آیا جزء آن دسته از افرادی هستید که صبح شما فقط زمانی‌ که اولین فنجان قهوه یا چای را می‌نوشید آغاز می‌شود، شما تنها نیسیتد. گزارش شده است که در حدود 80 درصد از بالغین کافئین مصرف می‌کنند، در نتیجه می‌توان گفت که کافئین معمولترین محرک طبیعی سیستم عصبی است. منبع اصلی‌ کافئین در رژیم غذایی از قهوه و چای است اما این ماده در شکلات نیز وجود دارد. قهوه معمولا سبب می‌شود که از نظر ذهنی آماده‌تر باشید. اما می‌تواندخواب شما را به هم بزند و همینطور شما را کمی‌ مضطرب کند، به ویژه اگر که به کافئین زیاد حساس هستید.

اما آیا مصرف کافئین می‌تواند روی سلامت کلی‌ بدن اثرگذار باشد؟ در مطالعات علمی شواهدی وجود دارد که مصرف کافئین می‌توند برای سلامت مفید باشد، مطالعات نشان می‌دهند که مصرف تا حدود 400 میلی‌گرم کافئین در روز نمی‌تواند اثر منفی داشته باشد که تقریباً معادل 4-5 فنجان قهوه است.

قهوه می‌تواند فعالیت بدنی را بهبود دهد

قهوه به عنوان یک محرک ورزشی شناخته شده است، نه تنها مصرف کافئین می‌تواند که خستگی‌ و درد ناشی‌ از ورزش را کاهش دهد، علاوه بر آن می‌تواند به بهبود عملکرد ماهیچه‌ها و تجزیه چربی‌ در بدن و تبدیل آن به انرژی نیز کمک کند. در یک مطالعه انجام شده در بین ورزشکاران نشان داده شده که مصرف قهوه سبب می‌شود که عملکرد ورزشی بهبود داشته باشد و فرد برای مدت طولانی‌ و سریعتر پدال بزنند.

به عملکرد مغزی کمک می‌کند

قهوه می‌تواند هشیاری فرد را افزایش دهد. در دز مصرفی در حدود 300 میلی‌گرم تحقیقات نشان داده است که قهوه می‌تواند صورت واکنش مغزی را بهبود دهد و همینطور ذهن را برای مدت بیشتری در حالت آمده به کار نگاه می‌دارد.

کافئین می‌توان درد را کاهش دهد

کافئین از جمله موادی است که در بسیاری از افراد منجر به کاهش سردرد میگرنی و همینطور سردردهای عصبی می‌شود و این کار را با افزایش خون رسانی به سلول مغزی انجام می‌دهد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، مصرف زیاد کافئین، می‌تواند منجر به ایجاد سردرد شود، این امر سبب می‌شود که رگ مجدد تنگ شده و در نتیجه با اختلال در خون رسانی سردرد ایجاد می‌شود.

کافئین در بیماریهای قلبی باید با احتیاط مصرف شود

در بیماران قلبی مصرف کافئین توصیه نمی‌شود چرا که سبب می‌شود تا ضربان قلب نامنظم شود. اما در افرادی که مشکل قلبی ندارند چطور؟ تا کنون شواهد به دست آمده بسیار ضدو نقیض است که آیا کافئین می‌تواند اثر مثبت و یا منفی‌ روی سلامت قلبی داشته باشد. اما به نظر می‌رسد که مصرف متعادل آن و کمتر از 3 فنجان در روز نمی‌تواند منجر به نامنظمی ضربان قلبی شود.

ناراحتی‌ معده!

کافئین منجر به زخم معده نمی‌شود، اما مطالعات توصیه می‌کند که اگر زخم معده دارید مصرف کافئین را کم کنید. کافئین می‌تواند منجر شود که سطح اسید معده و ترشح آن افزایش پیدا کند که این می‌تواند به ویژه در افراد مبتلا به زخم معده ناراحتی‌ ایجاد کند.