سطح پایین پتاسیم و سردرد

سطح پایین پتاسیم در بدن می‌تواند یکی از دلایل سردرد مکرر باشد. در این مقاله اطلاعات دقیقی در مورد این موضوع بیان می‌شود

سطح پایین پتاسیم و سردرد
سطح پایین پتاسیم در بدن می‌تواند یکی از دلایل سردرد مکرر باشد. در این مقاله اطلاعات دقیقی در مورد این موضوع بیان می‌شود.
پتاسیم یکی از مهمترین مواد معدنی مورد نیاز انسان است. برای عملکرد مناسب چندین اندام حیاتی مثل مغز، قلب، کلیه‌ها و همچنین سیستم عضلانی ضروری است. غذاهای متعددی وجود دارند که غنی از پتاسیم هستند و تمام مقادیر ضروری پتاسیم را تامین می‌کنند. با این حال، تنها در صورت داشتن یک رژیم متعادل شامل میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های جامد می‌توان آن را به دست آورد. افرادی که رژیم متعادل ندارند معمولا از کمبود پتاسیم رنج می‌برند. این و ضعیت معمولا به عنوان "هیپوکالمی" شناخته می‌شود. علائم متعددی مرتبط با هیپوکالمی وجود دارد، سردرد یکی از آنهاست.

بیشتر بخوانید:چگونگی درمان کمبود پتاسیم

 

چگونه پتاسیم کم باعث سردرد می‌شود

پتاسیم به عنوان یک ماده معدنی، هنگامی که در مایعات حل شده، خواص الکتریکی دارد. بنابراین، آن را به عنوان یک الکترولیت می‌نامند. این ماده معدنی برای عملکرد مناسب عضلات و سلول‌های عصبی مهم است. عملکرد مناسب ماهیچه‌ها یا انقباض و آرام سازی عضلات، به خصوص عضلات قلب، تنها به علت پتاسیم معدنی امکان پذیر است. نگهداری فشار خون طبیعی و متابولیسم انرژی و همچنین انجام این کارها شامل استفاده از پتاسیم توسط بدن است. کمبود پتاسیم زمانی اتفاق می‌افتد که یک مقدار کافی از پتاسیم از رژیم غذایی دریافت نشود. این یکی از علل عمده بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته مغزی در افراد است. به افرادی که از کمبود پتاسیم رنج می‌برند، توصیه می‌شود رژیم غذایی حاوی غذای غنی از پتاسیم مصرف کنند. مواد غذایی مانند موز، میوه‌های مرکبات، بادام، آووکادو، سبزیجات برگ سبز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، شیر و غیره حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند و از این رو می‌توانند در بهبود بیماری کمک کنند. در همان زمان، سردرد نیز یکی از علائم اصلی کمبود پتاسیم است. افراد مبتلا به سطوح پایین پتاسیم از سردرد‌های دوره ای یا حتی مزمن رنج می‌برند. در واقع، سردرد می‌تواند به علت علل و شرایط مختلفی ایجاد شود. با این حال، کمبود پتاسیم را نمی‌توان رد کرد، زیرا این یکی از علل اصلی سردرد است که مدت زمان طولانی یا در فواصل زمانی ظاهر می‌شود. سردرد خوشه‌ای و میگرن دو نوع سردرد است که می‌تواند ناشی از کمبود پتاسیم در انسان باشد.

بیشتر بخوانید:عوارض جانبی ناشی از پایین بودن پتاسیم


لازم به ذکر است که همراه با سردرد، چندین نشانه کمبود پتاسیم وجود دارد که به طور همزمان ظاهر می‌شوند. پتاسیم، یکی از مواد معدنی ضروری برای عملکرد مناسب ارگان‌های حیاتی مانند قلب و مغز؛ است فقدان این ماده معدنی در رژیم غذایی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. بنابراین، اگر سردرد‌های مکرر بدون هیچ دلیلی همراه با علائم دیگر مشاهده شوند، باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

درمان سردرد

کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌تواند با رژیم غذایی غنی از ویتامین و مواد معدنی اصلاح شود.به افرادی که از کمبود پتاسیم رنج می‌برند، توصیه می‌شود رژیم غذایی حاوی غذای غنی از پتاسیم مصرف کنند. مواد غذایی مانند موز، میوه‌های مرکبات، بادام، آووکادو، سبزیجات برگ سبز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، شیر و غیره حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند و از این رو می‌توانند در بهبود بیماری کمک کنند. به طور مشابه، پزشک ممکن است داروها یا مکمل‌های پتاسیم خوراکی را بسته به شدت بیماری تجویز کند. پتاسیم داخل وریدی نیز ممکن است برای افراد مبتلا به کمبود شدید پتاسیم توصیه شود. پزشک ممکن است برای از بین بردن سردرد پتاسیم تجویز کند. داروها حاوی پتاسیم نیز به افراد مبتلا به میگرن و سردردهای مزمن داده می‌شود. با این حال، درمان کمبود پتاسیم و سردرد ضروری است. در حالی که تحت درمان قرار گرفته اید، نظارت بر سطح پتاسیم نیز ضروری است و مانع رفتن آنها به حد بالا می‌شود. سطح پتاسیم بسیار بالا نیز می‌تواند خطرناک باشد
در واقع، سردرد مزمن عمدتا ناشی از کمبود پتاسیم است. بنابراین، اگر از سردرد مکرر رنج می‌برید، که همچنین همراه با علائم دیگر است، شما باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید و درمان مناسب را به کار بگیرید. به یاد داشته باشید کمبود پتاسیم می‌تواند با کمک رژیم غذایی و داروها درمان شود
منبع مقاله :
برگرفته از: سایت بازل
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان