میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، گیلاس و غیره
• مواد غذایی و نوشیدنی با محتوای کافئین مانند چای، قهوه و غیره
• مغزهای گیاهی و یا آجیل‌هایی مانند بادام زمینی، بادام، بادام زمینی برزیلی و گردو
• نوشیدنی‌های گازدار
اثربخشی دستورالعملهای رژیمی فوق ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در نتیجه، چنانچه اسهال شما حتی پس از امتحان کردن این درمانهای خانگی فروکش نکرد، آنگاه بایستی با یک پزشک مشورت نمایید به این دلیل که ممکن است موردی از اسهال مزمن باشد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان